Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Clarence

#1
Allmänt / Aspen Racing bensin
2012-10-01, 11:06:24
Hej,

Jag köpte 25 liter Aspen racing och testade för några år sedan (DA-100).

Nackdel: Det luktade mycket starkt. Om planen stått i bilen en stund fick jag vädra ur när jag skulle åka. Aspen 95 luktar ingenting.
Fördel: Märkte möjligtvis en lite lugnare tomgång. Annars märkte jag inte något.

Jag har sedan dess enbart kört med Aspen 95 pga att det inte luktar.

/Clarence
#2
Allmänt / Pilot RC Extra 330sc 40%
2011-11-15, 09:59:25
Vingen sitter väl också helt fel?
#3
Motorbortfall... precis innan han går i backen syns tydligt att propellern/motorn stannat. Och utan dragkraft i denna manöver är han utom all räddning. Jag skulle leta felet i motor/bensin/tank.

/Clarence
#5
Utrustning / The 3W 106 nightmare
2011-08-23, 16:19:06
Kan det vara tändningen som är fel? Om den är ställd för tidigt så blir motorn varm.
#6
Grattis till premiären och ett fint bygge!
#7
Utrustning / Varför elektroniska brytare!
2011-06-15, 21:19:59
Om accarna tas bort och kopplas in igen startar inte switchen om kablarna är lösa. Om röd+svart däremot är hopkopplade startar switchen. => då lutar det åt att jag måste ha en koppling under flygning - dvs bind plug.

Hoppas jag inte saboterat tråden...

#8
Utrustning / Varför elektroniska brytare!
2011-06-15, 21:08:14
Jag tänkte också på en \"bind-plug\" först, men min nuvarande tanke är att sätta en MPX hon-kontakt på modellen. Sedan ansluter jag strömbrytaren med en MPX han kontakt och kan då med brytaren välja läge. När jag skall flyga slår jag till brytaren, och tar sedan bort den. Helt enkelt en skarvkontakt mellan switchen och strömbrytaren. Då finns det ingen chans att switchen skall kunna slås av i luften/start/landning etc. Men, jag måste kolla vad som händer när jag tar bort accarna... tack för tipset.
#9
Utrustning / Varför elektroniska brytare!
2011-06-15, 20:07:21
Nu har jag tagit bort strömbrytaren på Multiplex Safety-Switch och kollat funktionen. Den fungerar så här:
Med strömbrytaren i ON läget kopplas röd+svart ihop -> switchen slår till.
I OFF läget är svart och gul anslutna -> switchen stängs av.
Om inga kablar är hopkopplade behåller switchen det senaste läget.
Om alla kablar kopplas ihop -> stängs switchen av.

Detta är bättre än en 2-trådars strömbrytare, men jag tycker inte om att den stängs av om alla kablarna kopplas ihop. Kommer nog att göra en egen fix för att eliminera detta \"problem\".

/Clarence
#10
Tävlingar och evenemang / IMAC NM 2010!
2011-06-14, 20:36:45
Snyggt. Den här flygningen var riktigt bra, förstår att du vann med den.
#11
Utrustning / Varför elektroniska brytare!
2011-06-14, 14:23:01
Hej,

Jag har en \"MPX twinbatt switch\" men är lite konfunderad: Den har en vanlig mekanisk brytare! Inte någon elektronisk historia. Känns tyvärr inte 100. Dock går det 3 kablar till brytaren, så den är säkert bättre än en vanlig on/off brytare. Funderar på att dissekera den och simulera funktionen innan jag använder den. Någon som vet mer om hur just denna fungerar i kombination med en vibrerande bensinmotor?

Se bild:


/Clarence
#12
Yeess!

Håller tummarna för er!
#13
Byggen / S-bach i Kalmar
2011-06-07, 00:15:34
Grattis till premiären!

Ang propeller: Jag använder en Mejslik 26x12 på min gamla DA100 och tycker den är en bra all-round propp för min flygstil. Den rippar liite om man provocerar. Har en 28x10 träpropp som låter för j****t i luften. Men den är kul att \"bröta\" runt med en gång om året ;-)  Har även provat 27x10 kolfiber (minns ej märke) men den passade inte mig och min maskin.
#14
Allmänt / Metanolkonvertera EF Extra 58\"
2011-05-27, 13:52:36
Hej,

Jag har en EF Extra 58\" som jag har metanol konverterat. Jag har en YS-63S i den. Har inte flugit den med el så jag kan inte jämföra. Prestandan är helt OK för IMAC flygning (flyger fint tycker jag), och jag hade den som reservmaskin. Det går precis att hovra med den, men det är inte att rekommendera, då skulle man behöva en större spis.

Jag köpte inte glöd-kittet utan gjorde konverteringen själv. Kortfattat så täppte jag till alla hål i motorfästet med tunn plywood och bränsleförseglade allt trä.

Hör av dig om du undrar något mer.

/Clarence
#15
Byggen / H9 Extra 260
2011-05-22, 23:04:18
Det här med bensin är alltid en het potatis.

Jag har en DA-100 som är ca 7 år. Den har enbart gått på Aspen, med 2% olja. Jag kör med deras färdig-blandade soppa, Aspen 2T. Under mina 5 år har jag bytt packningar i förgasaren en gång.

Vad jag tror att man inte skall göra är att blanda. Alltså handelsbensin och alkylatbensin. Om man kör med handelsbensin och sedan byter till alkylat så finns stor risk att membranet i förgasaren stelnar och då får du en motor som är svår att starta, och sedan tycker man att alkylatbensin är skit. Min DA är mycket lätt att starta tycker jag.

Jag föreslår att du bestämmer dig vilken bensintyp du vill köra på och sedan håller dig till det. Då slipper du troligen en del problem.

PS: Jag har provat Aspen Racing som har 102 oktan, men märkte ingen förbättring jmt med vanlig Aspen (som jag tror är 95 oktan). Ev en aning lägre o stabilare tomgång. Den hade däremot en stor nackdel (samma som handelsbensin)- den luktade apa. Gick inte att ha flygmaskinen inomhus/i bilen. Vanlig Aspen luktar inte någonting!