Kan någon stryka mej från Tävlingen Tidaholm 5-6 kommer inte kunna delta i den.
Mvh:Henrik Karlsson
Mvh:Henrik Karlsson
This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.
Show posts Menuquote:
Originally posted by Rikard Levenstam
Två Extra premiärer och ännu mer Extror... []
Image Insert:
77.36 KB
Life is good....
Image Insert:
75.19 KB
quote:
Originally posted by Papmehl
Nästa vecka kommer det en lista med arrangörer så håll ut!
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Mejzlik
www.autopartner.se
quote:
Originally posted by Lonsan
Mattetråden... :-)...
1 liter bensin innehåller 36 MJ (10 kWh) med bunden kemisk energi.
Med 100% verkningsgrad skulle man då kunna stiga 36 000 000/15/9,81 = 244 648 meter med en 15 kgs modell.
Eller omsatt till IMAC-program, utföra ca 2500 stora krävande manövrar eller således köra 250 sekvenser på en liter !
Tyvärr så försvinner typ 85% av energin som värme och bröl redan i (2t-)motorn och av de knappa 15% som är kvar kommer bara ca hälften modellen tillgodo
Exakt det jag tänkte skriva men du var före Lonsan![]
då det är för högt varv och för lågt vrid i 2t motorer för att kunna nyttja effektiva proppar.
Säg 0,15*0,5= 0,075. Mer förluster? Tja, modellerna har ju ett visst luftmotstånd så vi tappar nog en 30% till. Vad är kvar? Ca 5 %.
Det skulle ändå bli ca 125 manövrar eller 12 sekvenser. Men det blir ju inte ens det, hmm.
Ta gärna vid, min tanke var det där med miljöaspekten...det finns ju effektivare sätt att driva runt en kärra.
Tjat tjat men genom att hälla 1 liter bensin i ett elverk (som inte behöver olja i soppan) så kan jag ladda 3 omgångar batterier som räcker till i
alla fall 2 sekvenser per flygning med en \"100 cc\" maskin. Inge vidare jämfört teoretiska 250 sekvenser men är det mer eller mindre än vad
som fås ut från 1 liter i en 2t driven maskin?
Jag tror och hoppas starkt på att 4t kommer att bli ett bra alternativ för IMAC, det påstås gå ca 50% så mycket soppa och det låter mindre. (och trevligar?)
Dessutom så bör det komma ut mindre andel oförbränd soppa också, det är i sig en mångfalt större miljöbov och hälsorisk än fullständigt
förbränd soppa.
quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarsonquote:
Originally posted by Guzzten
Jag har kört min JC120 på Preem 95 blyfri sedan start, med Lantmännens \"F1 Racing 2T Helsyntet\" 2%. Finns ingen anledning att betala \"dubbelt upp\" om det inte ger dubbelt upp.
Hade 25kr/lit gett mig 24hk så jag kunde kört min motor med en 32x16 och 4dB tystare så... ja, kanske.
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
Anledningen att köra Aspen som är dubbelt så dyrt är för många hälsoskäl och trivsel inte att det skulle ge mer effekt.
Finns nog ingen som påstår att det skulle öka effekten.
//Mikael Ingemarson
FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar