Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - flygrc

#1
Regler / Re: Reglerna för modellen.
2023-01-04, 21:27:38
Tackar för svaret.
#2
Regler / Reglerna för modellen.
2023-01-01, 20:41:06
När jag tittar på färdiga modeller som används i tävling så är det många som inte ens är i närheten av skalan +/-10% , speciellt vingen och stabbens höjdplacering. Det enda som friskrivs är profilens utseende och roderutformning enligt regel 6.5
Vet någon varför man har den regelskrivningen när den inte följs?
#3
Manövrar / SV: Manövrar på Svenska...
2019-06-01, 21:52:40
Tackar, hmmm gillar ju stor varm macka...  tänkte mest vad ni brukar kalla dem för, tycker vi har för många låneord redan :)
#4
Manövrar / Manövrar på Svenska...
2019-05-30, 17:01:29
Hej. Minnet sviker mig... och vissa har jag aldrig kunnat...
Har letat utan att hitta en lista på vad ni kallar de olika Arestimanövrarna på Svenska.
De jag försöker klura ut som jag inte får rätt på är figurerna 1, 8, 9 i Sportsman 2019.
1an tänker jag hajfena på men den jag hittade bildar ingen "loop"
8 hittar jag reverse teardrop men kallar ni så?
9 som någon kuban men utgången är ju annorlunda.
#5
Quote from: Lonsan on 2017-03-25,  15:00:06
Jag har märkt att där är fler blad på 3-bladiga än 2-bladiga, måste vara snabbare undan med handen vid motorstart. Med ökad högerriktning får man bort handen ur propellerdisken något snabbare... :-D

?? vid elflyg??  ;) Skål :) Sedan finns det alternativa startmetoder
https://www.youtube.com/watch?v=EqgWGithj7c

Det enda jag kommer ihåg på min CAP 232 var att mixning sida/höj/skev blev olika när jag bytte från 2 till 3 bladig.
#6
Byggen / SV: Extra330CK 41%
2016-03-30, 20:54:45
Jag tillhör smygföljarna :D Coolt med scratchbygge.
Men om man glasar med 50g/m2, får man inte en rätt lätt kärra som ändå tål lite mer?
#7
Utrustning / SV: Propellerråd
2015-06-26, 17:12:02
Jag hittade tester på tuben och Bolly verkade ha bättre verkningsgrad men ljudet var svårt att avgöra.
Nåväl, förhoppningsvis är den andra snart hemma igen så jag kan fortsätta att träna landningar....
#8
Utrustning / SV: Propellerråd
2015-06-23, 19:53:00
Det bidde en Mejzlik
#9
Utrustning / Propellerråd
2015-06-21, 22:05:53
Då jag lyckades, igen.., slå kullerbytta när jag landade 5 meter för tidigt och knäckte ett blad.
Jag har kört med 24x10 3-blad Mejzlik men undrar om den fortfarande är bästa alternativet?
Finns det bättre val? Tänkte på om det finns tystare alternativ.
Den sitter på en 30% 10kg Cap232 med ZDZ 80 B2 (twinn)

//Ola
#10
Quote from: Lonsan on 2014-07-30,  23:03:42 menar du att du såg en ljusbåge inne i ackpaketet?
Ska inte kunna hända, måste vara en synnerligen dålig anslutning mellan någon av cellerna.

Ja det lös igenom plasten vid anslutnings sidan, ska tillägga att det var sent på kvällen så det var lätt att se. Jag tog av plast och tejp men kan inte se att det skulle vara en dålig anslutning. Men jag chansar inte.
Accen är en Zippy compact.
#11
Quote from: Guzzten on 2014-07-30,  12:56:45
I den mindre kabeln sitter det väl ett motstånd, som gör att rusningen uteblir, och eftersom spänningen då är rätt när man sätter ihop matarkablarna, så uteblir även blixten.
Blixtar vid hopkoppling av strömkablar är aldrig bra. Slitaget på kontakter och accar ökar markant. Mängden ström (A) som går igenom en "blixt" är kraftig! Använd den mindre kabeln att "armera" med så håller npg allt längre.

Tackar för svaret :)

I och med jag kör med XT kontakter där båda kontakterna går på samtidigt så tyckte jag inte se något lätt sätt att använda "förladdningskabeln" men nu kom jag på lösningen, borrade ett 2 mm hål i kontakten till "delta" kabeln precis tangerat med plus stiftet för att sätta i "förladdningskabeln" sedan vippar jag in kontakten till fartreglaget så minusstiftet får kontakt först.

Inget sprak mer ::) känns helt klart bättre.  Jag skulle såklart gjort så från början. :-[

Jag vågade ändå inte att använda cellpaketet mer som lös till, nyfiken som jag är öppnade jag det men kan inte se något fel. Nåväl , jag kasserar hellre ett paket för mycket än ett för lite.
#12
Använder ni som flyger på många celler en kabel för att förladda fartreglaget för att slippa strömrusning?

Anledningen till min fråga är att jag har en 10 cell setup som jag provat vid ett par tillfällen utan problem men denna gången så såg jag en ljusbåge i ena accen vid anslutning och funderar på om det kan ha att göra med att jag inte använder den lilla sladden som är till för att slippa strömrusningen?

Eller det är sånt som kan hända ändå?

Mvh//Ola
#13
Utrustning / Broms med elmotor
2014-06-08, 22:01:15
quote:
Originally posted by Lonsan

Det finns ett antal reglage med sk \"F3A\" -broms. YGE är ett fabrikat som har det.
Det är alltså en steglös bromsverkan som man lämpligen lägger på nedre 1/3 eller 1/4 av throtle spaken.
Med trimmen kan sen justera till lagom broms vid spaken i nedre läge.
Att den kallas F3A-broms är väl för att det är mer eller mindre ett måste med en sån funktion för en hal F3A kärra.
Under de 6 år jag tävlat IMAC med elplan har jag dock aldrig nyttjat denna funktion.
Jag har däremot alltid kört med en aning tomgång på elmotorn, upplever att det bromsar något mer än en helt avstängd (obromsad) motor.




Jag visste jag skulle få ett bra svar av dig Pontus.[:)]
Tackar//Ola
#14
Utrustning / Broms med elmotor
2014-06-08, 19:15:45
Jag kommer i håg från fyrtaktstiden vilken härlig broms det blev i vertikalerna neråt. När jag kör med el är det obefintligt, sämre än tvåtakt. Jag har provat med broms men det verkar endast vara avsett för  plan med fällbar propeller och sånt är inget för mig ;)

Jag inser att ska en elmotor bromsa blir det en massa energi som ska ta vägen någonstans men det kan inte vara värre än när motorn får kräm för vertikalerna på andra hållet? Tömmer batterierna snabbare??

Ja , finns det överhuvudtaget?

Är det något som någon pysslat med eller haft funderingar om?

Mvh//Ola
#15
Allmänt / Okända program?
2013-08-04, 20:45:55
Och ändå så letade jag i forumet, fast bara i år...
Tackar :)