Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - frasrobert

#1
Byggen / Rena Halloween filmen i Tyringe!
2008-11-14, 10:58:55
Tjenare herr Larsson
Hittade en kille på RC-flyg....troligtvis din bror eller i alla fall en bundsförvant vad gäller att toktrimma motorer. Han håller på att modda en DL-50 eller som han skriver \"DL-50 på anabola\" [}:)]
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21952
Jag följer länken med spänning.

mvh
Full Fräs

Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de
#2
Byggen / Rena Halloween filmen i Tyringe!
2008-11-11, 13:55:00
Nu j-vlar!!
Säkra källor har försett oss i Karlskrona med uppgifter om den s.k demon-motorn från Tyringe. Tydligen så är detta inget att leka med.
Med denna rapport så kan jag verkligen förstå att \"ERROR\" var det meddelande som presenterades i displayen!!! Jisses......



Image Insert:

57.29 KB

Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de
#3
Byggen / Rena Halloween filmen i Tyringe!
2008-11-11, 13:51:31
Tjabba RPM-Tim!
Som lite lök på laxen (eller vad det nu heter i flygvärlden) så är det ju självklart att demon-motorn skall utrustas med en riktig effekt-pipa. Skall du vara med i IMAC-PYLON så är detta ett måste!! [}:)] det kommer i alla fall jag att ha!! [:D]

Här har du en bra länk för att räkna lite:
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/javapipe_en.htm

Sen för att du inte skall underdimensionera servona så är denna länk bra:
http://www.csd.net/~cgadd/eflight/calcs_servo.htm


Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de
#4
Allmänt / \"Köttbullen tillbaka\"
2008-11-11, 13:15:19
Grattis Kent!
Jag hoppas att du firade denna troligtvis nostalgiska återförening med en god whisky.[}:)]
Ser fram emot att få se den flygandes i Bråstorp igen. Vacker i luften som bara den.

P.S Är det mina gamla Onyx 140:a som man skymtar i bakgrunden? [8D]

Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de
#5
Byggen / Budget bus
2008-11-07, 09:01:31
Tjabba grabbar...
Här en liten kontring till alla flashiga och dyra kompositmaskiner. Hittade en 3W60 med pipa för 2300:- samt en Extra 230 från Skype på rea, ca 3200:- Alltså totalt 5500:-. Hade tänkt att försöka landa detta projekt under 10 lopppor. Som hittat! [:)] Motorn är sedan tidigare provad i bänk och ger ca 15-16kg drag och maskinen bör hamna runt 9kg så det borgar för bus. Maskinen har en spännvidd på 2400mm. Kroppen i glasfiber och vingar/stabbe konventionellt byggda med spryglar och plast. Elektroniken kommer att bestå av Dymondservon (DS9500) och lite brytare och accar.
Här lite bilder:

Extra 230 bredvid min YAK55 (C-ARF)
Image Insert:

90.54 KB

Blev lite kall om öronen!
Image Insert:

72.44 KB

Bra med plats för pipan!!
Image Insert:

93.41 KB

Litet uttag i kåpan behövdes. Enkelt att komma åt choken!
Image Insert:

80.51 KB

Motorinstallation. Dock skall balsadistanserna bytas ut!
Image Insert:

96.1 KB


Å sist men inte minst en liten bild från vårt arbete i Tyskland. Lerigt och härligt. Mudrace varenda dag!! Yeehaa ! [:D]

Image Insert:

122.37 KB

Fräs
Hemmaklubb: //www.modellflyg.se
Min Tyska klubb: //www.mbc-aurich.de
#6
Tackar Bauer.
Idag har jag premiärflugit YAK\'en och jag kan bara säga att jag är helt frälst i denna modell. Helt underbar!!
Drog iväg på halvgas och den lättade nästa omedelbart. Två klick på skeven och tre klick dyk....sen full fart. Vilken h-vetes respons och då kör jag ändå med lägsta rekommenderade utslag, dvs ca 50% av max. Första landningen var nästan löjligt enkel. Ungefär som att sätta ner ett depronflax. Varför har man inte satsat på en sån här maskin tidigare. Jisses!! Jag har fått en ny religion HAHAHA!!! ;)
Ska vinkla ner motorn ca 1 grad sen tror jag att den blir perfa!!!

Nu måste jag knäppa en sex-pack med tysk pilsner för att hylla denna första flygning.

Vi höres....
mvh

Full Fräs (på alla tänkbara sätt och vis...hehe)



Fräs
#7
Hejsan svejsan!
Hörde att det gick bra för KRFS i senaste tävlingen. SUPER!!! Kunde ju tyvärr inte delta men jag kommer igen snart.
Idag har jag vart ut på fältet i Tyskland och provstartat min nya DA-50. Såååå vackert den går. Nu saknas bara servoarmarna till höjdrodret och sen j-vlar ska det bli åka av. Håll tummarna pågar!

Setup:
Motor: DA-50 med MTW dämpare (tank 500cc)
Servon: Dymond DS9900 runt om utom på gasen (Futaba 3010)
Mottagare: R608 FS (2.4GHz)
Accar: 2x2000mAh + Power Box Sensor till mottagare
      1x2000mAh + Power Box Digiswitch till tändningen

Vikt: Inte vägt den än men tippar på strax över 7kg



Fräs
#8
Byggen / GreatPlanes Extra 330S 27%
2008-06-21, 19:53:43
Härligt Herr Roos!
Ser mycket bra ut! Förhoppningsvis så är kvalitén betydligt bättre än på Krazy Kent\'s YAK. Man vill ju gärna att vingarna skall vara intakta igenom alla manövrar..hehe!!
Såg bara en grej som du kanske borde se till lite extra noga. I tredje kropps-boxen (från nosen räknat) där vingbakkanten möter kroppen så är det ganska vekt. I min Extra 300 från CA-Models så påpekar dom extra noga vikten över att detta parti skall vara starkt då man har ett väldigt stort moment där från sida/höjd. I min extra så är det stagat rätt friskt i den boxen. Såg också på en Extra från Full Kontroll som kraschat att det helt klart var en vekt område. Något att filosofera över.

Ha en skön sommar och framför allt en lyckad premiär.

//Full Fräs

Fräs
#9
Nu ska du inte vara sån Herr Roos....*ler*
Bygget framskrider sakta men säkert. Har installerat servona i vingarna och har nu börjat med motorinstallaitonen. Känns alltid svårt att sätta Dremeln i kroppen för att göra hål men jag jag börjat vänja mig. Nu är i princip motor och dämpare på plats. En DA-50 med MTW-75 pipa.

/Fräs Robert [8D]


Image Insert:

82.5 KB

Image Insert:

90.99 KB

Fräs
#10
JAAAAAAAAAA!!!!
Nu har jag äntligen fått min modell efter nästan 12 veckors väntande. Har redan börjat bygga. Rapport kommer. Först en liten aptitretare [:D]



Fräs
#11
Hejsan Rickard
Jag kan bara göra några reflektioner över vad jag själv upplevt då jag experimenterat lite med olika ljuddämpare till min 3W60.
Började först med en Krumscheid fullängds-pipa (KS-60) och en 22x10 snurra. I utgångsläget hade jag 6250 rpm (ca 3.9 hp) men efter att ha stämt av pipan lite så hamnade jag på 6850 rpm (ca 5.1 hp) vilket är en avsevärd skillnad.
Böt sedan snurra och efter ytterligare lite avstämning fick jag ut ca 6350 rpm med en 24x10, vilket ger ca 5.8 hp vilket ligger i linje med den effekt som utlovats. Hade kunnat få ut lite mer om jag jobbat vidare. Då jag sedan provade med en JMB canisterdämpare så sjönk varvtalet till ca 6150 rpm, dvs jag tappade direkt ca 200 rpm vilket är en effektsänkning på ca 8-9%.
Nu är inte jag så orolig för denna lilla sänkning i varvtal då jag ändå får ut ca 15kg drag i en maskin som väger ca 8-8.5kg.

Nu har allt sina för och nackdelar. Pipor, beroende på dess utformning ger olika effekt- och vridkurvor, oftast lite vassare än standard-dämpare.

Har du provat med olika längder på kröken?

Kanske inte mycket till hjälp men du ser i alla fall att det finns att hämta effekt beroende på val av ljuddämpare och propeller.

mvh
Fräs Robert





Fräs
#12
Hejsan alla IMAC-vänner.
Nu har äntligen min YAK55SP kommit till Sverige. Dessvärre så har jag flyttat till Tyskland på ett utlandskontrakt och kommer att vara här i 1.5 år. Så nu måste jag fixa ner modellen hit. Sicket j-vla väntande. Vill ju bygga NU!!! [:D]
Har gått med i en flygklubb här nere //www.mbc-aurich.de. Kan ju inte var utan flygandet.
Tränar flitigt här nere så fort tillfälle ges. Ska försöka att vara med på åtminstone en IMAC-tävling under 2008.
Fick en bild av Bosse M på kartongerna(vi sambeställde två modeller)

Image Insert:

11.46 KB

Tyvärr så fick jag inte vara med på lock-lyftet...hehehe!!!

Image Insert:

29.72 KB

Fräs
#13
Närå Herr Roos!
Det byggs nog lite här och var tror jag. Själv väntar jag på att min YAK-55 från C-ARF skall dyka upp vilken dag som helst. Leveranstid 4-8 veckor och nu har jag tålmodigt väntat i ca 5 veckor. Suck! Som ett litet barn en månad före julafton.
Har i alla fall kört in min 3W60 och resultatet är inte dåligt. Får ut ca 15-16kg\'s dragkraft och det bör väl räcka till en modell runt 8kg [}:)]
Annars pillar jag runt lite med en gammal ärvd CAP-40 från Kyosho bara för att ha något att göra. Håller just på att klä vingarna. Tänkte göra den lite kompatibel med min bil så den blir i Subaru\'s rallyfärger...haha!!

Image Insert:

147.82 KB

Fräs
#14
Så där ja...då var det gjort. En YAK-55:a är beställd och nu väntar jag ivrigt på att få hem den. Kommer troligtvis att dyka upp i mitten av mars.


Composite ARF, YAK-55, 2100mm

Fräs
#15
Hehehe! [:D]
Jag tror att våndan är över!?! Väntar nu ivrigt på ett prisförslag från C-ARF. Polaren som också är intresserad skickade en förfrågan igår så nu väntar vi med spänning på svaret.


Fräs