Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - mulder

#1
Ser ut som att den snart är i luften igen, tråkigt när det händer.
Det jag blir fundersam över är att accen i radion dog utan förvarning. 70% kräm bör väl räcka minst 2tim om du har en normal stor acc runt 1500mha plus att det börjar o pipa i radion vid lite lägre volt.[?] Hur som helt aldrig roligt när det händer.
/Mikael.D

Mr Mulder
#2
Allmänt / Det blev en kille...
2007-12-11, 01:55:50
Grattis, dax o bygga trainer[?]
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#3
Enligt mitt tyckande bör en 2meters maskin inte väga över 7,5kilo.
Vingprofil mm påverkar också vad max vikten bör vara.
En Pits dämpare för inte så mycket mer oväsen men visst ditt alternativ är tystare men pitsen är ändå ok. Många av orginal dämparna ex DA är enbart för USA där man ofta vill att det skall låta mer.
OBS, detta är mitt tyckande, Lycka till  Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#4
Byggen / Ännu en Yak54, 220cm
2007-10-18, 08:22:51
Härligt Peter.

Ser ju riktigt lovande ut [:)].
Hur har du tyngdpunkten[?]

Ha det gott  [;)]  Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#5
Hej.
Jag andvänder 2*2500mha till en Extra 330L på 2meter.
Har en DA50R i nosen och en 1500mha acce, vågar inte säga riktigt hur länge den räcker men mer än 2tim bör du inte räkna med och då kan du flyga brutalt.
Mottagar accarna räcker lääääänge. (5st 14kilos digital o 2st 4,4kilos digital till choke o trottel)
för mer info se länk till DA.  http://www.desertaircraft.com/manuals/50Manual.pdf

Ju större ju bättre med alla prylar så länge det inte får negativ inverkan på flygegenskaperna (för tung).
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#6
Utrustning / Lipo + powerbox
2007-10-10, 04:08:33
Hej

UH= unitedhobby, se länk. https://www.unitedhobbies.com
Andvänder en Swallow laddare (köpt i sverige) och en balanserare samt batterier från firman ovan.

Vad gäller vikten så är det inga problem om du tvekar på storleken av batterier, jag tycker att en maskin på 2meter bör inte väga över 7,5 kilo. (mycket beroende på modell o vingprofil).

Mitt tips är att lägga pengar på servon o mottagre, en powerbox väger inte så mycket i sammanhanget men är anser jag viktig del av säkerheten. När du jobbar hårt med modellen och 5-6servon eller mer sliter för livet så vill de ha mycket ström så tveka inte på storleken av batterier.[:)]
Ha det gott  Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#7
Utrustning / Lipo + powerbox
2007-10-09, 01:47:57
Hej.

Har själv en Extra 330L med 50cc, har slagit till med 14kilos servo runt om utom till choke o trottel. Kör med Emotec och 2st 2500mha lipo, batterierna kommer från UH.
Jag lyfter alltid ur batterierna vid laddning och kör med balanserare. Vad gäller setupen är det helt klart i överkant men kan inte påstå att det är helt fel heller. Det finns de som tycker att lipo o powerbox mm är onödigt på 2meters modeller men för mig känndes det bra att trycka i dessa prylar.
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#8
Byggen / Radiostörningar.
2007-09-29, 18:10:34
En annan grej att tänka på är att ha separata batterier till mottagare och tändning till motorn (elektronisk tändning).
PCM mottagare filtrerar bort en del spyor från tändningen men med \"rätt\" avstånd mellan prylarna skall det funka med PPM också.(man skall hålla isär prylarna ändå). Finns det mycket kolfiber i modellen? andvänd gärna en stavantenn.  Lycka till  Mvh Mikael.D Olofström

Mr Mulder
#9
Fina bilder, ser ut som vädret var bra i Dalarna.
Mvh Mikael:D

Mr Mulder
#10
Byggen / Extra 330L från CMP
2007-07-24, 15:44:54
Ett par bilder till,


Image Insert:

123.46 KB



Image Insert:

143.2 KB
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#11
Byggen / Extra 330L från CMP
2007-07-24, 15:30:06
Hejsan.
Nu är min maskin klar förutom ett par större hjul för start på gräs bana, har inte varit i luften än men väntar på det fina vädret.
Fakta:
ARF från CMP (Kina arf), Motor:DA50R, Powerbox:Emotec DSPI 5/6, Servo: Futaba S9351 0,13sek 13,8kg, 1st till vardera skev o höjd samt 1st till Sidoroder. Hitec HS-5245MG 0,15sek 4,4kg vid 4,8v till Trottel o choke. Batteri: 2st 7,4 lipo på 2500mha TOT:5000mha. Sanoy 4cells 1400mha till tändning. Mottare: Futaba PCM 149DP.
Har förstäkt motorbox, motorkåpa efter hålltagning och brandvägg med epoxi o kolfiber.
Slut vikten stannade på 7230gram.
Tillverkaren uppger följande:
Spännvid: 1960mm Längd: 1790mm Vikt: 6800-7100gram vingbelastning ca 97-100gram kvadrat/dm. Motor:40-50cc.
Nu skall det bli flyga av. Mvh Mikael.D

Image Insert:

128.72 KB

Image Insert:

133.96 KB

Mr Mulder
#12
Utrustning / Fast antenn
2007-06-13, 02:19:16
Hejsan.

Japp, helt rätt, en sådan är jag på jakt efter.
Jag vill inte ha antennen \"uppbunden\" eller löst liggandes i kroppen utan föredrar en sprötantann, har läst att det blir mindre störningar om antennen riktas uppåt dvs 90grader mot jordplanet om inte annat så blir det snyggt.
Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#13
Utrustning / Fast antenn
2007-06-12, 21:59:06
Hej på er alla glada flygare.

Behöver tips på var man kan köpa en Fast mottagarantenn, alltså en sådan som ofta andvänds av jetflygarna och även på större konstflygningsmodeller.

Hur funkar de?? byter man orginalantennen eller trär ordinarie inne i den????

Tack på förhand: Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#14
Utrustning / Composite modeller
2007-05-11, 18:00:03
Hejsan.

Jag har kört på 95okt och en olja som heter Shell Advance VSX synthetic Based 2stroke Oil med 3,5-4,0 procent under inkörningen.

Vad gäller val av oktantal så märker jag ganska stor skillnad mellan 95 & 98 okt på personbilen (Volvo V70 T5 300hk+). Motorn blir mer varvvillig och drar mycket bättre, det trevliga är att förbrukningen minskar med ca 0,5dl till 1dl per mil. Något utanför ämnet nu, ja jag vet.

Borde kunna få ut lite exta ur motorerna med 98 eller V-power men oljan är minst lika viktig, mer engergi in ju mer orkar motorn, samma på metanol mer energi = nitro och resultatet blir bättre tomgång och mer varv och i vissa fall större snurra.

Mvh Mikael.D

Mr Mulder
#15
Utrustning / Composite modeller
2007-05-10, 00:01:17
Hejsan.

Vilken olja andvänder ni till era motorer och hur många procent blandar ni i, enligt instruktionsboken till DA är det olika procent sataser beroende på vilken olja man blandar i[?]
Mvh Mikael.D

Mr Mulder