Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Niklas

#1
Byggen / DA50 dör inverterad?
2008-06-15, 19:16:51
Jag har gjort nya tester idag och kommit fram till att den kväver sig inverterad p.g.a. att den går för magert.

När jag starta den så tog det ca 20 sek innan den svarde bra. Alltså den kvävde sig i början. När den blev varmare så svarade den helt ok, kanske en aning fördröjning. När jag sedan vände på den upp o ner så gick det inte alls varva upp från tomgång utan den kvävde sig direkt och dog. Den gick magert för när jag feta upp lågfart så svarade den bättre.

Är det normalt att det skiljer så?

MVH
Niklas
#2
Byggen / DA50 dör inverterad?
2008-06-12, 22:42:19
Hej,
Är pågång att börja träna IMAC men har haft lite problem på sista tiden.

Idag så var det andra gången motorn dog vid inverterad flygning (tomgång eller strax över). Vid första gången det hände så provade jag att vända planet på sidan på backen, då ökade varvtalet vilket jag tror är problemet, att den går magrare inverterat.

Är det någon som har några idéer på vad det kan bero på?

Någon som haft liknande problem?

Motorn är en DA50 som är under inkörning, kör på 98blyfri med drygt 3% mineralolja. Har justerat lågfart så att den svarar bra när den är varm, när den är kall så kväver den sig lite, men bara de första sek. Tycker att den borde inte gå för snålt på lågfart. Högfart är inställd så att den ligger ca 150rpm under maxvarv.

Modellen är en Composit Extra 2,12.

MVH
Niklas
#3
Byggen / Mottagar acc nära tändboxen?
2008-02-27, 19:47:50
Jag har 40/16 Evolution och den filtrerar signalen till servorna. Dock så ska jag ansluta gasservot direkt till mottagaren, kommer ansluta ferrit ring på denna servokabeln.

MVH
Niklas
#4
Byggen / Mottagar acc nära tändboxen?
2008-02-25, 21:32:28
Hej igen,

Jag ska prova att flytta fram tändboxen och tändaccen ännu mer. Får göra ett specialfäste och placera dessa bredvid motorn. Lite synd för jag hade hittan bra placering innan. Kan nog få fram acc o box ca 15 cm.

Nu är ju enda problemet att strömbrytaren till tändningen och gasservot hamnar nära mottagarbatterierna (ca 5cm) men det kan väl inte ha någon betydelse?

Powerboxen ska nog \"rena\" spänningen till mottagare och servo.

MVH
Niklas
#5
Byggen / Mottagar acc nära tändboxen?
2008-02-24, 22:54:19
Tack för ditt svar,

Nja det är ena mottagarbatteriet som är 10 cm från tändboxen. Sedan sitter powerboxen längre bak (ca 30cm) och mottagaren ännu längre bak (50cm). Det är alltså viktigt att även mottagarbatterierna är 30 cm ifrån tändboxen?

Hur är det med gasservot? Ska jag försöka få den långt ifrån mottagaraccen eller tändboxen? Vad är viktigast?

MVH
Niklas
#6
Byggen / Mottagar acc nära tändboxen?
2008-02-24, 17:15:04
Hej,
Håller på att sätta ihop en composit-arf Extra 2,12cm med DA50 motor.[:)]

Har lite bekymmer med tyngdpunkten. För att få till detta måste jag sätta batterierna rätt så långt fram. Ena batteriet är ca 10cm från tändboxen. Powerboxen hamnar ca 30cm ifrån och mottagaren ca 50cm.

Har det någon betydelse om ena accet hamnar så nära?

MVH
Niklas
#7
Byggen / Vikt och vingbelastning?
2008-01-02, 12:50:57
Hej,
Tack för ditt svar, då behöver jag inte vara orolig för vikten. C-ARF uppger vikt på 6,2 - 7,2kg. Vilket är i underkant när man väger alla tillbehör. Jag har vägt igen och hamnar då på ca 7,4kg, tankad ca 7,9kg.

När man pratar vikter på större kärror är det med eller utan bränsle?

MVH
Niklas
#8
Byggen / Vikt och vingbelastning?
2007-12-09, 10:41:49
Hej alla glada flygare,
Niklas heter jag och bor i Falköping och jag är ny här på forumet.

Jag håller på att sätta ihop en Composit Extra 2,12 med DA50 motor och tänke höra med er andra vilka vikter / vingbelastning ni har på era modeller. Verkar som vikten kommer att hamna på 8 - 8,5kg, vilket ger en vingbelastning på ca 93g/dm2.

Någon som har en liknande modell? Hur upplevs den, finns det några klipptendenser?

MVH
Niklas