Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Ingemar

#1
Bilder finns på SMFF Facebook om man scrollar neråt några meter:https://www.facebook.com/groups/252138728702/
#2
Hej!

Jag har inte märkt att någonting skulle vara långsamt med 6208SB i HS mod på en 60\" EDGE 540T EXP elmodell med BLS153 servon och 3D utslag.

/Ingemar
#3
Hej!

Nej det hade kännts helt fel att få tävla NM nu! Men Edgen lever och fick lägga lite rök över Ränneslätt på Eksjö flygdag bland fullsize Sukhoi, Spitfire, Mustang, DC3 och många fler. Men några kompletta IMAC rundor har det inte blivit för mig i år.

Lycka till på NM!

/Ingemar

#4
Utrustning / Motorproblem
2012-06-22, 17:59:26
Brukar inte skilja mycket mellan marken med motorkåpa på och sedan i luften på bensinmotorer mer än attt varvtalet ökar p.g.a. framåtfarten.

Procent olja finns det nog många åsikter om och jag tror det mest handlar om vilken marginal man vill ha mot att motorn skulle bli överhettad om den börjar gå snålt eller om man har dålig kylning från början. Det är inte helt ovanligt med motorhaverier i våra plan speciellt i nya installationer om det blir för varmt. Jag kör på 3% olja tills jag vet att motorn inte går varm därefter 2,5% men just nu är det 3% rakt över för att slippa hålla reda på olika blandningar och jag har inte märkt några problem.

/Ingemar
#5
Utrustning / Motorproblem
2012-06-22, 07:58:22
Tråkigt men jag kan trösta dig med att det var inget bra träningsväder på Jönköpingsfältet i den turbolenta ostliga vinden från berget när jag lämnade vid 18:15 igår. Motorerna blir ofta lätt sura om man chokar för mycket så i första hand misstänker jag att det är någon liten detalj i startproceduren du inte gör likadant varje gång. Och det är ju alltid så att det kan vara annorlunda vid första starten om motorn stått några dagar då en del bensin har dunstat bort från förgasaren. Men det kan ju också ha blivit något fel typ glappkontakt eller tändsystem som håller på att lägga av, spökande trotttleservo eller flödande förgasare men det är inte speciellt vanligt. Och att det skulle var Aspen-bensinen tror jag inte på för jag har kört på det under alla mina år med bensinmotorer. Däremot kanske det kan skilja lite på nålinställningarna när man byter bensintyp vad jag har läst men aldrig testat.

/Ingemar
#6
Utrustning / Futaba sändar batteri
2011-05-11, 21:36:52
Jag köpte något liknande piratbatteri på Kjell&Company för ca 300kr men det sjönk ganska snabbt i kapacitet och var i princip värdelöst efter en säsong så det är nog en chansning att handla piratbatterier. Mina originalbatterier är det fortfarande liv i, ett helt ok efter tre år och kanske halva kapaciteten i det som är sex år.

/Ingemar

#7
Allmänt / Fråga från en IMACnybörjare.
2011-03-30, 12:43:01
Hej Anders!

Välkommen i gänget. Jag tror det enklaste är att du går med i någon av grannklubbarna typ Höglandets MFK i Eksjö www.hoglandetsmfk.se som har två fält (Ränneslätt och Risan) eller Jönköpings RFK www.jrfk.tk med fält utanför Tenhult där vi är flera som flyger IMAC. Jag själv är med i båda klubbarna för summa 1000 kr om året och har då tillgång till tre fält och dessutom inomhusflyg på vintern för 10-20 kr i timmen. Oftast är det kassören eller ordförande i klubben som har hand om licenser.

// Ingemar Thöörn
#8
Regler / Domartråden
2010-10-07, 22:28:13
Ingen bedömningssport har hjälp av någon burk vad jag vet och det vore säkert en stor utmaning att konstruera den. Annars en bra tråd. Jag har dömt i ganska många år nu, men det känns inte som jag är fullärd på långa vägar ändå. Jag tror det viktigaste är just en fördjupad dommarkurs. Ju mer rutin, kunskap och samsyn om reglerna man får desto bättre dömer man. Och att önskeläget vore att ha 3-4 domare hela tiden åtminstone på NM och cup-finalen. Jag har också funderat över varför poängen ofta sprider så lite och tänker varje nytt år att försöka få lite mer spridning i min bedömmning men när man sitter där på linjen så blir det ingen större skillnad år från år. Jag tror det beror på flera saker. Hjärnan klarar inte av att upptäcka mer än ett antal saker per sekund. Man hinner helt enkelt inte titta på alla vinklar samtidigt, utan man ser mest summa 10-20 grader vinkelfel per manöver plus kanske något placeringsfel ibland. Det är svårt att bedömma små vinkelfel, är det bara ett attitudfel eller påverkas linjen? Är jag osäker drar jag inte av.  Sedan flyger piloterna ofta ungefär lika bra från sekvens till sekvens under hela programmet men däremot kan man se på poängen att väder och dagsformen skiljer sig mellan rundorna! Och gör piloten ett lite större misstag är det lätt att ofrivillligt glömma en del övriga poängavdrag i samma sekvens återigen för att inte hjärnan hinner med. Jag tror att alla måste inse att det är en bedömningssport och att det gäller att flyga så domarens hjärna tycker det ser bra ut och att varje domare inte hinner titta på exakt samma saker. Det borde vara helt ok utan diskussion att en domare skulle kunna döma en tia och en annan en nolla för samma flugen sekvens. Ett exempel är att den ena domaren tycker det är en perfekt snaproll medan den andra inte tycker det är någon autorotation. Snittet blir 5 poäng som antagligen inte är helt fel efter som det troligen var svårt att se attituden under snaprollen.  Andra exempel är om man precis börjar glida bakåt i en hammerhead eller varför inte en något för forcerad spin. Det finns hur mycket som helst att diskutera, t.ex. markera mjuka nollor i protokollet där summa fel gav noll poäng.

/Ingemar
#9
Manövrar / Kända program-2011!
2010-10-07, 06:36:32
quote:
Originally posted by paroos
Kan meddela att det inte är lätt att döma heller...[8)][:I][B)][:p][8)]

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9


Jag håller till fullo med att det inte är lätt att döma Advance som till och med har tre kvickrollar efter varandra utan vanliga rollar emellan i nr 5&6. Ingen tid för ögonblink där inte!

/Ingemar
#10
Ja det är intressant hur olika kvickrollarna är. Här är ännu ett diskusionsforum där man diskuterar detta: http://www.highalpha.org/forum/viewtopic.php?f=25&t=6124

Kolla gärna också in http://training.mini-iac.com/Default.html om du inte redan gjort det och klicka på Judging criteria, next, Family 9 videos. Där finns två st snappar som de kallar \"mechanical zero\" som visar två nollade manövrar som blir svårare att se om man driver på med mer skevroder eller om planet ses i en sämre vinkel.

/Ingemar
#11
Allmänt / IMAC-PROFILKLÄDER!
2010-09-15, 17:56:47
Jag är intresserad av:

1 st keps med logga
1 st vit tröja med logga
1 st svart tröja med logga
1 st jacka med logga

mvh Ingemar
#12
Följden blir att domarna kommer att sätta gränsen för en giltig snaproll. Piloterna kommer att testa fram var gränsen går och det är väl det som hänt i USA. Jag tycker man kan tolka reglerna som att man i tveksamma fall ska försöka bedömma vinkelfel hos snaprollen även om det går fort på hur distinkta start och stopp det är, men jag kanske har fel.
/Ingemar
#13
Jag kan komma på lördag och försöka dömma Advanced.
Då kommer jag på söndag istället.

/Ingemar
#14
Patrick, mycket bra skrivet om bedömning av snaprollar.

Jag skulle också vilja citera följande i reglerna:
\"If any movement about the longitudinal (roll) axis is observed before the nose departs the line of flight, the figure is downgraded 0.5 points per 5 degrees.\"

I Mr Nolls fall på videon tycker jag det i några fall är mycket rollrörelse innan man kan ana en tipprörelse. Vinkelfel dömmer man vad man ser och behöver inte riskera att dömma bort en autorotation om man är osäker. Men kvickrollen går ju så snabbt så i praktiken blir det ofta en bedömning av hur distinkt och tydlig start och stopp på kvickrollen blev.

Intressant utveckling där man driver på kvickrollen mer och mer med skevroder. Egentligen rätt horibelt att man ska försöka bedömma något som tar bara 0,2-0,3 s. Min personliga uppfattning är att det inte borde löna sig då det blir ju nästan omöjligt att få nosen att röra sig innan planet börjar rolla och domarna borde ge ganska låga poäng på dessa kvickrollar som ju mer liknar en snabb vanlig roll.

/Ingemar
#15
Byggen / SU-26 40% electric
2010-08-21, 10:46:22
Jag tänkte testa biltemas filter i min Edge, passar på min 3W 110cc:
Image Insert:

27.36 KB
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Luftfilter-Fiddy/

Man kan ta bort det grövre röda yttre filtret och ha kvar det tätare inre filtret. Väger 30g.

/Ingemar