Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - petaks01

#1
Utrustning / motordetalj-3W
2009-05-06, 09:01:00
Aha... Trodde att det var något värre när du berättade om det på fältet.

Det är bara en förlängning av ett hål [:D]

\"Float Diaphragm Vent\" heter det och är ofta bara ett litet hål
i locket så att membranet innanför skall kunna jobba mot
omgivningens lufttryck.

Förlängningen gör så att förgasaren känner av det riktiga
omgivningstrycket och inte övertrycket som skapas av fartvind
och propp i cowlingen under flygning.

Resultat: Lättare att ställa in bränsle/luftblandningen då den
ändras mindre mellan stillastående och verklig flygning.

Dra in en slang från \"locket\" in i kroppen så tror jag att det är löst utan fler krångliga reparationsmetoder.
#2
Byggen / AboveAll Extra 260 50cc
2009-05-04, 11:10:30
Futaba abstinensen blev helt enkelt för stor... [:D]
#3
Har fått ett par fina 3-bladiga proppar till min DA-50 och funderar på vilken av dem som egentligen passar motorn bäst.

Enligt tidigare försök har en nedfilad 2 bladig 24x8->23x8 MenzS fungerat mycket bra men den låter för mycket och drar lite väl mycket på backen vid tomgång.

Kan det vara så att jag har belastat helt galet?

Formeln: L=D^3*P*SQRT(N-1) ger mig en Load på 97336 vid 2 bladig 23x8
Motsvarande 3 bladiga skulle då vara (20x8.6) 20x8 med en något lägre belastning på 90510. Steget uppåt till 20x10 ger L=113137...

Är det helt galna beräkningar eller ligger jag någorlunda rätt om jag skruvar på en Engel 20x8?
#4
Utrustning / Vibrationsdämpning
2009-04-19, 21:11:35
Maskinen är nu flugen med mycket gott resultat [:D]

Upphängningen blev gjord på en bit 2mm plywood.
Ackarna inbäddade i DuBros 1/4\" vita skumgummi och fästa med de smala kardborrebanden i plattan som även den vilar på en bit skumgummi.
Det hela är monterat mitt i modellen och plattan är säkrad med en Loctitead M5 bult i centrum.

Mottagaren fick även den samma behandling och antennen ligger fn. rakt ut i bakkroppen men skall ersättas med vertikalt spröt inom kort.
(Graupner antennen jag hade beställt var trasig när jag fick hem den)
#5
Utrustning / Vibrationsdämpning
2009-04-16, 14:04:36
Har inte hittat metall mot metall i denna maskin annat än det som är skruvat till motorn och skruvarna till tändboxen.

Skall tighta upp snörena (plastad wire) till sidan lite till då det verkar vara det enda stället där det kan röra sig lite \"okontrollerat\".
#6
Utrustning / Vibrationsdämpning
2009-04-16, 12:47:38
Du har mottagaren hängande i en av maskinerna, skulle en sån lösning fungera även med 35MHz prylar eller är risken att antennen går av efter ett tag?

Hur tåliga är Lipoackarna när det gäller vibrationer?
I dagsläget så är fästet klart med limmat kardborreband direkt i kroppen och det känns som om det skakar en hel del där med risk för skador i lödningar mm.

Bra pryl att lägga mellan kroppen och ackarna?
PU Adhesive Gel
http://www.mft.nu/?pid=388199

Min första idé var att lägga tunnt skumgummi runt enheterna och fästa det hela med ett par smala Align kardborreband i kroppen.
http://www.mft.nu/?pid=386427
http://www.mft.nu/?pid=293779
#7
Utrustning / Vibrationsdämpning
2009-04-16, 08:46:07
Helt ny på detta med stora maskiner och bensinare...

Har precis skaffat mig en NPM Yak (2.15m) och måste på något bra sätt säkra strömförsörjning och mottagare så att de inte skakar sönder innan jag vågar flyga med den.

Propp: Menz 2 blad trä kapad till 23x8 och balanserad (ursprungligen 24x8)
Denna kommer troligtvis att bytas till en riktig 23x8 innan den får känna på friheten i det blå.
Motor: DA-50
Strömförsörjning Tändning: 4-cell NiMH 2700mAh
Strömförsörjning RX: 2 st 1800mAh Lipo genom en Emcotec DPSI Micro DualBat
Mottagare: Futaba 149DP

Förra ägaren hade lite andra storlekar på sina ackar och mottagare så hans infästningar passade inte till 100%

Tips?