Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - dahlberg

#1
Köp och Sälj / Pilot Sbach 107\" (100cc)
2012-08-24, 15:06:02
Som ny, endast el flugen.
2xhitec7950 TH
2xhitec7955 TG
1xJR DS8711

9000kr

Tel:0709743148

//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec
#2
Utrustning / Vindstrut
2012-05-14, 19:30:20
Ring Pelle så skickar han nog en gratis.

http://www.autopartner.se/multiplex-vindstrut-90cm-p-14128.aspx?externalsearch=1

//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec
#3
Köp och Sälj / Sebart Sukhoi Su29s
2012-05-09, 00:21:34
quote:
Originally posted by Lonsan

2 kg ackar i en 12 kg IMAC kompatibel k�rra �r f�r lite.
Jag har 3,5 kg ackar i min Krill SU-29 (i princip samma k�rra men i komposit)
V�ger 12,7 kg med den bestyckningen.
Om 10s �r r�tt f�r att f� l�mpligt varvtal s� blir det till att �ka antal mAh.
�verv�g minst 10s3p 4200 men helst 10s3p 5200 om du funderar p� Desire.
Jag k�r 14s2p 5200, dvs totalt 28 celler 5200. 30 celler av desamma borde bli i princip samma sak medr�knat den l�gre verkningsgraden i A100-8 kontra Predator 30.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se


[^]

//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec
#4
Köp och Sälj / Sebart Sukhoi Su29s
2012-05-09, 00:18:09
Hej Perra
Jag har räknat lite på den motorn i eCalc.

Obs du kan inte köra den på 12S men 10S3P4500 och en 27x10 så drar den 20 kg på lite över 7kW med ett varv kring 6000 och en flyg tid på ca 5min enligt eCalc, så som jag flyger så skulle jag nog säga att flygtiden är något längre, men jag är inte säker

//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec
#5
Byggen / Pilot RC Sbach 342 107\" 100% EL
2012-05-03, 21:46:14
Lite mer data, Tre starter i dag med två omgångar per start, 6-7m/s så man fick gasa på rätt bra. Försökte flyga som vid tävling men behöver träna lite mer [B)] vart onödigt stort och högt och flög om en och annan  manöver och ändå så laddade jag bara 6,5Ah per start. Skall testa Advanced och se om det fungerar energimässigt.

Glömde återigen att ta kort på acc in-fästning, men accen ligger på en hylla ovanför vingröret och hålls av två Hackers kardborrband.





//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec
#6
Byggen / Pilot RC Sbach 342 107\" 100% EL
2012-04-28, 18:51:20
quote:
Originally posted by Lonsan

Inte mycket, det skulle möjligen vara om Håkan inte har tillgång till elnätet när han tränar och behöver förlita sig på ett bensindrivet elverk (2t) :-D



[8D] Har varken tillgång till elnät eller elverk, vi löste det på det miljövänliga sättet [^]

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#7
Byggen / Pilot RC Sbach 342 107\" 100% EL
2012-04-26, 23:33:47
Har ju inte haft den i luften så mycket än. Har inte verifierat ström sensorerna än men med en Xoar 28x12 bensin prop så visade den 240A på full skaft statiskt och i luften 205A så att mäta statist tror jag inte på längre, med den proppen så kunde jag stanna på vertikalen och fortsätta som inget hade hänt, med risk att knäcka något så bytte jag till en Xoar 28x10. Jag använder bara ca 70% vid program flygning så jag har nu en 27x10 på för test så fort det slutar regna [V]. Pelle hade ingen 27x12 Xoar hemma och jag vill inte bytta typ, 27x12 är dock på väg, tror mest på den. Wood is good [:D] skönt ljud i dom tycker jag. (Tokig anledning, jaja) Har inte flugit igenom hela programmet x2 än men det ska nog inte bli några problem, flyger ca 7-8min. Har ju mer wh i den här än jag hade i lilla SU29. Så fort jag får tid och ork så ska det installeras en voltsensor och varvräknare så man får lite bättre koll.

Det är helt under bart med en tank mätare, när man leker lite lugnt så kan jag flyga ca 10 min utan att vara räd för att paja accen.

Jag hade inte tänkt väga men jag får väll göra det, för er.

Jag skall snart bytta mot en annan vit/svart/röd kärra som är 104\" istället för 107\" och kanske lite lättare.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#8
Byggen / Pilot RC Sbach 342 107\" 100% EL
2012-04-26, 09:12:54
Så här började det. [:D]





Motor: Hacker A150-8
Propr: Xoar 27x10 - 28x12
Reglage: Jeti 170 (200)
Acc: DP 12S2P5200 (44.4v 10.4Ah)


Installation av motorn tog nog en hel timme. [:0]


Tankmätare och tempsensor installerades.


Powerboxmottagare på plats.


Första flygningen.


I tryck förvar på backen igen.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#9
Byggen / Su-29 no more bensin skit !
2012-04-24, 22:48:32
Doktorshatt har jag ingen, men vettig prestanda i min 50cc och 100cc Elmaskiner har jag.

Tricket är att inte maxa marginalerna om man vill att sakerna ska hålla länge, vill man ta ut max så får man räkna med att det blir kort livat.

Perra: Jämför du ett misshandlat (svullet) acc med ett nytt? Vad säger det?

Lonsan: Byggtråd kommer, men inte på den här kärran, finns så många fina byggtrådar på Pilots Sbach. Som du vet så väntar jag på en båt från Kina. Som försten är här om ca 14 dagar som innehåller materialet till en byggtråd.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#10
Byggen / Su-29 no more bensin skit !
2012-04-24, 16:30:15
En eftertanke, Jag flygger en lite större Sbach (100cc) med en 28x10 och då drar jag 7-7,5kW och den har tokigt mycken power, ska proppa ner till 27x12 eller 27x10 då kommer den att dra 6,5-7kW och förhoppningsvis sluta rippa [}:)]

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#11
Byggen / Su-29 no more bensin skit !
2012-04-24, 12:37:58
24x10 är väll att överdiva lite va? 5kW!. Jag var ute i går med min lilla Su29
med en 22x12E 12s1p5000, flög 6,5-7 min och laddade 2,5-3Ah flög energi smart i vertikalerna och ändå så pinar det på ordentligt uppför. 8 flygningar vart det.

Ett litet trim tips: Jag har inte använt ali-diff förut på denna kärra, men igår mixa jag in 10% (mindre ner, eller mindre upp på den som går ner [:D]) och visp så slapp man använda sida och höjd för att hålla planet på rätt kurs vid rollelement på linjerna, märks mest när man gör en halvroll på 45 eller halvroll + opositroll.


//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#12
Allmänt / Frigöra kanaler-vad tror ni?
2011-12-18, 21:56:16
Så hade jag gjort. Två y-kablar. Enkelt + Rent => Bra

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#13
Allmänt / Pilot RC Extra 330sc 40%
2011-11-15, 15:42:03
10% är rätt mycket, ex om vi har en modell som har en vinglängd 3m där originalet är ex 8m så får man en skala på 37,5%.

För enkelheten så säger vi att längden på originalet är 8m då skall modellens längd vara 3m lång för att vara i 100% skala, men man kan förkorta eller förlänga modellens längd med 30cm och fortfarande bara ha en diff på 10%    


//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#14
Byggen / Pilot S-bach 342 40 %
2011-11-09, 23:59:00
Vet inte hur rätt det är men jag har fått lära mig att man inte skall spä ut epoxi, har något med härdningen att göra. Värm den till ca 30 grader om du vill sänka viskositeten, pot life minskas något. Se också till att torka bort all överflödig epoxi, den ökar inte hållfastigheten på något sätt.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
#15
Allmänt / I vilken klass flyger du 2012?
2011-10-19, 14:22:34
Jag hoppar upp till Intermediate, om jag får till en större maskin i vinter.
Har redan hunnit med 15 timmar i simulatorn med vind från 4 till 8 m/s


//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC