Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Lager

#1
Kärran är kvar. Passa på att köpa en kanonmaskin inför säsongen 2019.
#2
Jag sätter inget pris i nuläget. Om någon är intresserad, så är det bara att höra av sig.
#3
Efter lång tids vånda har jag bestämt mig för att kolla om någon är intresserad av att köpa den här maskinen.
Du kan följa bygget via länken nedan, men det saknas en del bilder på slutet. Jag mailar förstås bilder om du är intresserad.
Motorgångtiden är knappt 7 timmar.
Har ingen aning om vad man kan begära? Lämna ett bud!
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1849.0
Jonny 072-5008030
#4
Byggen / SV: Overkill för söndagsflygare
2018-03-29, 14:13:58
Hej Lonsan,
Kärran har tyvärr inte varit så mycket i luften och är inte fullt influgen ännu.
Kommer nog bli till salu, men har inte bestämt mig.
#5
Köp och Sälj / MVVS Motorer
2014-05-12, 20:36:55
[:0]
#6
Byggen / Carf Extra 330SC 2,6m
2014-02-07, 20:15:40
14 kg + är alldeles perfekt ;-)
Har inte petat på min Krill sedan jag bytte propellern i höstas, men nu när man ser den här pärlan, så blir man ju sugen att börja förbereda inför våren.
/Jonny
#7
Byggen / JA 37 viggen
2013-11-29, 21:38:32
EBK=ElmotorBrännKammare :-)
#8
Byggen / JA 37 viggen
2013-11-29, 19:26:42
Snyggt värre! Ingen nybörjares verk det där:-)
/Jonny



#9
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-24, 21:53:17
Johan,
Tack, sånt är alltid kul att höra.

Niilo,
Tack för info om vikten. Intressant att jämföra.
Ca 1 kg skillnad då. Skiljer nog ca 1 kg på motorerna och din extra canister motsvarar kanske rumpblyet i min kärra.
Har du tvingats blya nosen något med tanke på att DLE 111 är så lätt (2,6 kg, inkl tändsys, om jag uppfattat det rätt).

F ö, var är byggtråden med alla bilder? :-p

/Jonny
#10
Byggen / Inte nu igen...
2013-10-24, 16:19:08
quote:
Originally posted by Lonsan

Snurrans tröghet som svänghjul betraktat har ingen som helst koppling till dess dragkraft.
Trögheten påverkar motorvarvets acceleration och även gyralmomentet som uppstår när man riktar om kärran.
Detta spelar in huvudsakligen i kvickrollar där man tumlar med kärran samtidigt som man kan ha ganska högt varv på proppen.
Kan faktiskt märkas vid taxning, kraftigt pådrag och skarp högersväng skapar moment som vill få kärran att stå på näsan.
Prova gärna detta med nån liten elkärra som du kan hålla i näven och känn hur det känns om du vrider den i en plansväng.


Det var menat som en separat fråga (om hur propellerbytet kan tänkas påverka dragkraften), men tack för beskrivningen av hur trögheten påverkar flygningen.
#11
Byggen / Inte nu igen...
2013-10-24, 14:15:17
Synd att jag inte läste grekiska i skolan.
Hmmm...trodde faktiskt att vikten hade störst betydelse för trögheten.
Vilken låg och fin tomgång min motor kommer att ha.
Du kommer att bli avundsjuk :-p

Hur påverkar det dragkraften?
#12
Byggen / Overkill för söndagsflygare
2013-10-23, 23:44:10
Jättepropeller monterad! Ser lite större ut på bilden. Blev en Fiala 30x12. Ska testa och utvärdera innan spinner monteras. Den här propellern ska, enligt TC, vara outstanding för Valachen....återstår att se. Lonsan har redan dissat den [B)][;)]
/Jonny

#13
Byggen / Carf Extra 330SC 2,6m
2013-10-22, 23:41:16
Mycket fin som sagt!
Vad blir det för rova?
/Jonny
#14
Byggen / Inte nu igen...
2013-10-22, 23:36:22
quote:
Originally posted by Lonsan

Tveksam till sånn snurra. Rekommenderas till aerotowing OCH aerobatic av TC. Hallå eller? Jag tror Gerard tänker på nån seg, skala-lik aerobatic med brädhögar (flygplan med överskott av vingar) som kräver 80% gaspådrag för att låååångsamt baxa runt ett plan i en stallturn. Tjusigt såklart men långt från hur i alla fall IMAC flygs idag. För ev IMAC och i synnerhet med en slim kärra hade jag valt Super Silence 30x16 men också gärna lånat in en Mejzlik 30x13 EVO för test.



[:D]....haha...inga tveksamheter där inte[;)]
Nä...det verkar ju lite konstigt med ett så omfattande användningsområde, men det lär vara en Fiala  30x12 Rottmann använder. Har inte sett honom flyga IMAC dock...men det är ju å andra sidan inte bogsering han håller på med [;)]
Nåväl....värt att testa till en relativt liten peng.
Förhoppningsvis kan jag testa med någon kolfibare framöver.
Varför har du själv valt ett svänghjul?
#15
Byggen / Inte nu igen...
2013-10-22, 22:37:22
En utmaning att få motorn på plats förstår jag, men det löser du fint :-)
Jag fick oxå förlänga och ändra vinkel på choke-armen.
Fick f ö hem en Fiala 2-blad 30x12 idag. Hade tänkt mig en kolfibare, men Gerhard R har talat så varmt om just den här propellern, så det fick bli en sån. Ska bli intressant att få höra ett utlåtande om din 3-bladare. Du har ju lite mer stigning på din. Min erfarenhet är att \"trä\"-bladarn är lite för mycket svänghjul=trög.
/Jonny