Problemet jag har som domare. Är att jag får/ger mig själv för lite träning som domare. Satsar hårdare på egen flygning.
Det gör att piloterna får vara extra tydliga i sina manövrer. Gör man en avlastad kvivkroll alt. korta stopp i momentrollarna kan man missa att det är en korrekt manöver.
I fullskala diskuterades det en hel del om kvickrollar med Bellanca för några år sedan. De fick ofta nollor för att ett par domare tyckte att det inte var \"riktiga\" kvickrollar. Att göra en övertydlig kvickroll gör att planet tappar mycket energi, men kan bli lättare att stoppa på rätt ställe(framför allt när man är ny på det). Kan planet inte kvickrolla får man \"visa\"/lura domaren att det gör det. Gör man det bra brukar det funka. Och som Ingemar drar jag inte för fel i heading/linje som är en del av kvickrollen. Detta för att olika plan slänger olika mycket. Men linje och riktning skall vara rätt efter stopp.
Har även varit med om oenig domarlinje när jag flög kvickrollar med Fox. (Var det kvickroll.) Jag säger inte vem/vilka som hade rätt.
Min tolkning av stoppen på momenten är att det skall vara tydliga stopp. Men inga linjer skall flygas under stoppen. Borde ge ½-1 kroppslängds linje, något längre om det är hög fart. Och kortare på vertikal uppåt när farten är lägre.
Talar vi fullskala. Så kan en modern unlimited kärra rolla >400grader/sek. Men säg att de rollar 180grader/s. Och jämför med en ASK-21:a som tar 10-11sek för en roll. Så behöver ASK:en längre stopp för det skall synas. Så att ge ett entydigt svar på frågan om stoppen är inte lätt. Så när ni övar kör med video och kolla om ni kan se momenten efteråt. En fullskala pilot fick sin momentroll bortdömd och blev flyf*****nad. Men när han kollade på videon såg han inga moment trots att visste att han gjort dem.
Vill ni ha en bra bedömnings genomgång och förklaring finns det för fullskala. Det finns på denna sida: http://www.aerobatics.org.uk/baea_publications.htm och välj BAeA Judging Tutorial - 2010. Men tänk på att det finns vissa skillnader i bedömningskriterierna. Vindkorrigerat, storlek på fel för avdrag (5 resp. 10graders avvikelse för resp. -1 poäng) och säkert något jag glömt.
/Bo Nilsson
Det gör att piloterna får vara extra tydliga i sina manövrer. Gör man en avlastad kvivkroll alt. korta stopp i momentrollarna kan man missa att det är en korrekt manöver.
I fullskala diskuterades det en hel del om kvickrollar med Bellanca för några år sedan. De fick ofta nollor för att ett par domare tyckte att det inte var \"riktiga\" kvickrollar. Att göra en övertydlig kvickroll gör att planet tappar mycket energi, men kan bli lättare att stoppa på rätt ställe(framför allt när man är ny på det). Kan planet inte kvickrolla får man \"visa\"/lura domaren att det gör det. Gör man det bra brukar det funka. Och som Ingemar drar jag inte för fel i heading/linje som är en del av kvickrollen. Detta för att olika plan slänger olika mycket. Men linje och riktning skall vara rätt efter stopp.
Har även varit med om oenig domarlinje när jag flög kvickrollar med Fox. (Var det kvickroll.) Jag säger inte vem/vilka som hade rätt.
Min tolkning av stoppen på momenten är att det skall vara tydliga stopp. Men inga linjer skall flygas under stoppen. Borde ge ½-1 kroppslängds linje, något längre om det är hög fart. Och kortare på vertikal uppåt när farten är lägre.
Talar vi fullskala. Så kan en modern unlimited kärra rolla >400grader/sek. Men säg att de rollar 180grader/s. Och jämför med en ASK-21:a som tar 10-11sek för en roll. Så behöver ASK:en längre stopp för det skall synas. Så att ge ett entydigt svar på frågan om stoppen är inte lätt. Så när ni övar kör med video och kolla om ni kan se momenten efteråt. En fullskala pilot fick sin momentroll bortdömd och blev flyf*****nad. Men när han kollade på videon såg han inga moment trots att visste att han gjort dem.
Vill ni ha en bra bedömnings genomgång och förklaring finns det för fullskala. Det finns på denna sida: http://www.aerobatics.org.uk/baea_publications.htm och välj BAeA Judging Tutorial - 2010. Men tänk på att det finns vissa skillnader i bedömningskriterierna. Vindkorrigerat, storlek på fel för avdrag (5 resp. 10graders avvikelse för resp. -1 poäng) och säkert något jag glömt.
/Bo Nilsson