Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - SamuelO

#1
Nytt pris 7000kr
#2
Köp och Sälj / Pilot´s Yak54 87" 55cc
2019-08-14, 15:39:09
Säljer nu min yak då den blivit ståendes under ett par års tid pga tidsbrist och nu i brist på plats att förvara den i samband med flytt.

För övrigt flyger den fint med en DLE55cc i nosen. Har gått ca 30 tankar klanderfritt utan några problem.

I affären ingår:
-DLE55cc samt inkopplat tändsystem.
-Fullutrustad med digitala Hitec HS625MG-servon av god kvalitet.
-DPSI-2001 Emotec power box till mottagaren.

Det enda som behöver kompletteras efter affären är mottagare samt batteri till DPSI samt tändsystemet.

Pris 8000kr, finns att hämta i Helås, strax utanför Vara.

Bara att höra av er om frågor, fler bilder kan skickas efter begäran.

Mvh Samuel.
#3
Hej allesammans!
Nu har jag äntliget fått tummen ur och åkt ut med min Yak54 till flygfältet och taxat runt och kört in motorn en del. Motorn gick felfritt utan vidare inställning.

Men av tesen på denna tråd att döma så har jag ju ett problem också. Och saken är den att båda skevservona ibland inte centrerar rodret till fullo i vissa moment då jag t.ex hade fullt utslag och hastigt släppt spaken mot center. Är det någon som har ett hum om vad problemet är? Kan det vara så enkelt att det bara är dålig centrering på servona?

Följdfrågan på allt detta är hur farligt det är att flyga med detta problemet, då jag självklart inser att det inte är optimalt för tävling men om vi snackar vanlig \"söndagsflight\" som det troligtvis mest kommer bli i början med den.

De servon och utrustning jag använder är bl.a Hitec625MG, Futaba T10CP 2,4gHz, DPSI2001 (har även testat servona direkt i mottagaren med samma resultat). Vidare har jag utöver mina tidigare frågor endast en lite intressant fundering om roderutslag. En sak jag reagerade på medan jag taxade min yak54 var att roderutslagen var så stora att alla rörelser såsom sidroderutslag gjorde rörelserna på maskinen väldigt svajiga och hastiga. Jag har modellflygigt i över 10år, men aldrig använt \"Dual rates switch\" Men hur är det med er. brukar ni ha olika utslag när ni bl.a landar och startar gentemot när ni flyger era program? Och i så fall på vilka roder?

Tack på förhand!
//Samuel.
#4
Utrustning / Vilken motor?
2012-03-23, 20:30:08
Hej!
Kände att det verkligen skulle sitta på sin plats att tacka samtliga som bidragit med erfarenhet och mycket intressanta och lärorika tips till denhär tråden och kanske min framtida IMAC-karriär.

Jag nappade på tipset om epoxy:n! Det blev för far min att bege sig mot närmaste Biltema i Skövde där han hittade mycket smått och gott. Än en gång, tack så hjärtligt för samtliga råd och teorier. Vi möts på någon tävling i år hoppas jag!

//Samuel.
#5
Utrustning / Vilken motor?
2012-03-21, 20:51:09
Hej!
Byggandet på min yak54 går frammåt! Det lär inte dröja allt för länge nu innan premiären ska äga rum. Men under byggets gång har jag stött på ytterligare några funderingar, saken är den att jag har funderat på om ni andra IMAC-piloter brukar lacka era motorrum med något bränsletåligt medel? Såsom tvåkomponents epoxy eller liknande? Undrar bara ifall motorrummen i dessa kärrer brukar vara känsliga mot bensin och olja?

Tack på förhand!

//Samuel.
#6
Utrustning / Vilken motor?
2012-02-27, 21:56:07
Hej alla igen!
Jo det blev en DLE55 med canister då den kändes helt ok både prismässigt samt betygen av er andra här på forumet.

Jag har åkt på ytterligare en fråga. Och det är att jag tänkt att köra med dubbla 2cells litium, hur stora är lämpligt att ha? och hur många C?

Sedan har jag även tänkt mig en 2cells till tändningen, vilken storlek är lämplig där?

//Samuel.
#7
Utrustning / Vilken motor?
2012-02-20, 07:21:55
Hej och tack för alla svaren!
Jo det var nog DLE55 som jag siktat på från första början egentligen.[;)] Jag ville bara kolla med er andra vad ni tyckte, och för det mesta så kändes det ju som att DLE är ganska fina grejor så det lutar nog åt det. [:D]

Jo el hade kanske inte vart helt fel det heller[;)], men då försvinner väl lite utav det \"goa\" ljudet och kan jag tro.

Sedan så är ju JC60 förhållandevis billigast, så klubban är ännu inte slagen...[8D]

 
quote:

Välkommen Samuel!
Jag hade valt DLE 55, den är beprövad och tillförlitlig.
Om du behöver dämpare så har jag en,

//Micke
IMAC-Sverige/
quote:



Hej Micke! [:)]
det vore ju jättekul om du hade en dämpare över, är den ny eller begagnad? Vad vill du ha för den?[:)]

//Samuel.
#8
Utrustning / Vilken motor?
2012-02-18, 15:27:39
Hej allihopa!
jag heter Samuel Olofsson och är ny inom den här tävlingsgrenen. Jag har hittils införskaffat mig en Yak54 87\" med PILOT som tillverkarehttp://www.autopartner.se/pilot-rc-yak54-87--p-10482-c-573.aspx. Men min största fundering kring detta projektet är motorvalet?

Jag har ett par motorer från Aircpro som jag kikat lite extra mycket på och det är följande:
1. SV-50 TWIN GASOLINE ENGINE
2. DLE-55 GASOLINE ENGINE
3. JC-60EVO GASOLINE ENGINE
Alla dessa tre motorerna har fått min uppmärksamhet just på grund av att de är hyffsat billiga. Den jag tror mest på är DLE 55, men samtidigt så är JC60 billigare. Sedan så är det ju lite tufft med en boxer också...[:D]

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa motorerna? Det skulle vara jättekul om man fick lite hjälp och tips.[:)]

//Samuel.