Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Tinman

#1
Köp och Sälj / Kolfiberspinners
2013-10-20, 16:15:17
Hej igen.

Har svårt att uppdatera (edit) föregående sida, men vill meddela att 4.25\" polerad är såld.

Ola
#2
Köp och Sälj / Kolfiberspinners
2013-10-20, 15:53:58
Tjabba IMAC:are

Har ett fåtal kolfiberspinners jag inte har användning av och som bara ligger och samlar damm..
Samtliga spinners är av \"Extra\"-typ

Glanspolerad (K3)

1 st 4.00\" 250 kr (urfräst för 2 prop)
1 st 4.25\" 300 kr (urfräst för 2 prop)
1 st4.75\" 350 kr (urfräst för 2 prop)

Obegandlad (perfekt för lackering)

1 st 4.50\" 300 kr (ej utfräst..uncut)

Finns i Södertälje.
Frakt tillkommer.

Ola
ola@c-sam.nu
0733-836662

Image Insert:

45.74 KB


Image Insert:

35.11 KB
#3
Köp och Sälj / Propeller köpes
2013-06-11, 20:15:27
Tjabba

Finns det någon som har en (eller varför inte två) begagnade 28x10 till min DLE111?
Alla eventuella svar beaktas.
Tackar på förhand

Ola

0733-836662
ola@c-sam.nu
#4
Tävlingar och evenemang / IMAC Påldalen
2013-05-15, 21:39:44
ALLA DELTAGARE AV IMAC; PÅLDALEN 25-26 MAJ.

Eftersom vi vet att många av Er kommer långväga skulle vi uppskatta om vi visste ungefär när Ni börjar dyka upp till vårt vackra fält.

Vi vill ju gärna vara där och välkomna Er med champagne och röda mattan när Ni kommer......[8D]

Svara gärna via denna tråd.

Välkomna!

Hälsningar

Ola
Södertälje MFK
#5
Byggen / EF Yak 110\"
2013-01-15, 13:34:54
OKI....tankinstallationen börjar ta form...
Kardborre på undersidan som fäster på runtgående färgglada banden.
Tankanslutningar från Miracle, passar perfekt storleksmässigt efter de gamla 3W-anslutningarna. Jag kommer i nuläget inte att ha rök, men nu är det ialla fall delvis förberett om man i framtiden skulle ångra sig.

Image Insert:

88.81 KB

Ventilationsrör 4 mm mynnar ut under tanknipplarna, precis bakom motorkåpan.


Image Insert:

84.36 KB

Inte helt färdigt, men man börjar ana hur det kommer att se ut.....


Image Insert:

89.63 KB

Fortsättning följer.....

Mvh

Ola
#6
Byggen / EF Yak 110\"
2013-01-10, 17:29:09
Tackar för tipsen.
Då blir det 1 litaren, samt att jag får hålla koll på tätheten i gummikorken.
Motorn (DLE111) är nu provmonterad och passade tack och lov perfekt i hålen från förra motorinstallationen.

Image Insert:

83.81 KB
Inga övriga distanser mer än de som ingick behövs.
Propp och spinner utsticket från kåpans framdel blir perfekt.
Spinnern är en 4\" alu från Miracle, förborrad för DLE111....så slapp man det!


Image Insert:

89.36 KB

Cannister eller originalburkarna....det är frågan!
Eller är det????
Kanske jag ställer denna fråga av ren lathet då original \"cocacola\"-burkarna sparar en hel del arbete att montera kontra cannisters, men är det någon som överhuvud taget använder originalet?
Cannistern på bilden är ett Kina set (mycket Kina i min tillvaro, även frugan är från kina, \"Made in China\", går på ris, låter mycket och funkar ibland!).
Cannistern ser riktigt bra ut medan röret är bra tunnt bakom räfflorna som ansluter mot dämparen samt hopsvetsad av ett antal delar.
Hmm....får se hur länge det håller.....

Nåväl, får väl anstränga mig lite med cannisterinstallationen ändå.

Fortsättning följer....

Mvh

Ola
#7
Byggen / EF Yak 110\"
2013-01-09, 18:47:15
Tjenare Benny....vad kul att höra av dig.
Tänk att du fortfarande håller på....du ger dig visst aldrig..[:)]
Det blir med all säkerhet Tidaholm.
Kul att få återse gamla hemtrakter och så behöver jag ju ingen tolk...
Jag fattar ju vad ni Tidahölmare säger...[:D]

OK, semestern är nu avklarad, bygget är tillbaka på banan igen.

Den trasiga (mosade) sidrodret är nu lagat, nytt virke har ersatt spruckna delar.
Pricken över i:et var en liten gnutta Plastic Padding \"kemiskt trä\" som renderade i en barnrumpefinish, perfekt underlag för plastfilmen.
Det kemiska trä:et är enligt min uppfattning helt suveränt lätt att jobba med och lättslipat, men h-te vad fort det härdar. Förpackningen förteller 5 minuter, men jag tror f-n att det är mer 5 sekunder. Man hinner ju knappt få på korken.
Gäller att blanda små slattar och jobba fort.......

Image Insert:

86.21 KB


Image Insert:

89 KB

Planeringen av motorinstallationen (DLE111) och tanken har börjat.


Image Insert:

89.93 KB

Jag har två tankar, 1000 cc resp 1350 cc. Bägge är kinatankar, men som ser och känns helt OK.
Dock byter jag ut de smala medföljande rören mot 4mm rör enligt bilden, samt en ordentlig filterklunk istället för medföljande fjantsänke. Nipplar från Tetra får bli genomföringar för påfyllning, ventslang etc.

Dock.....jag skulle behöva lite råd och tips om vilken storlek Ni tycker räcker. Vilken skulle Ni välja?

Jag har ingen ambition att på denna modellen ha rök....det går bort. Det får bli några rökare i brallan istället!
Jag har försökt scanna forumet på bilder om hur en bra, säker och funktionell installation skall (bör) se ut, men hittar inget heltäckande.
Jag har ett skapligt hum, men....
Tacksam för tips.
Tack på förhand.

Fortsättning följer.

Mvh

Ola
#8
Byggen / EF Yak 110\"
2012-12-18, 12:58:50
Tackar Paul och Paroos för de välkomnande orden.
Har haft lite e-mailkontakt med en IMAC:are från min forna hemstad, Skövde som bekräftar det Ni båda säger, att IMAC är prestigelöst och att hjälpsamhet, trivsel och glädje går i första rummet.
Passar mig perfekt.
Jodå, jag har en del frågor och tips som jag skulle behöva ha hjölp med, men jag återkommer med dom när bygget når dit.

Jag har inte för ambition att klä om hela modellen, åtminstone inte till denna säsong. Maskinen är trots allt mitt första IMAC objekt, en begagnad och väl använd sådan, så jag sätter strukturellt skick och funktion i första rummet denna gång.
Men detta beslut har inte varit helt utan problem.
Att klä om delar av modellen kräver ju att man hittar klädsel i rätt nyans......något som visat sig vara knepigt. Att beställa en klädsel från svenska handlare utan att jämföra med ett klädselprov kan ju bli vanskligt och dyrt.
Jag hittade en tänkbar lösning i Kina, en firma via Aliexpress.com som heter Cangnan Guangming Printing Co, http://www.aliexpress.com/store/205597
som säljer (möjligtvis också tillverkar) plastfilm.
Först trodde jag man måste beställa kilometervis med film men det verkade inte så, så jag beställde 6 st enmetersrullar i olika gula, blåa och röda kulörer. 1 meter kostar 1,26 dollar så 6 meter + frakt slutade på 15 dollar, ca 100 spänn. Och faan tro om det inte en vecka senare dök upp en liten rulle med 6 meter film. Tyvärr var bara den röda klockren i nyansen, den gula och blåa skiljer lite. Men jag förväntade mig inte annat, det var ju en chansning, men en billig sådan...
Men det spelar som sagt ingen större roll denna gången, Yak the Ripper får se ut som ett litet lapptäcke i sommar.




Image Insert:

89.06 KB

Jag roade mig med att klä en gammal liggandes vingdel med den kinesiska filmen på ena sidan och en lika stor bit Oracover på den andra. Jag var förvånad över hur fint kinesen fäste och förutom att den kändes en gnutta tunnare än Oracovern blev slutresultatet fantastiskt och vidhäftningen likvärdig. Faktiskt helt suverän i förhållande till priset. Tänk att kunna klä om modellen för 150-200 spänn. GRYMT!

Nu stänger bygget och byggtråden för julen. Skall iväg till Thailand och styra upp verksamheten. Om ett par dar ligger man med fotsvamparna i vädret, med en öl i ena handen och ett kvinnobröst i den andra....kanske frugans.....[8D]

På återhörandes nästa år.

Mvh

Ola
#9
Byggen / EF Yak 110\"
2012-12-15, 18:29:32
Tack Micke för alla tips.
Speciellt det om licensen, jätteviktigt, tack!

Renoveringen går raskt vidare samtidigt som snöovädret yr utanför.
Har nu blottlagt lagningarna kring landningsställsfästet och insett att det går att snygga till en del.

Image Insert:

81.34 KB

Plywoodväggarna med cannisterhålen var spruckna lite överallt, en massa överflödig epoxy måste också bort. Balsalisterna var bitvis lösa och spruckna.


Image Insert:

84.51 KB

Nedan är trasiga och spruckna delar avlägsnade, dags för det roliga.....att bygga upp nytt....


Image Insert:

82.27 KB

Nytt fräscht virke.......lite extra förstärkningar......
De rektangulära hålen vid cannisterhålen är inte servofästen [:)], utan ventilationshål för utrymmet direkt under landstället.


Image Insert:

83.51 KB

Nu börjar det arta sig.....lite snickeriarbete återstår, men efter ca. 6 timmars jobb är det det en väsentlig skillnad.


Image Insert:

85.28 KB

Mfv//

Ola
#10
Byggen / EF Yak 110\"
2012-12-13, 22:39:32
Tackar för det, Micke.
Skall bli kul att ses i sommar.

Bygget.....eller rättare sagt avklädningen av den lilla frökens blå-vita plastskrud har börjat.
Mosigheten på sidrodret var, som jag misstänkte sprickor i plankningen.

Image Insert:

67 KB


Motorkåpan har som synes också fått en släng av sleven.
Korrekt lagad och uppstyvad på insidan, men spackling och slipning samt lack återstår exteriört.
Ser tack och lov värre ut än vad det är......


Image Insert:

82.1 KB

Friläggningen av den tidigare skadade och lagade landningsställsinfästningen har så smått börjat.

Återkommer med fler bilder.......

Mvh//

Ola



#11
Byggen / EF Yak 110\"
2012-12-12, 15:47:38
Hoppla......tog datumet från det nyligen upprättade styrelseprotokollet per den 8 november. 100% säker på att du har koll, Peter och att vår sekreterare helt enkelt har skrivit fel datum. Kontaktar honom för säkerhets skull.
Tack för infot i alla fall, tusan också, där loosade jag en månad i planeringen, bäst att snabba på med bygget.

Mvh

Ola
#12
Byggen / EF Yak 110\"
2012-12-11, 22:46:35
Hej alla!

Jag heter Ola Rundcrantz , är 52 år, bosatt i Södertälje och således medlem i Södertälje MFK. Jag är ny på just detta forum men har hållit på med modellflyg i ca 35 år. Trots den långa tiden har jag ändå inte fått arslet ur kategorin "medelmåttig söndagsflygare". Jag hade nu tänkt försöka råda bot på detta genom att börja träna på IMAC´s basicprogram och förhoppningsvis, (om jag vågar) dyka upp på några tävlingar under 2013, bl.a. den som vi i Södertälje MFK arrangerar den 25-26 juni 2013.
För detta ändamål har jag därför i höstas inhandlat en styck begagnad, eller......ja......om jag skall vara ärlig, väl använd Extreme Flight Yak 110". Så här ser den ut.

Image Insert:

88.35 KB

OBS! Tjejen på vingen är inte min fru (but I wish).

Historien kring införskaffandet av Yaken är faktiskt lite lustig som jag gärna delar med mig (om Ni orkar läsa). Det hela började egentligen i augusti då ett gäng klubbmedlemmar traditionsenligt åkte till Sunne för att under en weekend flyga och dricka öl (eller umgås som jag sa till frugan). Efter för många pilsner, när sunt förnuft och omdöme tagit ledigt och när nej ofta blir ja var jag plötsligt ägare till en röd/vit, sprillans ny  Pilot Extra 300 3,1 mtr (122"). "Vad fan skall jag med den till? Vad fan har jag gjort, jag kan ju inte ens transportera den, än mindre förvara den", tänkte jag senare. Men Extran var sprillans ny, mycket prisvärd och just då, i mitt tillstånd, snyggare än frugan.
Väl hemma, nedsmugglad i förrådet, började planeringen av setupen till Extran. I samma veva dök en annons upp på Yaken. Jag ville bara ha den och brydde mig inte om att frugan nu skulle döda mig två gånger. Efter en kortare tids budgivning blev det affär och på en McDonaldsparkering norr om Täby bytte så plan och pengar ägare. När jag skulle åka frågade plötsligt säljaren: "Hörrödu....var inte du från Södertälje? Han berättade att han köpt Yaken begagnad hos Autopartner-Pelle och att ägare var från Södertälje och hade ett smeknamn. "Kan det möjligtvis vara Ducken?, frågade jag. Och det var det. "Faaaaan, har jag utan att veta det köpt Duckens, klubbkompisens gamla Yak, he....he?" Vidare berättade säljaren att han istället för Yaken nu hade köpt en stor Pilot Decathlon. Jodå, svarade jag, jag vet precis vad du har köpt, jag har en klubbkompis som heter Lasse som har två sådana bjässar.
När jag kom till fältet samma eftermiddag mötte jag Lasse, klubbkompisen med de två biffiga Decathlonerna. Jag berättade stolt om mitt nyförvärv, att det var Duckens gamla Yak jag köpt samt att säljare istället hade köpt en likadan Decatlon som han hade. "Har du köpt Yaken av honom, sa Lasse? Det är ju han som köpt en av mina Decathloner!?! Vidare berättade Lasse att han hört att jag tidigare köpt den stora 3.1 meters Extran i Sunne. "Den har jag ägt tidigare också". Jag höll på att smälla av. Är inte modellflygsverige större än att vi byter modeller med varandra hela tiden. Snart börjar vi väl byta kärringarna med varandra också. Vi garvade gott.
Ducken blev naturligtvis lika förvånad, men glad att återse sin forna tjänare. Under hans tid som ägare har han använt den flitigt med en 3W110 i nosen. Ett strulande tändsystem resulterade i en hård landning som slet upp landställsinfästningen och tryckte sönder fenan då den rullade framåt. Yaken var ur hållfasthetssynpunkt helt korrekt lagad, men trots att den  i förhållande till inköpspriset var i strukturellt bra skick behövde den ändå, enligt mina krav, ses över och repareras.

Image Insert:

87.63 KB

Den lagade fenan.


Image Insert:

89.76 KB

På andra sidan lite \"mosig\" och mjuk.



Image Insert:

89.27 KB

En nästan ny EmCotec Magic 5 blir mumma till servona (ingick i köpet)

OK, bara att kavla upp armarna och sätta igång.
Först gäller det att frilägga alla ev skador. Blir väl som när man svetsar rost på en gammal bil, man hittar bara mer skador.....och mer.....
Återkommer snart.......

Mvh

Ola