Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - OlleL

#1
Nm i Danmark är avslutat och lagbucklan är återigen särkad!



Joakim Johansson 3:a, i Basic:


Svante Claesson 1:a och Melvin Klasson 3:a, i Sportsman:


Urban Forslöv 3:a och Ulf Svarten 1:a, i Intermidiate:


Jörgen Svensson 1:a och Mikael Ingemarsson 2:a, i Advanced:



Olle Lövborg 1:a, i Unlimited:


Olle Lövborg 1:a och Per-Inge Dyplin 3:a, i Freestyle:


#2
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-06-07, 22:01:50
Nu har de sista delarna, i form av motor och dämpare kommit. Jag kommer som sagt var att köra DLE 120.





MTW RE2 pipor med knuckle headers.





//Olle
#3
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-06-07, 21:29:51
Jo det stämmer att 28x12 är bättre till Imac och sekvensflygning men detta ska vara en Freestyle maskin i första hand! :)
//Olle
#4
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-06-06, 23:01:43
Alla servon och linkage är nu på plats.


Jag har även fått hem lite olika propellrar, jag ska prova märket "Nanning berno". Dessa propellrar är målade för olika färgscheman och finns till många olika modeller i olika färger, bland annat Skywings Slick! Jag kommer börja med 28x10.
http://www.bernotech.com/index_en.html



Det har även blivit ändrade planer gällande motorval, jag kommer istället för EME köra DLE 120: http://mlhobby.com/bensinmotor-elstart-tillbehor/bensinmotor/dle-120-twin-bensinmotor/



//Olle
#5
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-05-17, 07:26:38
Ett tag sedan uppdatering i tråden, men nu har det äntligen hänt lite igen!


Tank och slangdragning är färdigt! Tank, slang och "luftventilen" är original. Har dock gjort om slangdragningen och bytt klunk.




//Olle
#6
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-05-08, 22:23:17
Skevroderservon och linkage på plats, jag kommer som sagt var använda Savöx servon även i år, mer exakt Savöx SB-2290sg: http://mlhobby.com/bil-bat-racing/servon/savox-sb-2290sg-monster-brushless-7-4v-50kg-81gram/




"Trådar" var från fabrik dragna i vingarna för att enkelt kunna dra igenom servokablarna.




Alla servokablar följde även med maskinen.




//Olle
#7
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-05-01, 20:37:03
Alla gångjärn är limmade från fabrik. Även sidrodret är limmat med löstagbara gångjärn.




Roderhornen är på plats, alla roderhorn är i kolfiber


//Olle
#8
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-05-01, 17:05:46
Hej!
Det är tyvärr jag som ligger lite efter med uppdaterandet av byggtråden. Har både hunnit få i en del servon och lite annat. Så mer bilder kommer!
Jag kan dock prata med ML Hobby, de har fler maskiner i lager och se om de har möjlighet att väga. :)
//Olle
#9
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-04-30, 20:48:00
Har som sagt var börjat montera ihop maskinen lite smått!




Ställ, hjul och hjulkåpor monterat!


Även sporrstället monterat med medföljande "blingbrickor" :)



Något annat trevligt jag har noterat är att "luftutsläppsluckorna" från fabrik har islagsmuttrar installerade för att slippa träskruv.

Mer bilder kommer inom kort!

//Olle

#10
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-04-29, 09:45:39
Har redan börjat montera servon och landställ med mera, så byggbilder kommer snart.
Det innebär dock att det är lite sent att väga...
Men jag vet att Extreme flights Slick 580 105,5", som använder samma byggteknik som Skywing, väger ca 12kg flygklar. Medans 104" Extran, som använder den "gamla tekniken" väger ca 1kg mer.

//Olle
#11
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-04-28, 10:43:02
Joo självklar ser det snyggt ut med lite kolfiber "bling";) Men vikten på den "nya generationens" trä modeller är lägre än de gamla vilket är positivt! :)
Självklart krävs det att man precis som vanligt provar ut mottagarnas och antennernas placering för att få så lång räckvidd som möjligt, och för att minimera risken för att antennerna hamnar i "skugga" av något som kan påverka räckvidden, så som kolfiber.

EME har fungerat väldigt bra, har flugit de i 3 år nu utan några problem och har aldrig haft ett ända deadstick. Kan hålla med om att det ser ut som Twin-spark på vissa bilder men den har bara ett tändstift per cylinder.

//Olle
#12
Byggen / SV: Ny säsong, nytt bygge..!
2018-04-25, 17:34:08
Har varit en del diskussioner på forum gällande huruvida kolfibern påverkar signalen och räckvidden. De som testat säger att det inte varit några problem.
Självklart är det bra att testa ut en optimal antenn placering men med tanke på att enbart vissa plywood delar är laminerade med kolfiber bör det inte vara några problem, framförallt inte om man använder två mottagare, vilket många gör.

Den nya kolfibertekniken har visat sig mycket starkare men även lättare än de flesta av "förra generationens" trä modeller. Jag tror självklart att en del av kolfibern skulle kunna placeras på ett mer effektivt sätt, men på det stora hela är jag ganska säker på att det blir både starkare och lättare. Detta med tanke på att plywooden är betydligt tunnare på de flesta ställen, framförallt där kolfiber är laminerad, än på andra modeller.

//Olle
#13
Byggen / Ny säsong, nytt bygge..!
2018-04-24, 21:08:11
Ny säsong, ny modell och nytt märke.

Snart drar tävlingssäsongen igång igen, vilket även innebär att det är hög tid att påbörja ett nytt bygge och en ny byggtråd.
I år kommer jag att flyga en Slick 360, från Skywing. Skywing är ett relativt nytt märke i branschen med många nya roliga och innovativa idéer. ML Hobby är från och med i år återförsäljare för Skywing i Sverige: http://mlhobby.com/flygplan/skywing/balsa-flygplan/

Tanken är att använda denna maskin för både Freestyle och Unlimited. I denna maskin kommer jag använda Savöx SB-2290SG precis som i förra årets tävlingsmaskin.

Setup
Servo: 9st Savöx SB-2290SG
Motor: Eme 120
Dämpare: 2st MTW RE2
Mottagare: FrSky RX8R pro
Propeller: Berno technology 28x10
Strömförsörjning: ?
Batterier: Dualsky RX battery



Den har otroligt fin finish med printat färgschema, med väldigt få skarvar som kan släppa.




Den nya tekniken med kolfiber laminerat på trä är väldigt stark och lätt.



Instrumentpanel och "inredning i canopyn" installerad från fabrik!



Det är helt klart det finaste bygge sätt till finishen och tillbehören. Alla tillbehör verkar ha fin kvalitet, med till exempel roderhorn i kolfiber. Även alla servoförlägningskablar medföljer, precis som tank.



Har till viss del redan påbörjat bygget men kommer inom kort uppdatera med flera bilder!

//Olle
#14
Byggen / SV: Winnermodel MX2 94
2017-12-06, 07:11:30
Förvärma oljan är helt klart en bra ide, detta är något jag också funderat på. Jag såg någon tråd om detta och det verkar ge bättre resultat om oljan förvärms.

//Olle
#15
Byggen / SV: Winnermodel MX2 94
2017-12-04, 20:31:03
Krökarna är lindade med gängtejp, som tål värme, detta då det blev väldigt nära mellan bränsleslag och header med 2-1 där det är smalt mellan de två headrarna. Fick problem med detta på min förra maskin, gängtejpen har fungerat fint. Har dessutom planerat att sätta in röksystem i maskinen och av denna anledning är det bra att linda headrarna för att få högre temperatur och bättre effekt av rökoljan och mindre spill som "rinner" igenom och kladdar ner maskinen.

Denna "teflonslang" är framtagen av MTW och rekommenderas för 2-1 med denna pipa. 2-1 har fungerat väldigt bra för mig med både canister och pipa.

Jag "krånglade" in tändkablarna i slangen eftersom att kablarna på många ställen är böjda och ligger mot kanter och även fastsatta med buntband. Alltså använder jag spiralslang då det är många ställen där tändkablarna kan skava. För att inte få en "brytpunkt" där slangen slutar har jag lämnat en bit innan tändhattarna. Teflonband är helt klart en bra ide.

//Olle