Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Mwd

#1
Tack för det, då skall jag montera den i stället för den befintliga på 2,5 l.
Den ser slut ut i anslutningar mm.

// Mats W
#2
Utrustning / Tankstorlek till 3W 220 CC ?
2017-02-10, 21:54:14
Hej vänner, räcker 1,5 l till en Yak med ovan nämnda motor?

// Mats w
#3
Byggen / SV: Extra330CK 41%
2017-02-10, 21:29:41
Viket ruggigt fint bygge!!!
Inte dåligt att scratcbygga en 40%-are.
Kul att se.
Jag har en beggad 40% YAK och vet hur stor och klumpig den är.
Det är mycket trä som skall in för att bygga en ny maskin.
Skall följa med intresse.

// Mats W
#4
Allmänt / SV: Visa ditt hobbyrum!
2017-02-10, 21:12:08
Här e mitt.

// Mats W
#5
Allmänt / Vilken typ av tum på insex ??
2015-06-21, 22:22:34
Hej på er, i min Yak fr Thunder Tiger sitter det insexskruvar som inte är metriska men mina tum-nycklar passar inte heller??
Vet någon vad det kan vara för typ och om det finns nycklar att köpa någonstans?
En del av dem går inte at byta för muttrarna är dolda.
Tacksam för tipps.

// Mats W
#6
Hej på er, söker en Extra, Sukhoi, Yak eller liknande att flyga med i sommar. SPV ca 220 cm.
Färdig, obyggd eller mitt i mellan.
Vill gärna ha en tom då jag har DA50 med canister samt övrig elektronik men är öppen för alla förslag.
Vore kul om någon har något passande gammalt damsamlarobjekt som vill upp i luften?
PM:a gärna förslag.
Bor i Sthlm och hämtar i Sthlm med omnejd.

// Mats W
#7
Hej Paul, tack för dit svar.
Kollar med ZDZ.

// Mats W
#8
Hej på er, jag igen:
Har 3W 200CC i 40% begagnad Yak. Bef tank ser ut att vara ett hemmagjutet herke på 2,8 liter.
Vill byta den samt slangar till nya fräscha prylar innan start.
Hittar tank hos HAB på 1,85 resp 3,0 liter. Hur stor behöver man normalt sett?
Vill gärna flyga ca 15 min på en tankning.

Andra frågan är om stiften. Vil byta dessa i förebyggande syfte. Är det samma standardstorlek till alla bensinare eller går de i steg?
Var köper man dessa bäst?

Skall ta hem den från vinterförrådet och börja pyssla nästa vecka...jäklar vad jag längtar till start :-)

// Den gröne med Yaken.
#9
Hej på er, tack för era svar.
Det blir någon form av el-pump (har inte bestämt vilken ännu).
Ser fram emot våren nu :-)

// M
#10
Utrustning / SV: Bränlefeåga
2015-03-08, 15:58:49
Jo, det blir nog det till slut?
Skall få den i luften först och köra den i detta utförande.
Den har flugit många flygningar redan så den är väl inkörd.
Sedan får vi se om det blir uppgradering i höst?
Flyger i Påldalen/ Södertälje ute i skogen så ljud i sig är inget problem.
Det är givetvis trevligare om det låter behagligt i stället för illa.

// Mats W
#11
Mors, det var svar i båda ändarna av spektret :-)
Ca 2300 kr för färdig lösning känns lite dyrt.
Blir nog dunk på macken och lös pump fr annat håll?
Spolarpump var ju lite smidigt. Trodde inte att den klarade bensin ??
Lutar åt att det blir el-pump i alla fall...kanske...?

// Mats W

#12
Mors på er, jag i farten igen.
Det är ca 1,5-2 l tank i maskinen (har inte mätt så det är lite höftat).
El-pump är säkert nice men det ger viss fara med gnistor vid bensinen. Dessutom en ack till att ladda.
Har redan 6 st i planet.
Hur gör ni ? El eller manuell?
Någon länk till erkänt bra pump? Har förstått att läckage är ett återkommande problem.

Skall fixa tank-enhet till planet nu så det är dags att börja filosofera över detta ämne.

// Mats w
#13
Utrustning / SV: Bränlefeåga
2015-03-05, 20:47:45
Hej på er, tack för era svar.

Så här står det i manualen:
Use high grade fully synthetic 2-stroke oil
• Use the oil manufacturer's recommended gas to oil mixture....????
Skall nog prova med Aspen och 2,5% till att börja med?

Motorn sitter i en 40% YAk som är 3,3 m i spv. Det är bara en enkel dämpare på den nu men det blir kanske canistrar senare?
Lär gå utav h.e !!
Skall bli spännande att starta upp i trädgården i vår :-) (Bor i radhus, ha, ha).
Grannarna blir "kulturberikade".
Återkommer kanske med lite mer frågor i annan tråd senare.
Mors.

// Mats W
#14
Utrustning / Bränlefeåga
2015-03-01, 20:21:36
Hej på er, förra ägaren körde på 98 Oktan med 2,5% olja till min 3W/ 200 CC.
Maskinen är rätt skitig/ sotig (?) under och i bakpartiet.
Är detta rätt ??

Skulle hellre byta till Aspen med 2% och slippa lukten och kanske smutsen. Vad tror ni?
Vad brukar ni köra större bensinare på?
Vet att detta kan debatteras länge men vore kul att höra era erfarenheter och åsikter.

"Bensin-Nybörjaren" Mats W
#15
Hej Gullberg, tackar för den länken.
Om maskinen överlever första säsongen blir dt nog byte till kolfiber?
Den är i "bruksskick" så vi får se hur långt vi går med investeringarna.
Provar wire och fjäder först (om jag hittar någon fjäder??).

// M