Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kent

Sidor: [1] 2 3 4
1
Köp och Sälj / Cannister
« skrivet: 2021-03-22, 13:16:50  »
Skulle behöva en cannister, fläns, krökar mm till en DLA 56. Motorn sitter i en Byron Original modell: Christen Husky. Ring 0709165767 om ni har detta till försäljning. /Kent

2
Allmänt / Skicka stora modeller
« skrivet: 2020-09-09, 10:13:05  »
En modellflygare vill köpa min stora Extreme Extra. Problemet är bara att han bor i Tromsö-Norge, 205 mil från Ronneby 😀. Har undersökt fraktmöjligheter. Det är nästan omöjligt att hitta en leverantör som kan åtaga sig detta. Att bara frakta planet till Kiruna skulle kosta ca 7000:- 
Han sa iofs, att bara jag kunde få den över gränsen så kunde han troligen få hem den via sina kontakter i Norge.
För ett antal år sedan sålde jag en Pitts till honom. Då jag var i Oslotrakten via jobbet, kunde vi skicka planet till Tromsö med en Hercules från Norska flygvapnet 😀. Det låter sig inte göras den här gången.
Några idéer ang detta?
Hurtigrutten kanske?

3
Köp och Sälj / Extreme Extra till salu
« skrivet: 2020-08-26, 09:25:31  »


Extreme Extra 300 till salu, första versionen.

Jag har bytt bort min VW buss till en V70. I min ålder börjar det bli jobbigt med transporter. Inför nästa säsongs IMAC eller enbart nöjesflygning erbjuds därför min Extreme Extra till försäljning.

Jag har haft den i några år. Startproblemet med 3W 170’an är nu löst efter att ha bytt kolvringar (4st).
Initierade känner ju till Extreme Extra 300 ’ans fina flygegenskaper. Stabil med stort hastighetsomfång.

Spännvidd 125” 317,5 cm
Längd 122” 310 cm
Vikt: ca 18kg
Motor 3W170 B2 CS, CS står för Competition Series
En 152 mm Aluminiumspinner för trebladig prop ingår, ingen prop.
1,5 L 3W tank
3W cannistrar
3W tändsystem
PowerBox Royal
Roderservon 8st HS-5955TG(Titanium gear)
Chokeservo digitalt
Gasservo digitalt
Killswitch DPSI RCS (MPX) Remote switch
Vingfodral

Jag har flugit den med två Futabamottagare: RC6014 HS som hanteras av PowerBox Royal systemet såtillvida att den ser till att bli välja den mottagare som inte är utsatt för failsafe funktionen. Det är alltså bara en av mottagare som är aktiv i kommunikationen med sändaren, men alltid den som har bäst mottagning. Förträffligt ur säkerhetssynpunkt. Eventuell switchning mellan mottagare tar bara 60 msek.

Under den senaste tiden har jag använt mig av vanliga lipo batterier för PowerBox och mottagare, 2st 3300 mAh och en 2200 mAh för tändsystemet.

Jag har kvar PowerBox orginalbatterierna med dess hållare (se bild). Dessa hade jag tänkt skicka till PowerBox för byte av lipos. Har inte blivit av ännu.
Till dessa batterier finns två laddare med dubbla utgångar. En matas med 220VAC och en med 12 Volt via ett cigarettuttag (se bild).

Tror att jag har berättat det viktigaste om Extran. Ring till Kent Norman, tel: 0709165767 om du har frågor jag kan besvara.

Kollade lite på vad nyinköp av all utrustning och flygplan skulle hamna på. Vi hamnar då på runt 55.000 SEK.
Prisändring:

Har bestämt mig för att behålla de båda Futaba mottagarna RC 6014 HS. Ändrar därför priset till: 16500:-

Kunde inte bifoga bilder. De finns för den intresserade.









4
Tävlingar och evenemang / IMAC sekvenser för 2021
« skrivet: 2020-08-26, 09:10:51  »
Stämmer det att vi flyger årets IMAC sekvenser även nästa år.

5
Utrustning / 3W 170 B2 C med RC Excel ignition
« skrivet: 2018-09-03, 11:15:12  »
Är det någon som har erfarenheter av 3W motorer med RC Excel tändsystem?

Har just nu monterat ett Excel system till min 3W 170.
Verkar som motorn överlevde Yak kraschen utan skada.
Problemet är att vid start, kan jag få ohyggliga baktändningar med Excelsytemet.
Man kan lätt knäcka handleden >:(.

Började med en förtändning på rekommenderat 28-30 grader. Har gradvis flyttat fram den,
så nu motsvarar den ca 20 grader. Fortfarandet dessa monstruösa bakslag.

Om detta inte fungerar får jag väl reparera 3W's tändsystem. Den mångfärgade pickupsladden slets
ur tändenheten vid kraschen. Går att löda fast på kretskortet igen. Rikard Levenstam skickade en
bild hur sladden ska sitta (tack Rikard).

Detta Excelsystemen är ju speciellt framtagen för 3W motorer med två magneter (grön och röd), så det borde ju fungera.
som det är nu ger den gnista på den röda magneten.
Motorn går ju, men man vill ju inte riskera armar och ben vid start.


6
Köp och Sälj / DLE, DLA 120
« skrivet: 2018-07-05, 08:15:04  »
Min DLE 111 i min Exta är som ni säkert märkt lite trött. Om jag skall fortsätta med IMAC ruljansen behöver jag lite mer pulver i nosen. Kollar därför först om det finns någon DLE 120 till salu här på forumet eller på andra håll.
Sugen är lite tappad just nu......


7
Köp och Sälj / Träprop till DLE111
« skrivet: 2018-06-26, 13:22:39  »
När jag nu testflyger CARF Extran, 2,6M, märker jag att jag skulle behöva en 27X10 propp. Går lite för tungt i vertikalen med 27X12 (2blad) och 25X12 (3blad) som jag har. Hinner inte beställa till Helsingborg. Kanske någon av er som skall dit har vad jag söker?

8
Utrustning / DX8 batteriladdare
« skrivet: 2018-03-27, 09:27:47  »
Hej
Är lite osäker om jag använder rätt laddare till min Spektrum 3810’s batteri.
Tror detta är rätt laddare, se bilder
Stämmer detta?

9
Utrustning / Hitec Aurora 9X
« skrivet: 2017-05-03, 09:40:25  »
Höll på att tappa min Yak igår när jag tränade imac.
Hade flugit ca 7min(första flygningen) när jag fick allvarliga kontaktproblem med kärran som var på ca 250 meters avstånd. Samtidigt började ett larm att tjuta i sändaren.
Kontakten var så pass bra att jag ändå lyckades landa helskinnad (tur igen).
Sändaren tjöt hela tiden sen jag landat, även när jag stängt av mottagaren.
Slog av/på sändaren som fortsatta tjuta. Kollade lipot i sändaren, 2cell, låg på 8,1 volt.
Satte i det igen, slog på sändaren, började tjuta på direkten utan mottagaren var påslagen.
Satte på mottagaren, allt ser ut att fungera förutom ljudlarmet. Jag har ju en powerbox royal i planet. Displayen visade över 8 Volt för båda batterierna. Hade laddat alla batterier strax innan jag åkte ut på fältet.

Satt i solen och funderade en stund. Har ju en telemetrimodul som visar varvtal, temp, gps mm. Håller även koll på batterispänning till mottagaren.

När jag sen (efter ca 10 min) sätter på sändare/mottagare igen finns inget ljudande larm och allt ser ut att fungera normalt. Gjorde en range check - OK.

Startade motorn och taxade runt på fältet -OK.
Typisk när det äntligen blir bra flygväder.

Skall testa med ett annat flygplan idag.
Tar tacksamt emot tips angående detta.

10
Utrustning / Powebox batterier
« skrivet: 2017-03-26, 09:58:07  »
Skulle laddda powerboxbatterierna i min Yak i morse. Ett av dem ville inte ta laddning. Tog in det för undersökning. När jag sen försökte ladda det så gick det bra.
Kollade specen på hemsidan.

Temp range, discharge: 0 to 60 grader C
Temp range, charge: 0 to 40 grade C
Nån som tänkt på detta?

Är detta sant ska man hellst inte flyga i minusgrader.

Det var runt nollan när jag skulle ladda i carporten.

Beror nog på att laddaren är inbyggd tillsammans med batteriet i boxen.
Hoppas på en varm sommar :D

11
Utrustning / Vibrationer Krill-Yak
« skrivet: 2016-09-26, 18:45:48  »
Har haft problem med vibrationer på låga varv i min Krill-Yak
Förstärkte motorfästet med två krysstag. Blev mycket bättre.

12
Utrustning / Igensatt 3W ljuddämpare
« skrivet: 2016-06-15, 11:11:55  »
Hur rengör man en 3W aluminiumdämpare?
Varför satte bara den ena igen sig på min 3W 170. Den andra kunde man andas igenom.

Har försökt med olika medel, tom VodkaCola. Blev lite bättre men ingenting man bör flyga med. Fick tipset att hälla i patronhagel och skaka om. Nån som har nåt bra tips?
Nu har jag köpt nya dämpare av Ingemarsson så det brinner inte i knutarna.

13
Utrustning / Två ihopkopplade bränsletankar
« skrivet: 2016-04-14, 23:39:53  »
Jag har två enliters tankar i min krillyak, en för bensin och för rökmedel. Funderar på att använda även röktanken för bensin. 1L är i minsta laget för en 3W 170.
Tankarna sitter på samma höjd bredvid varandra.

Är det så enkelt att koppla ihop dem som jag skissat eller har jag åsidosatt något?

Vad jag förstår borde röktanken tömmas först och sedan den normala bränsletanken.
Kanske blir det för stor tröghet i systemet som påverkar bränsletillförseln. Vad vet jag.

Kom gärna med tips. Jetflygarna har väl ofta fler än en tank.

14
Utrustning / Laga spricka
« skrivet: 2016-04-12, 06:11:02  »
Fick en längsgående spricka i sömmen undertilll på Yaken vid utelandning i Kalmar ifjol.
Får ta bort motor, ställ för att komma åt. Motor olja har smugit sig in. Får väl rengöra och lägga en bit glasfiber/kolfiber på insidan/undersida. Sedan på med lamineringsepoxy.
Får väl klämma ihop halvorna också.
Nåt annat förslag.

Flög Yaken igår för första gången i år. Kändes bra

15
Köp och Sälj / Täproppar
« skrivet: 2015-06-22, 08:00:54  »
Har en del proppar liggande som jag inte har någon användning för längre.

Träproppar:

1 st Fiala   26 X 10
3 st Lanya 24 X 10
1 st JXF    24 X 12
1 st 3W    21 X 10

50:-/st + ev frakt
Avlämnas helst i samband med en IMAC tävling eller liknande.

Ring 0709165767/Kent

Sidor: [1] 2 3 4