Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Lonsan

Sidor: [1] 2 3 ... 7
1
Tävlingar och evenemang / IMAC Cupfinal 2019 Helsingborg
« skrivet: 2019-08-15, 07:59:20  »
Finalen närmar sig och fredag 16/8 är sista anmälningsdag utan extra avgift.

Våra 3 sovplatser i blå boden är redan uppbokade.

Återkommer i denna tråd med planering och startlistor när det närmar sig.

CD Pontus
Sekretariat Stefan o Mikael

2
Tävlingar och evenemang / Borlänge 2019 cuptävling
« skrivet: 2019-06-28, 21:10:01  »
.

3
Tävlingar och evenemang / Domarkurs 2019!
« skrivet: 2019-02-05, 22:14:09  »
Här kommer det att läggas information om årets Domarkurs inom kort!
Spoiler: Det blir i Mullsjö 5-7 april. Spärra datumet i kalendern genast  8)

4
Utrustning / Insprutning
« skrivet: 2018-12-02, 21:40:51  »
Det har ju visats en o annan direktinsprutad modellbensinare till orimliga priser vad jag minns.
Nu kanske det lossnar när det sätts in i en officiell modell av motorsåg? En 80cc med effekt som 90 cc och vikt som 60 cc.
Den första sågen med mer än 1 hp/kg.
Min egna teori är att detta steg måste tas nu då de batteridrivna sågarna
hela tiden blir bättre och billigare. Toppmodellerna är redan starkare och mer lättkörda än bensinsågarna.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=33667&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=nb11-dec02

5
Byggen / Extra kraftigt elbygge 2019
« skrivet: 2018-11-13, 15:15:23  »
...kommer att dokumenteras i denna tråd

6
Byggen / Mysflygplan 2019
« skrivet: 2018-11-13, 15:13:39  »
...kommer att dokumenteras i denna tråd.

7
Tävlingar och evenemang / IMAC Final 2018 Helsingborg 25-26/8
« skrivet: 2018-08-23, 17:09:23  »
Planering och startlistor.

/PC

(jag är inte CD denna gång, jag bara kör mjölken)

8
Tävlingar och evenemang / IMAC cuptävling Helsingborg 30/6-1/7
« skrivet: 2018-06-07, 09:36:43  »
Hej!


För er som har svårt att bestämma er så går det att betala även med Swish ända fram till onsdag.
Swish: ‭123 609 61 84‬. Glöm inte ange namn och klass.

Sista dagen för anmälan till Helsingborg, 8/6 är nu passerad
(sista betalningsdag onsdag 13/6)

Liksom förra året ligger vi nära i tiden mot tävlingen innan så kanske lätt att missa. :o

Vi har väntat med att pusha för vår tävling då vi gärna sett att vi haft ett TS-godkännande på plats
då vår tävling ju faktiskt är planerad att pågå den 1:e juli, datumet då det ursprungligen är sagt
att alla fält ska vara godkända för att användas efter klubbens egna regler.

Vårt fält är inte färdigbehandlat än men tävlingen kommer att genomföras som planerat! :)

Har varit i kontakt med SMFF och de säger att det finns ett antal andra tävlingar just den aktuella helgen
där situationen är samma och de kommer också att genomföras planenligt.

9
Allmänt / Grill n Fly 2018
« skrivet: 2018-04-02, 11:19:09  »

10
Köp och Sälj / Dubbelköpes: 2x 33% pilotfigurer
« skrivet: 2018-02-19, 22:55:26  »
Hur får man tag i pilotfigurer???
Alla verkar antingen för små, för fula eller slutsålda.
Eller allt på en gång.
Tips?
Måste man printa/fräsa/tälja själv?

11
Köp och Sälj / Wing bags 100cc +
« skrivet: 2018-01-06, 11:52:41  »
CARF original påsar passande upp till 2,75 m spännvidd.
Komplett set vingar, stabbe, sidoroder.
Vingpåsarna 130 cm långa.

Som hittat pris: 250:-
Frakt blir nog fånigt dyrt tyvärr.
Kanske bättre jag slänger skiten...

12
Köp och Sälj / Elektrisk 100-120cc drivpaket!
« skrivet: 2017-10-08, 14:52:24  »
"+100 cc" elflygspaket.


Med detta paket kan du enkelt konvertera/motorisera
vilket bensinplan du vill i 100-120cc klassen
och få rejäla prestanda, bra flygtid och en relativt låg
systemvikt.
Jag har kört en tävlingsäsong IMAC Intermediate med batterier
och fartreglaget, motorn har varit med några år till dock.

Delarna:

Motor: Plettenberg Predator 25/8 (170 kv)
ESC: YGE160HV, uppgraderat med 2 x 470uF extra kondenstorer low ESR.
Proppar: RASA 27"x12", 26"x12", 28.2" x 13.8"
(diameter blir ca 1" extra monterade på motorn)
LiPo: 2 uppsättningar á 2x6s12000mAh SLS APS 25C. Kvalitetsackar!

Prestanda:

Låga 155 A vid fullgas i luften vertikal stigning med en 13 kg maskin!
Statisk dragkraft bör ligga på ca 25 kg.

Systemvikt:
Acke+ESC+motor+prop+spinner: ca 4900 gr


Priset: SEK 10000:- för det hela! (fånigt billigt om jag får säga det själv...se det som sponsring :-*)
Betalning med Swish, banköverföring eller kontant i svenska kronor.

/Pontus

0725-206638

13
Utrustning / Strömförsörjningsambivalens!!
« skrivet: 2017-10-06, 20:54:02  »
Gaahh!! :-@

Har 2 kärror framför mig att sätta ihop. Båda med förbränningsmotorer.
Plötsligt inser jag att istället för ett batteri så ska jag nu ha 3st!
Eftersom jag redan har Multiplex PRO mottagare så är allehanda superboxar överflödiga.
Men vad tusan ska jag välja i form av batterikemi, kapacitet, dualpower-grunka och kill-switch???
En maxad lösning jag funderar på går lös på 3500:- per plan!
Galet mycket!

Å andra sidan kan jag sno ihop en fullt fungerande sniklösning för 250:- per plan.
Denna skulle bygga på begagnade 5000-celler (som jag har ca 84 st av), billig no name killswitch (som funkat klanderfritt i 4 år i min Columbia) och en enkel koppling bestående av en dubbelschottkydiod och en fet FET. En koppling jag använt i typ 10år i elkärror i flertalet modeller.

Så...vad änvänder ni till era skepp och varför?

Mina optimeringsriktningar, i prio-ordning:

Säker lösning (måste alltid vara högsta prio)
Låg vikt
Enkelt att ladda
Enkel lösning (inga onödiga tramsfuntioner som displayer, loggar, telemuttrar, hologram och beat boxar)
Rimligt pris


14
Regler / Most common score = 7.0
« skrivet: 2017-09-10, 17:59:09  »
Hej!

Satt och tittade lite på siffror i Score.
Kommer ju ut lite statistik på köpet. Och som alla väl har
hört så är statistik nåt som kan vara extremt missvisande (lögn, förbannad lögn och statistik...)
Men ändå..."most common score = 7.0" dominerar.
Inte ovanligt att samtliga piloter i en klass har detta, trots stor
spridning i totalpoäng.
Kanske det är ljud- och ACS-poäng som slår igenom och väldigt ofta sätts till 7?

Frågan är, kan denna lilla skärva av "sanning" vara en indikation
på att vi fortfarande, efter alla dessa år, är ganska dåliga på att nyttja hela poängskalan?
Eller är det verkligen så att den typiska manövern bara ligger på 70% av perfekt?

Någon som jämfört hur det ser ut i USA, där det ju borde finnas en större stam och andel riktigt rutinerade domare?


15
Byggen / 2x 4-takt 2018!
« skrivet: 2017-08-24, 23:13:36  »
Börjar denna tråd med en tillbakablick.
Min första tävling var finalen 2007. Då med en eldriven 2m CMPro Extra på 6,8 kg.
Motorn var en Plettenberg XTRA 30-10 (F3A motor) och jag körd med 10s5000 celler.
Motorn är fortfarande i aktivt bruk men har bytt kullager och ägare en gång!
Jag var första och ensam elflygare. Att el funkar lyckades jag bevisa.
Nu 10 år senare dominerar fortfarande 2-takts bensin och 3m kärror har blivit dominerande.
Man kan undra lite, för 10år sedan var det ingen som trodde på elbilar eller elfärjor, nu är det ett faktum.
Modellflyg(-are) brukar ligga i framkant gällande att utnyttja ny teknik och nya material men inom IMAC tycker jag det står och stampar på samma fläck med 2-taktare och Walbro förgasare och en i mitt tycke ganska tråkig ljudupplevelse.

Nåväl, nu tar jag ett kliv snett bakåt (?) i alla fall och tänker satsa på 4-takts bensin.
Inte helt oprövat men har inte synts till på nordiska IMAC-scenen än. Med undantag för ett kort gästspel med en viss Yak med Moki stjärna.

Kanske 4-takt kan bli något? Det både luktar, låter och vibrerar, bara på ett lite trevligare sätt och till halva förbrukningen :-)
Bilden visar ett första steg i projektet. :-D

Sidor: [1] 2 3 ... 7