Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Aerobat

#1
Krill Yak 55 33%
Unika färger, detta var den första och en av mycket få i denna kombination.
DA120
Krumscheid KS91 V-5, Flex header och flex mount
1l bensintank
Powerbox Rökpump med magnetventil
1l röktank
Powerbox Killswitch
Powerbox Evolution
Servon
- Skev 4x Hitec 7945
- Höjd 2x Hitec 7950
- Sida 2x Hitec 7955
- Throttel 1x Hitec 7955
- Choke 1x min vänstra hand
SWB servoarmar
GraphTech ställ, hjulkåpor, vingrör och hel carbon spinner
Mejzlik kolfiber Prop
Revoc vingfordral
mm.
25 000kr 21 000kr

Sorry lite dåliga bilder, men det var de enda jag kunde hitta med kolfiberprylarna.
Fler bilder finns i byggtråden

Ganska lite flugen. Maskinen har bl a en 3:e plats på NM (Freestyle).

Byte till en komplett F3a kärra av intresse

Byggtråd & info
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1214.15
#3
Allmänt / Hälsning från USA
2013-07-19, 17:06:42
Hej alla!

Medan IMAC tävlandet fortgått i Sverige har jag tagit semester (även från flygandet en tid) och varit på långsemester i USA med familjen.
Vi var bl a i Arizona och hade ett stopp i Tucson. Där passade jag på att besöka det mest kända modellflygfältet TIMPA, fältet där TAS (Tucson Aerobatic Shoutout går av stapeln. Sedan åkte jag till DA (Desert Aircraft) och hälsade på grundaren och ägaren Dave Johnson.

Först lite om fältet som ligger ca 2 mil från Tucson mer eller mindre ute i ödemarken utan grannar som kan störas. Jag åkte ut en onsdag förmiddag tidigt. Flygning kan mer eller mindre endast ske då p gr av värmen. Redan kl 09:00 var det va 40 grader. Eftersom det var onsdag var det inte så mycket folk där. I vilket fall fick jag ett mycket vänligt bemötande och fick till och med låna en kärra och flyga en runda. Visserligen en el F3A kärra - men fantastiskt att få göra en flygning där.


Image Insert:

85.99 KB

Man måste köra ståndsmässigt i Arizona[:)] Kolla kaktusarna...
Image Insert:

85.34 KB

Tack Ed, för provflygningen!
Image Insert:

87.17 KB

Fantastiskt landskap!
Image Insert:

79.96 KB

Image Insert:

80.38 KB

Desert Aircraft
Sedan bar det av till DA:
Image Insert:

54.38 KB

Jag togs emot av Dave Johnson, grundare och ägare.
Image Insert:

76.9 KB

Expeditionen (Dave är HD-fan)
Image Insert:

85.03 KB

Image Insert:

77.47 KB

Image Insert:

55.52 KB

Lite bilder från monteringen:
Image Insert:

86.43 KB

Image Insert:

86.26 KB


Image Insert:

87.22 KB

Färdiga delar:
Image Insert:

87.08 KB
OBS lådan med svarta texten - den vägde inte mycket.
Image Insert:

76.71 KB

En bricka färdiga DA170[:D][:D][:D]
Image Insert:

87 KB
CNC avdelningen. Dave berättar stolt att man gör ALLT själv. Var enda del. Tändsystemen görs av DA Australia. Enda undantaget är viss enklare delar som man tidvis lägger ut till en annan (amerikansk) CNC firma. Det gäller vissa delar till de mindre motorerna.
Image Insert:

84.59 KB


Image Insert:

71.16 KB

Image Insert:

86.37 KB

Image Insert:

85.03 KB

Image Insert:

87.21 KB

Image Insert:

86.13 KB

Image Insert:

74.3 KB

Testmotorer:

Image Insert:

86.96 KB

Testrummet.
Image Insert:

82.2 KB

Dynotest. Datoriserad dynotester som kan simulera hela flygningar. Bl a medverka Andrew Jesky i testningen och hans flygningar används som testprogram.
Image Insert:

87.24 KB


Skillnaden mellan DA150 och DA150l... (ursäkta dåligt kort)
Image Insert:

84.4 KB

DA250fs är under sluttestning. Dave garanterar att den effektmässigt är starkare än DA200.
Image Insert:

77.49 KB
En av två egna testmaskiner för DA250fs, den andra var en 60% Cub (ej clipped) - den hängde i taket (STOR).

Kommande option... Här ett system från Powerbox. Men DA håller på att utveckla ett eget. Jag fick inte fota det...
Image Insert:

86.27 KB

Konkurrentbevakning[:0]
Image Insert:

73.38 KB
Image Insert:

86.71 KB

Image Insert:

52.14 KB

Dave berättade också om planer på nya motorer som kommer att bli oerhört intressanta. Stort tack till Dave m fl för ett fantastiskt bemötande.





#4
Köp och Sälj / Köpes: NGK CM-6
2013-05-31, 16:47:07
Någon som ligger på ett par? Skåne eller i Sunne nästa vecka.

Med vänlig hälsning Ulf

0705-279731
#5
Hej alla IMAC-piloter,

Som ni förhoppningsvis lagt märke till så är anmälningsformuläret nu öppet och ni är alla väldigt välkomna till den första deltävlingen i Svenska IMAC-cupen som går av stapeln i Helsingborg Kristi himmelfärdshelg 10-11-12 maj. Det är kul att se att en del anmälningar redan börjat trilla in.

Tävlingen arrangeras i vanlig ordning av Helsingborgs Modellflygklubb på vårt fina fält. Det blir en 3-dagars tävling med mycket flygning. Vi räknar med att många kommer redan på torsdagen då det är fri flygning. Tävlingsklasser Basic-Advanced plus Freestyle. Freestyle har sänkt avgift till 50kr.

Jag (Ulf Svensson) kommer att vara ansvarig tävlingsledare och Mikael Jönsson är evenemangsansvarig.

Några viktiga saker:
  • Vi som organiserar är väldigt tacksamma om ni kan anmäla er så snart som möjligt. Ju tidigare vi har en säker deltagarlista, desto bättre kan vi planera tävlingen vilket kommer att göra tävlingen bättre för alla tävlande och domare. Vi kommer att ta ut avgiften för efteranmälan som höjts till 150kr.

  • Tävlingslicens är obligatorisk så se till att skaffa denna i god tid.

  • Vi har ett statsnära fält med ibland kritiska grannar. Flygområdesbegränsningar måste strikt följas! När det gäller buller kommer det att dömas enligt IMAC regler. Jag ber alla att se över ljudbilden (propellrar, kannor, förgasare etc.) och framförallt träna trottelhantering.

  • I vanlig ordning kommer vi att tillämpa pilot judging. I år ser denna bit extra lovande ut efter vad jag läst från den välordnade domarkursen. Trots det vill jag uppmana alla nya och gamla domare att gå igenom reglerna, onlinekurserna och plugga de klassers program man kommer att döma. Ni som dömer Freestyle ska kunna dessa regler också. Goda förberedelser kommer att ge bättre domslut. När det gäller okända vill jag ha läsare för Advanced och Intermediate.




Välkomna!

Hälsningar Micke & Ulf
Helsingborgs Modellflygklubb

#6
Hydemount handgjort mjukt motorfäste som helt isolerar motor från kroppen (med gummi).
Fantastisk konstruktion och kvalité. Passar DA, 3W (85, 100, 110, 120) m fl.
Tyvärr kunde jag inte få det att funka med kanistrar eftersom Hydemount tillåter motorn att röra sig radiellt.
Perfekt för en skala kärra med \"vanliga\" dämpare.

Pris 800kr (kostade mig nästan 2000kr)

Mobil 0705-279731

//Ulf
#7
Köp och Sälj / Proppar
2013-03-05, 08:02:33
Proppar till salu:
Biela kolfiber 33x10 ny 400kr
Fuchs kolfiber 28x10 lite använd 200kr
Xoar trä 28x10 100kr
Xoar typ 22x? ny 100kr

Mobil 0705-279731

//Ulf S
#8
Utrustning / Spinner för 40% Yak
2013-01-06, 13:02:23
Någon som vet var man får tag i en kvalitetsspinner för en 40% Yak med centrumskruv?
Om någon har en liggande hör av er.
#9
Hej alla!

Startar en tråd så vi kan dela lite info om NM 2012.
Det har varit lite ändringar från den ursprungliga deltagarlistan, så det vore bra om ansvariga kunde lägga ut den slutgiltiga.
Dessutom saknas, mig veterligen, en lagledare. Frivilliga sökes!

Det hade också varit intressant att hur res/boendeplaner ser ut.

Mvh Ulf


Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
#10
Allmänt / Krill besök
2012-07-23, 16:47:54
Eftersom jag åkte med familjen på bilsemester i Europa var ett stopp hos Krill Models obligatoriskt[:)]
Förra gången var inte produktionen igång, men nu fick jag lite bilder.

Finpolering av formarna är ett jobb för mjuka händer.
Image Insert:

83.97 KB

Image Insert:

87.18 KB

Ivo Kryls kollega Jiri visar stolt upp de helt färska formarna till 33% Extran.
Image Insert:

86.93 KB

Efter \"avancerade\" mallar (se väggen) skär man ut Herex skivorna.
Image Insert:

86.86 KB

Kort från sprutboxen. Formarna maskas och sprutas 4-6ggr beroende på schema.
Image Insert:

86.52 KB

Vingarsidor klara för att sättas ihop.
Image Insert:

86.53 KB


Ihopsatta vingar i värmerummet.
Image Insert:

86.12 KB

Bilder från monteringsrummet.
Image Insert:

86.81 KB


Image Insert:

86.91 KB


Image Insert:

87.36 KB

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
#11
Köp och Sälj / Diverse prylar
2012-07-16, 20:19:58
Proppar:
Mejzlik 31x12L Evo (end 5 flygningar) 800kr
Fuchs kol 28x10 300kr
Xoar 28x10 väl använd 150kr

Radioprylar:
Powerbox Spektrum AR9200 (lite använd) 1900kr
Powerbox SparkSwitch helt ny 400kr
Powerbox Signalförstärkare 3st helt nya 100kr/st
Powerbox Adjuster board (ny) 400kr
Powerbox LCD display 600kr
Hitec HS7955 (beg funkar perfekt) 4st 400kr/st

Allt kan levereras i Sunne i veckan

Mvh Ulf
#12
Köp och Sälj / Mejzlik 31x12L EVO
2012-06-20, 12:38:06
Obetydligt använd. Obs lättade varianten.

850kr.
#13
Allmänt / En Yak mindre:-(
2012-05-27, 18:56:22


Image Insert:

85.96 KB

Surt, men så är det ibland. Haveriorsak: felande höjdservo. Power HD 9150. Låste i lätt dy´k på ca 40 meter. Gick spikrakt i 45 graders vikel i backen. Första och sista gången jag använder ett sådant på en kritisk funktion.

//Ulf
#14
Hej alla experter!

Efter rätt mycket frustration och en flugen tävling med ett plan som trimmar om sig själv i luften hoppas ja att någon har en idé om var detta kan vara för fel.
Delar av text nedan på engelska (del av korrenspondens med Powerbox systems). Tyvärr skjuter PB ifrån sig och vill ha det till att felet är utanför PB. Dock talade jag med Krill igår och han berättade om 2 kunder som haft liknade problem.

Ursprunglig felbeskrivning
Stabben har 4 servon, två på varje halva. Varje halva är kopplad till en kanal i sändaren (ELEV+AUX2) som i sin tur har vars sin matchgrupp på Powerboxen. Servona på varje halva matchas sedan i Powerboxen.
Problemet. Efter inställning ser allt perfekt ut. Men efter en flygning kan (8 flygn av 10) trimmen för ena halvan flyttat sig ett par snäpp. Inte mycket, men tillräckligt för att jag måste trimma emot med skev och att kärran går snett i del manövrar.
Väl nere så justerar jag om (testat subtrim, balancering och att justera om PB). Men det ändrar sig ändå. Har provat 2 boxar. Samma sak.


Och här är vad jag gorde igår
So, I spent a couple of hours in my workshop yesterday evening.
This time I measured output pulse from PB. I measured 2nd elevator half (AUX2).
On power on pulse was 1500ms.
I test to move sticks and release, small and hig rates etc. It always stops at 1500ms.
Trim is set to finest in JR12x, which corresponds to 2ms. This trim change is small but clearly visible on control surface. There is no slack or centering problem there.

Then, after 20min, output has dropped to 1497ms. Om control surface it is smaller (perhaps 1 third or half) than what I experienced in field. On the field I estimate it was about 6-8ms.
I turn on and off a couple of times, still 1497ms.
Then I powered only receiver (TX off), still 1497ms. So I dont think it comes from TX.

Then I turn off and wait a while. Suddenly it is back to 1500ms. Seems random.

So, now I changed setup so all 4 elevator servos run on 1 channel (A-Elev). Then at least if they move, both stabs will move the same. More difficult to get perfect setup since it is not possible to balance halves in radio. And this is not the way the PB Royal is supposed to be used.

Baserat på denna test kan man konstatera:
1. Det är inte sändaren
2. det är inte servona
3. output signalen från PB ändras, om än mycket lite
...

Några idéer??
#15
Allmänt / Forumfel
2012-04-13, 10:11:37
Åter problem med att editera poster...
Om jag kan få tillgång till koden kan jag eller någon expert på jobbet titta på det.
Detta fick jag nu:

The page cannot be displayed
There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed.

Please try the following:

   Click the Refresh button, or try again later.
   Open the mini-iac.se home page, and then look for links to the information you want.

HTTP 500.100 - Internal Server Error - ASP error
Apache

Technical Information (for support personnel)

   Error Type:
   Sun ONE ASP VBScript runtime (0x800A000D)
   Type mismatch
   /forum/post_info.asp, line 486

   Browser Type:
   Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:10.0) Gecko/20100101 Firefox/10.0

   Page:
   POST 982 bytes to /forum/post_info.asp

   POST Data:
   ARCHIVE=&Method_Type=EditTopic&REPLY_ID=1633&TOPIC_ID=1633&FORUM_ID=9&CAT_ID=1&Author=438&Refer=http%3A%2F%2Fmini-iac.se%2Fforum%2Ftopic.asp%3FTOPIC_ID%3D1633&cookies=yes&SelectSize=3&UserName=Aerobat . . .

   Time:
   Friday, April 13, 2012, 10:06:18 AM

   More information:
   Sun ONE Active Server Pages Support
#16
Byggen / Premiär ännu en Krill Yak55m
2012-04-13, 08:13:37
Då var det dags... Tyvärr hanns ingen byggtråd med.
Igår bled det premiär för min nya Krill Yak55m 37%[:)]
Prylar:
Nya 3D-vingarna
DA170
Krumscheid KS95 V-5 med Flexheaders
Powerbox Killswitch
Powerbox Royal Spektrum m. Display
Servo: 14x JR DS8921 (36kg)
Secraft armar
Secraft tanklock
Lonsan Titan och aluskruvar[8D]
mm

Bilder kommer.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
#17
Köp och Sälj / Mejzlik 29x10s
2012-03-26, 15:15:46
Lite använd.

500kr
#18
Köp och Sälj / Krill SU29 33%
2012-03-05, 16:50:36
Nu säljer jag min första \"riktiga\" IMAC kärra till förmån för nya projekt. (Snyft.)
En supervälflygande IMAC-kärra, på 8 IMAC tävlingar Sportsman/Intermediate endast 1 utanför pallen.
Bland det vassaste och snyggaste som finns. Flugen ca 1,5 säsong.

Krill SU29 33% Spirit Yellow
SWB Motorfäste + ombyggt för minskade vibrationer
Krill Spinner
Emcotec RSV tändswitch
Sullivan Skywriter med 750ml tank
Hitec 7955 x 8
3x Desirepower 2200mAh
Silikonkabel till långa förlängningar
SWB servoarmar
SWB Turnbuckles
GraphTech kolfiberställ + extra aluställ
mm

Mycket bra skick förutom en lite spricka på canopy. Går att ordna en ny om så önskas.

Jag kan hjälpa till med setup och intrimning om så önskas.


Image Insert:

142.04 KB

Image Insert:

143.93 KB



Finns i Helsingborg, skickas inte.

Pris 15000kr
#19
Allmänt / Äntligen
2012-03-03, 20:43:42
#1088;#1091;#1089;#1089;#1082;#1072;#1103; #1089;#1086;#1074;#1077;#1097;#1072;#1085;#1080;#1077;
#1088;#1091;#1089;#1089;#1082;#1072;#1103; #1089;#1086;#1074;#1077;#1097;#1072;#1085;#1080;#1077;

[:)]Yak, Yak, Sukhoj, Sukhoj, Yak och en stackars Parkmaster.


Äntligen premiär:[:)]
Image Insert:

34.23 KB

Nya transportmedel:
Image Insert:

49 KB

En rysk duett:
Image Insert:

37.32 KB