Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Spitfiremagnus83

#1
Allmänt / Glad Midsommar!
2014-06-20, 11:02:46
Glad Midsommar alla konstflygare!



Image Insert:

47.57 KB

[:D] [8D] [:D] [8D] [:D] [8D] [:D] [8D] [:D] [8D] [:D] [8D] [:D] [8D] [:D] [8D]

#2
Allmänt / Hur ska jag koppla? (Powerbox)
2014-03-16, 12:28:21
SÅ!

Nu börjar Sukhoien att bli färdig och jag är mitt uppe i att koppla allt på rätt plats. Kommer skriva hur jag tänker och om något verkar skumt, hojta till! Har inte kopplat något ännu utan detta är bara i idestadiet.

Har en futaba 7 kanals RX och Powerbox Evolution.

Sidoroder 2x servo, in på kanal 4 i powerbox
Throttle  1x -------------------3 ----------
Höjd      2x -------------------2 ----------
killswitch1x -------------------5 ----------

Ok, so far, so good.

Sedan kommer det till skev... Två servo per yta, var ska jag koppla in? Ingång 1 och 5 i boxen? Var ska jag har killswitchen då, kanal 5 är ju aux på Futaba.

Jag har ju bara en 7kanalsmottagare, men det ska väl gå, eller?


Och ja, jag skulle fotograferat innan jag plockade kablarna...[:I]
#3
Jag ska köpa en uppsättning ackar till min Krill Sukhoi.

Det enkla svaret hade varit att kolla på de gamla ackarna, men kärran och ackar står i garaget och dit kommer jag inte på hela veckan. Vill beställa nu!


Har faktiskt goda erfarenheter av Turnigy Nano-tech, någon som delar min åsikt? (Pontus, du är så hardcore-ström-nisse så du kommer säkert säga att de är skit, men då vill jag ha en källa på att de är skit. :-)

Hade gärna köpt från Autopartner, men de har ju inget hemma och jag vill flyga så snabbt som möjligt.

Så frågan lyder, om man bortser från ovanstående snicksnack, hur många MaH är lämpligt att plocka med och vilket C ska det vara på ackarna?

[8D]

#4
Köp och Sälj / Futaba R617FS säljes
2013-10-22, 16:32:17
Pga av felköp så säljes en Futaba R617FS Mottagare på grund av felköp.

Helt ny, felfri och aldrig använd. Jag begär 650 kr och bjuder på frakten.

Magnus \"snabela\" moliafalls.com

0709930803 efter 15.00


Image Insert:

82.28 KB
#5
Allmänt / Att skära/kapa alutex?
2013-10-16, 08:21:37
Har köpt alutex från krill, den där glasfiberarmerade plywooden som de säljer. Min tanke är att använda den som brygga till batterier i min Sukhoi.

Hu ska man bäst kapa denna? Måste man ha en bandsåg? Eller går det med en fintandad japansåg?
#6
Byggen / Personifiering av Krill SU-29 33%
2013-10-09, 22:09:13
Härom helgen blev jag ju ägare till en Sukhoi-29:a från Krill. Efter ett besök hos Jörgen och lite skruvande så fick hon plats i bilen.

Sukhoien är fin och väldigt stabilt byggd av Rikard, men jag tänkte göra den lite mer personlig, det är detta som jag tänkte tråden skulle handla om. Att jag sedan inte har något att bygga i höst gör att jag måste ha något litet projekt framför mig.

Jag har mest bara putsat lite på \"henne\" än så länge och kollat över skruvar osv.

Till helgen tänkte jag montera det Graphtech-ställ som jag fick med i affären samt starta motorn. Kommer säkerligen gå bra.

Har lite grejer på väg hem från krill, nya hjul och alutexplattor blev det. Tanken är att jag ska tillverka nya batterihyllor av alutexen.

Så hoppas ni kommer uppskatta denna tråd! Då jag aldrig ägt en kompositkärra kommer det säkert komma tusen frågor från mig.



Ps,
Är det fortfarande konstiga bokstäver i mina inlägg? Har fått ny dator via jobbet, Mac Book Air, undrar mest om det ser lika konstigt ut...
#7
Så där ja!

Som ni vet har min säsong varit en följetong av en DA60 som inte har varit helt hundra. Svårstartad och misstänt som bara den.

Det gick så långt att jag var nära att strunta i sista tävlingen för året, men jag flög ändå, fast med lånad maskin som ni vet.

I Simmelsberga snackade jag med Jonny Gullberg från Trelleborg. Kom in på mina motorproblem och Jonny svarar att han haft samma problem på hans DA120. Han lokaliserade problemet till den kontakt som DA skickar med sina motorer. Tror att den heter \"Anderson\". Sagt och gjort, klippte bort den och lödde ihop kablarna istället.

Nu ikväll skulle det testas. Motorn lättstartad, och inga misständningar what so ever. Alltså var den kontakten som var felet. Nu ska jag bara tuna liiite till så att den går ännu bättre. Den vill dö när man trottlar snabbt från tomgång, för snålt på låg va?

Nåväl, slutet gott!
#8
Utrustning / Biela vs Mejzlik
2012-10-07, 18:13:23
Jag ska skaffa propp till min DA60. Manualen och DA förordar en Mejzlik 24x10 som ett bra val.

Men jag gillar hur Biela propparna ser ut samt deras prissättning. Kan jag ta ta en 24x10 Biela? Har hört att de är lite mer \"tunga\" och kanske inte ger samma spool up som Mejzlik. Eller är det kanske bätte och gå ner en storlek när det gäller  Biela och köpa en 23x10?

Dela gärna med er av era erfarenheter gällande Biela och Mejzlik.
#9
Allmänt / Visa ditt hobbyrum!
2012-10-02, 08:58:10
Då jag inte direkt har något att bygga har jag dragit i gång ett nytt projekt, nämligen att inreda/skapa ett hobbyrum.

Mitt kommer finnas i källaren i våran Brf, ett rum på 10m2 som ska husa min Extra och lite småplock.

Vet att det finns en tråd på FG där folk visar upp sina hobbyrum ellerr \"workshops\" som man säger på andra sidan pölen. Mycket inspirerande och bra om man vill ha tips på lösningar.

Så, knäpp en bild eller två och släng upp i tråden, alltid kul att se var alla flygplan byggs. Har just du en lösning som kan hjälpa någon annan, dela med dig!



#10
Efter tävlingen på Gripens modellflygfält så åkte jag hem till Malmö för att 12 timmar senare sitta på ett flyg med destination Toronto, Kanada.

Efter att ha tillbringat några dagar i denna stad, så slog jag till.
Ett samtal till Great Hobbies i Mississauga, 2 mil från Toronto så var en DA60 inköpt. Med budbil kom motorn ett par timmar senare. Plockade upp den ur kartongen och kollade så att allt var ok, sedan fick den åka ner i min packning. Jag var ju på semester trots allt!

I kväll sÃ¥ plockade jag fram kameran för att föreviga skapelsen. Ã,,r sÃ¥ nöjd med mitt inköp. Ã,,r det nÃ¥gon annan i IMAC som har en DA60? Hade varit kul att fÃ¥ höra om nÃ¥gon har nÃ¥gra tips eller liknande.

Nu är frågan om DA:n ska få en runda i min Extreme Flight Extra300, eller ska få ligga som prydnad tills nästa projekt går i gång. Detta blir framåt våren förhoppningsvis, om jag har fått jobb osv. (tar examen i januari)

Frågan är om jag kan hålla mig, den kommer säkerligen få bekänna färg i Extran en runda innan säsongen är helt slut.

Bilder kommer i nästa inlägg, firefox gillar inte bilduppladdnings funktionen...
#11
Allmänt / Krill släpper nytt!
2012-07-13, 16:10:59
Krill släpper sin Extra 330sc i 35% storlek den 1:e augusti.

http://www.krill-model.com/eu/en/index.php?id=kits&model=161

Jag mailade Ivo Kryl igår för att stilla min nyfikenhet om Krill kommer släppa andra versioner av sin 330sc 41%.

Svaret jag fick var att 35% kommer i augusti, som deras hemsida säger nu, och att det kommer en 28% i Januari!!!
Nu rycker det ordentligt i köptarmen....



#12
Allmänt / Skruv istället för hjulaxel
2012-05-28, 17:41:38
Mina hjulaxlar börjar ge med sig har jag sett. Många kör med en insex-bult istället. Vilken kvalitet ska man köpa? Vad ska den heta?

Vidare, hur löser ni det med brickor osv?

Min tanke är:

skruv-låsmutter-bricka-hjul-bricka-låsmutter. Måste funka va?

#13
Nej, jag ska inte köpa ny kärra på ett tag, men att drömma är ju möjligt!

Surfade rundor på vimeo och hittade detta klipp:

https://vimeo.com/16443717

Extra 330SC är ju så vansinnigt snygg, och detta färgschema är verkligen något utöver det vanliga. Samma som Bruckman flög med under TAS om jag inte minns fel.

Surfade rundor lite till och hittar till composite-arf:s hemsida och där är den. Extra 330SC i det snygga franska schemat!

http://www.carf-models.com/public_carf/pages/shop/productDetail.html?root=variant&proId=2856

Det känns som om Krill har tagit tronen här hemma när det gäller compositekärror. Håller C-ARF kärrorna hög klass i jämförelse?

Sitter och drömmer mig bort till en C-ARF Extra 330SC, en DA60 i nosen, lite dekaler för att få en lite mer skala-look....oj oj-kanske en examenspresent till sig själv?

Håller ni inte med? Snygg som få!
#14
Allmänt / DA-250FS, intressant nyhet!
2012-05-15, 19:34:43
Rykande färskt från Desert Aircrafts Facebooksida, lades upp för en timme sedan.

250 fyrtakt, kan bli intressant tycker jag!

#15
Egentligen borde det väl vara Paul som skriver här, men jag är så spänd på tävlingen så jag startar en tråd.[:p]

Kalmar-fältet är det något speciellt man bör tänka på?

Ni som är anmälda, hur känns formen? I och med motorproblem så har jag inte fått riktigt så mycket \"air time\" som jag önskat. Men det är ju gott om tid till tävlingsdags![8D][;)][:I]
#16
Motorexperter, snälla hjälp mig!

Min DLE-55 som är relativt ny (gått ca 4 liter) har något konstigt för sig. Vid halvgas och på full gas så \"hackar\" motorn.

Följande information finns: När jag gjorde premiären har jag i efterhand efter att ha sett videon uppmärksammat att när uppvarvningen inför första starten skedde så hackade motorn till. Tror det var mina premiärnerver som gjorde att jag inte reflekterade över detta. De fyra flygningarna som skedde på premiären gick smärtfritt, motorn hade inga konstigheter för sig.

Idag så trotsade jag vinden och drog till fältet. Upplevde att motorn var lite mer svårstartad än vanligt. Varvar upp, den hostar till två gånger, går sedan bra. Väl i luften går motorn som skit. Landar efter uppskattningsvis 2 min.

Plockar av kåpan för att se om det är något som inte stämmer. Får för mig att motorn får för lite på högfarten, därav tvekan. Hade den fått för mycket hade den ju fyrtaktat (detta är min lekmannamässiga fundering)

Startar, motorn går bra nu, flyger en runda utan kåpa. Inga som helst problem.

Landar och monterar kåpan. Startar och flyger en runda till. Samma problem. Motorn går orent och hackar.

Landar för sista gången. Stänger av motorn, hämtar min GoPro för att få video på det hela. Filmen är från när jag startat och motorn fått stå ungefär 10 sek på tomgång.

http://vimeo.com/39576683

Mina egna funderingar:

1. Tändrelaterat. Tändboxen är kass med andra ord
2. Sopparelaterat. Får för lite/för mycket
3. Felaktigt tryck vid förgasaren.

Splitterny powerbox killswitch (fyra flygningar) och nyladdad fräsch Lipo till tändningen var monterat vid filmtillfället

Som sagt, se filmen och kom med era funderingar!

http://vimeo.com/39576683

(Eventuella gliringar om att detta aldrig hade hänt om det suttit en Plettenberg/hacker/axi etc. i nosen undanbedes. Det hjälper inte mig utan skapar bara irritation)[:)]
#17
Allmänt / Frigöra kanaler-vad tror ni?
2011-12-16, 11:06:32
Hej alla!

Sitter i en liten sits, men har en eventuell lösning. Vill veta era tankar om följande!

Har en mottagare, futaba 7 kanalers 2,4. Tar emot signalen från min 2,4 modul, futaba tm-7.

Nu ser konfig ut som följer;
Kanal 1: tvåskevservon på en y-kabel
Kanal 2: höjdservo nummer ett
Kanal 3: trottel
Kanal 4: sidoroder
Kanal 5: powerbox killswitch
Kanal 6: höjdservo nummer två
Kanal 7: batteri

Jag skulle vilja ha en kanal till, för dubbel strömförsörjning. Tänkte lösa på följande sätt:

Har en emcotec DPSI v-match vilket är en liten pryl som används för att köra flera servon på samma yta, kan även användas som y-kabel.
Den kan programeras så att de två inkopplade servona till den antingen jobbar tillsammans eller att ett är reverserat.

Gör jag detta blir höjdens två kanaler, 2 och 6, tillsammans påen kanal och jag kan använda dubbel matning av ström till mottagare.

Tänker jag rätt? Är detta en hållbar konlfiguration?

Köpa ny mottagare finns inte på kartan, då måste jag byta ut modulen då tm7:an klarar just bara..... 7 kanaler. Mitt 2,4 kit med modul och mottagare köptes när 2,4 var väldigt nytt.

Kom gärna med feedback!
#18
Någon som har en extern brytare (Pinnmodellen) till en Emcotec DPSI BIC liggande hemma som ni vill bli av med?

Hör i så fall av er!

Ring/sms- 0709930803
Mail: Magnus(snabelA)moliafalls.com
#19
Dagens I-landsproblem, vilken spinner ska jag ha på min Extra 300?

Utmanarna är en 100 mm Alu och en 110 mm glasfiber.

Ta inte materialen och monteringen som det första i beaktandet, utan snarare den estetiska faktorn!

Helt enkelt, vilken ser snyggast/mest proportionerlig ut?

Jag gillar den lite större, men det kanske blir för mycket av det goda? Kan se konstigt ut när det kommer på en 22\"-23\" snurra.

Kom nu med tankar och ideer och hjälp mig välja!



Image Insert:

78.23 KB



Image Insert:

74.18 KB
#20
Hej

Funderar på placeringen av min Emcotec DPSI micro dualbat.

När jag jag byggde min förra 50cc bensinkärra fick jag lära mig att mottagare och dylikt skulle hållas minst 30 cm från tändsystemet.

På den tiden hade jag 35 mhz, kör 2.4 i dag.

Problemet är att på min EF Extra är det lite knixigt att få plats med den på kroppsidan, där är minimalt med trä, mest bara klädsel.

Längre fram mot motorboxen finns bra med plats, men då blir det närmre tändsystemet...

Vad tror ni om placering där?

Fråga 2. Kabeln från Emcotecen räcker inte till mottagaren. Vad är den generella uppfattningen om förlängningskabar till sådana applikationer? Saknar ungefär en decimeter. Kan det bli en källa till störningar osv?