Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - SamuelO

#1
Köp och Sälj / Pilot´s Yak54 87" 55cc
2019-08-14, 15:39:09
Säljer nu min yak då den blivit ståendes under ett par års tid pga tidsbrist och nu i brist på plats att förvara den i samband med flytt.

För övrigt flyger den fint med en DLE55cc i nosen. Har gått ca 30 tankar klanderfritt utan några problem.

I affären ingår:
-DLE55cc samt inkopplat tändsystem.
-Fullutrustad med digitala Hitec HS625MG-servon av god kvalitet.
-DPSI-2001 Emotec power box till mottagaren.

Det enda som behöver kompletteras efter affären är mottagare samt batteri till DPSI samt tändsystemet.

Pris 8000kr, finns att hämta i Helås, strax utanför Vara.

Bara att höra av er om frågor, fler bilder kan skickas efter begäran.

Mvh Samuel.
#2
Hej allesammans!
Nu har jag äntliget fått tummen ur och åkt ut med min Yak54 till flygfältet och taxat runt och kört in motorn en del. Motorn gick felfritt utan vidare inställning.

Men av tesen på denna tråd att döma så har jag ju ett problem också. Och saken är den att båda skevservona ibland inte centrerar rodret till fullo i vissa moment då jag t.ex hade fullt utslag och hastigt släppt spaken mot center. Är det någon som har ett hum om vad problemet är? Kan det vara så enkelt att det bara är dålig centrering på servona?

Följdfrågan på allt detta är hur farligt det är att flyga med detta problemet, då jag självklart inser att det inte är optimalt för tävling men om vi snackar vanlig \"söndagsflight\" som det troligtvis mest kommer bli i början med den.

De servon och utrustning jag använder är bl.a Hitec625MG, Futaba T10CP 2,4gHz, DPSI2001 (har även testat servona direkt i mottagaren med samma resultat). Vidare har jag utöver mina tidigare frågor endast en lite intressant fundering om roderutslag. En sak jag reagerade på medan jag taxade min yak54 var att roderutslagen var så stora att alla rörelser såsom sidroderutslag gjorde rörelserna på maskinen väldigt svajiga och hastiga. Jag har modellflygigt i över 10år, men aldrig använt \"Dual rates switch\" Men hur är det med er. brukar ni ha olika utslag när ni bl.a landar och startar gentemot när ni flyger era program? Och i så fall på vilka roder?

Tack på förhand!
//Samuel.
#3
Utrustning / Vilken motor?
2012-02-18, 15:27:39
Hej allihopa!
jag heter Samuel Olofsson och är ny inom den här tävlingsgrenen. Jag har hittils införskaffat mig en Yak54 87\" med PILOT som tillverkarehttp://www.autopartner.se/pilot-rc-yak54-87--p-10482-c-573.aspx. Men min största fundering kring detta projektet är motorvalet?

Jag har ett par motorer från Aircpro som jag kikat lite extra mycket på och det är följande:
1. SV-50 TWIN GASOLINE ENGINE
2. DLE-55 GASOLINE ENGINE
3. JC-60EVO GASOLINE ENGINE
Alla dessa tre motorerna har fått min uppmärksamhet just på grund av att de är hyffsat billiga. Den jag tror mest på är DLE 55, men samtidigt så är JC60 billigare. Sedan så är det ju lite tufft med en boxer också...[:D]

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa motorerna? Det skulle vara jättekul om man fick lite hjälp och tips.[:)]

//Samuel.