Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - OlleG

#1
Allmänt / Löda avgassystem
2022-11-17, 16:39:55
Hej
Frågade detta på RCfligth.se men får inget riktigt svar, men tänker att här är kompetensen i fråga samlad!

Silverlod, tex det från Jula, rinner ju som vatten när det Stub och Flange.JPG smälter. Det går ju liksom inte att bygga material i en skarv utan det förutsätter överlappande plåt och ganska tät passning. Givet detta funderar jag på följande Krumscheid (KS) delar.

1: KS har ju vad de kallar "Stub" som är övergång från avgasöppningen på motorn till rör. Har använt "Stub" och det enkelt att löda på rör på den. MEN de har också vad de kallar "Flange" (fläns på svenska gissar jag). Se bilden på "Flange" och "Stub". Hur fäster man rör på flange?? Svårt att fylla skarven på det sätt man gjort på "Stub" med silverlod.

2: KS har flexrör. Går de enkelt att löda ihop den med rör på samma sätt som en överlappande rörskarv, dvs silverlod, som de vanliga rörbitarna? Eller måste annan teknik användas?

3: Dessa flexrör är som jag förstår inte täta utan tätas med utanpåliggande tejp. Var hittar man sådan?

4: Hur mycket kan man böja dessa flexrör?

Tacksam för svar.
Stub och Flange.JPG
/OlleG
#2
Utrustning / Silverlod
2021-03-24, 15:43:23
Hej
Var köper ni silverlod till avgassystem?
Köpte förut hos KS men borde finnas på närmare håll. Lite orolig att Julas 3mm har för hög smältpunkt (640 grader)  för min gasolprylar.
/OlleG
#3
Byggen / Krill SU 29 33%
2020-10-20, 12:45:44
Hej
Har just köpt en begagnad Krill SU-29 33% med en 3W112B2 CS.  Tänkte höra med er som kan detta om lite funderingar jag har.
Vikten verkar vara 14,2 kg, är det rimligt? Ganska mycket från den PilotRC Yak54 50cc modellen jag hade, ca 7,6 kg.
Servona är genomgående HS7954SH. Räcker det med ett sådant servo för sida som det är i modellen?
När man rör en del servon, för hand, kan man höra ett aning mer ljud från kuggarna i mittläget samt nära ytterutslagen. Tolkar det som några kuggar mitten av utväxlingen är lite slitna. Bör man byta dreven?

Vad är fabriksinställning på förgasaren, går bra och har inte rört den men ändå?

Är det någon  som har monteringsmanualen? Krills hemsida verkar omgjord och fungerar konstigt.

Tackar på förhand
/OlleG
#4
Utrustning / Avgasrör av
2019-09-30, 22:12:08
Hej
Jag ställde denna fråga på Svenska RC-förbundets forum, men tänker att här är erfarenheten av mitt problem samlad.

Jag har en Pilot RC Yak 54 med en DLE-55 och avgassystem från KS med canister och deras ComfortMount. Det är ett ComfortMount fäste som jag har mitt på canistern, där det är anvisat med en slipad yta, samt helt stumma krökar (headers?) sammanfogade med ett teflonrör mellan dämpare och rör. Dvs avgassystemet sitter fast i gummiupphängningen i mitten på dämparen och i motorns avgasmynning.
Nu har den för andra gången gått av mellan plattan som bultas i motorn och starten av röret. Det som KS kallar "Exhaust stub".
Jag har max 20 starter sedan den gick av förra gången.


Vad är felet med installationen?

Misstänker lite att med helt stumt rör så måste dämparen sitta stumt i planet och med ComfortMount måste man ha en flexböj. I kombinationen som jag har
överförs motorns vibration till dämparen via denna "Exhaust stub". Dämparen kan väl nästan hamna i självsvängning vid viss varv.

Men hur gör ni?
Per på Autopartner svarade att den har en tendens att gå av.....

/OlleG
#5
Utrustning / XOAR Kolfiberpropeller
2018-05-29, 12:26:06
Hej
Jag köpte tidigare en XOAR 23x8 kolfiber hos Autopartner. De har den inte nu och är mycket dyrare hos andra handlare än förra gången (2015).
Vilken kolfiberpropeller kör ni med/rekommenderar ni?
/OlleG
#6
Manövrar / För er en lätt fråga
2018-02-25, 17:25:06
Hej
Jag känner mig inte helt hemma att tolka arestisymbolerna, så en liten fråga om hjälp:
I 2018 intermediateprogram, figur nummer 2 innehåller ett spinn följt av en kvarts roll. Jag tolkar spinnsymbolen som totalt 3/4 varv, dvs inte 1 och 3/4 varv? Visst måste efterföljande kvartsroll vara i samma riktning? Dvs totalt ett varv, samma utgång ur figuren som om man bara tryckt dykroder för att komma in i vertikalen.

/OlleG
#7
Manövrar / IMAC v.s. F3A
2017-01-19, 10:23:08
Hej
Som inte så kunnig i vara sig F3A eller IMAC så undrar jag över vad skillnaden i manövrar och hur man tänker när man väljer manövrar är mellan de två tävlingsformerna?
 
K värdes beräkningen verkar olika?

Var i svårighetsgrad placerar sig F3A Nordic, F3A och F3A final om man skulle klassa dem i IMAC skalan Basic,...., Unlimited?

Min gissning är att intermediate någorlunda svarar på F3A men att F3A har fler manövrar och därmed svårare.

/OlleG
#8
Utrustning / Svårstartad DLE 55
2015-08-17, 20:41:59
Hej
Har en DLE55 som jag tycker är mer svårstartad än den borde vara. Har gett upp på det viset att jag köpt en växlad starter, då går den igång snabbt. Sedan går den utmärkt.

Men att flippa igång den är enormt osäkert. Ofta mycket svårt, den tänder ibland men det ser ut som tänder baklänges eller så räcker det inte riktigt över nästa kompression. Svårt att säga vad som egentligen händer. Med träpropeller, dvs mindre rotationsmoment, är den omöjlig att flippa igång.

I princip skulle jag kunna leva med startern men dels tar det emot mentalt för det borde inte behövas dels känns det lite riskablare att stå så nära propellern.

Har försökt med lite rikare och magrare tomgångsblandning men det har inte riktigt hjälp. Kan inte se någon skillnad egentligen annat att den varvar upp sämre eller bättre från tomgång vilket ju är naturligt. Tändgivaren sitter i mitten i den lilla rörelsemånen som är möjlig i en DLE.
Några tips?

Det är min enda bensinare i flygvärlden så jag har begränsad erfarenhet.
/Olle Granberg
#9
Utrustning / Avvgaskrök av!
2014-10-18, 22:52:39
Monterade en KS kanister med tillhörande gummimonteringssats och krökar, som man löder ihop med silverlod. Nu har det gått av vid motorn precis vid brickan som skruvarna in i motorn går igenom. Röret är av jäms den plattan.  Kanske efter 25 flygningar.

Måste beställa nytt, men skulle vilja undvika problem igen. Något tips?

En DLE55 i en Yak RC-Pilot 2,20 spännvidd. Avgassystemet sitter i motorn och mitt på kanistern med KS monteringssats, annars inga andra kontaktpunkter.
Borde det vara fler eller ska upphängningen vara längre fram? Kanske ta bort gummit? Med gummi kan ju systemet vibrera oberoende av motorn, kan det vara en orsak?
#10
Allmänt / Svårstartad DLE-55
2013-09-06, 20:10:02
Hej
Har en DLE-55 som var OK att starta förra året. I vintras bytte jag från Kina kanister, eftersom den gick sönder, till KS. Har inte flugit mer en en gång sedan dess. Då gick det OK, med Biela propeller. Kör med fabriksinställningar. Men nu när jag ska få igång den så är det nästan omöjligt. Då den tänder så är det uppenbart att den vänder och går några varv baklänges och stannar. Med träpropeller är det helt omöjligt, med kolfiber har jag fått igång den någon enstaka gång. Med starter, som jag tyvärr brände i försöken, gick den igång.

Att notera är att när den gick bättre, förra året, så hade jag en något tyngre propeller, Biela, den blev tyvärr knäckt så nu har jag en Xoar kolfiber. Som sagt trä går det inte alls.

Någon idé??
/OlleG
#11
Manövrar / Lära sig ett program
2013-04-09, 22:08:48
Hej
Tänkte försöka lära mig ett program, på simulator mest än så länge. Har flugit några år så manövrarna som sådana känns inte omöjliga att ta sig igenom men inser att det är mycket träning för att få det att likna något vettigt.  

Hur som helst mitt grundproblem är att komma ihåg manövrarna i programmet. Jag har klistrat upp det på sidan av skärmen men när man flyger är det svårt att hinna titta.
Finns några trick hur man gör/tänker för att komma ihåg?

Sedan har jag massor av frågor på flygplansinställning också men det kanske går att hitta i forumet. Modellen jag flyger är en PilotRC Yak55.

OlleG