Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Gullberg

#1
Kropp, kabin, motorkåpa och hjulkåpor vattenslipade och redo för grundmålning.
Hjulkåpsinfästningarna också klara.
Nu väntar jag på dräglig utomhustemperatur för målning.

// Gullberg
#2
Vingreparationer avklarade, spacklade och slipade. Nu återstår målningsarbete.
Avslutar med en vårbild från säsongspremiären 24 feb (för min del) från flygfältet i Trelleborg  8)

// Gullberg
#3
Lite reservdelar har anlänt från Krill
  • Vingrör i kolfiber
  • Hjulkåpor
  • Turnbuckles
  • Roderwire
  • Bränsletankar
De nya bränsletankarna från Seacraft har en ny aluminiumkork som jag inte har sett tidigare med dubbla nipplar till sugslangen, fiffigt!

// Gullberg
#4
Arbetet med vänster vinge fortgår.....
  • Opererat in den skadade roderhornsinfästningen i skevroder
  • Återställt ingreppet
  • För att komma åt och reparera den skadade inre servoinfästningen krävdes en tillfällig lucka som kommer att återställas.
Återstår att återställa ingreppet limma, spackla och slipa....

// Gullberg
#5
Quote from: Tobias on 2024-02-06,  18:52:43 Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias
Tack för erbjudandet Tobias. Gångjärnsväven är hel hela vägen, så kan jag fixa delamineringen skall byte av väven inte vara nödvändigt.
// Gullberg
#6
Tack för era trevliga kommentarer.
Jag har börjat titta lite på vänster vinge som ju var ganska hårt åtgången. Skevroder hade JR DS8921 servon x2 (dvs 36,5Kg x2) vilket ju gjorde att servona (metall gears) höll emot bra men annat runt om fick stryk....
  • Roderhorn utslitet ur skevroder
  • Servoinfästning (inre) i vingen söndertrasat
  • Pinngångjärn vid vingrot bortslitet
  • Delaminering av ytskikt på ovansidan vid gångjärnslinjen på flera ställen
Det blir en del "kirurg" reparationsarbete framöver

// Gullberg
#7
Nya MTW headers och cannisters (med rökanslutning) från Mikael på www.zdz.se
Det finns faktiskt en komplett kit för Krill Yak 55M 33% (och många andra också) så inget behov av hårdlödning denna gången.

För de som eventuellt undrar om det blev fel vid hålen i motorkåpan för cannister utblåsen så är svaret nej, det behövs dessa långhål för att kunna demontera motorkåpan.

// Gullberg
#8
I avvaktan på omlackering av kroppen har en del installationsarbete förberetts.
  • Frontförstärkning i plywood
  • Krill motordome överlevde och kommer att återanvändas
  • Kolfiberförstärkning vid header ingångar och ventilationsgälar
  • Ventilationsgälar uppritade och på plats

// Gullberg
#9
Den nya Yak kroppen på plats i hangaren.
  • Transportskadan lagad på insidan med glasfiberväv och lamineringsepoxi
  • Skador på utsidan nerfrästa med Dremel och spacklade med Plastic Padding Finspackel

// Gullberg
#10
Från resterna av Yaken kan man sammanfatta att stabilisator, höjdroder, sidroder och höger vinge var hyfsat oskadade. Vänster vinge lite värre tilltygad men bedömd som reparerbar. Resten av modellen skrot och inte reparerbart med rimliga insatser.

Jag kontaktade Krill direkt i augusti och fick ryktena besannade, produktionsstart väntetid är knappt ett år, men jag var välkommen att sätta upp mig på en väntelista vilket jag gjorde.

Min DA-120 var illa tilltygad och skickades direkt till Toni Clark för analys och "rehab". Ett par veckor senare fit for fight igen med ny vevaxel, nya lager och en del annat också. Suveränt arbete av Toni Clark personalen och efter "rehab" bedömd i skick som ny av servicepersonalen och en video från testkörning som verifiering.

När Tobias Sjögren hörde talas om mitt debacle blev han intresserad av att köpa resterna av Yaken eftersom han råkade ha en ny transportskadad Yak kropp stående i hangaren. Efter funderande från båda parter slutade det istället med att jag köpte Tobias transportskadade Yak kropp och mitt renoveringsprojekt kunde starta sakta men säkert.

// Gullberg
#11
Bilderna i tråden återskapade.
Att återskapa Yaken blir inte lika enkelt.
Fortsättning följer......

//Gullberg
#12
Gammal tråd det här men YAK 55M reparationer verkar ju vara poppis och det händer ju inte mycket på forumet så.....
Nedanstående bild blev tyvärr den sista på min "Svetlana YAK 55M" på grund av ett "pilot error" (dock inte av Svetlana utan av mig) i augusti 2023.

De tidigare bilderna i den här byggtråden har försvunnit i samband med uppgraderingen av forumet och jag skall se om de går att återskapa.

//Gullberg
#13
Utrustning / Re: Propeller igen.
2024-01-15, 18:56:08
Hej,
Jag har inte koll på om det är stor skillnad i ljudnivå på de olika fabrikaten, men det jag vet är att det gör stor skillnad att gå över till 3 bladig propeller istället för 2B. Det har gjort stor skillnad för mig för DA100L, DA120 och GP123. På DA120 och GP123 (vilket väl motsvarar ungefär din DLE) har jag använt 3B 27x12TH istället för 2B 29x10EVO (Mejzlik i mitt fall). Att gå från 2B till 3B bedömer jag sänker ljudnivån mer än olika fabrikat av 2B och i kombination såklart av riktiga cannister ljuddämpare och inte "avgasuppsamlarna" som följer med motorn.
Mvh
Jonny Gullberg
#14
Byggen / Re: Renovering Yak 55 och Su 29
2023-11-20, 15:20:42
Quote from: Tobias on 2023-11-19,  17:51:26
Quote from: Gullberg on 2023-11-19,  17:08:28 Snyggt jobbat Tobias, du kan väl snart kalla dig "auktoriserad Krill reparatör"?
Fast min Yak55M flygplanskropp från sista flygningen med den i augusti hade du nog gått bet på, inte mycket helt där..... :'(

Gullberg
Nja kan inte ta åt mig äran på Su 29an den var lagad när jag köpte den.
Yak 55 var ju inte så mkt skadad ,bara i 2 delar som du vet .

Du får väl skicka lite bilder till mig jag får se 😉
Annars är jag intresserad av dina vingar,stabbe å sidoroder,jag har ju en kropp stående 😂😂

Jag har inga bilder och Yak kroppen är slängd (ville slippa se eländet....) skämt o sido men den var så illa tilltygad att det hade varit omöjligt att laga. Vi kan fortsätta diskussionen över Messenger.
// Gullberg 
#15
Byggen / Re: Renovering Yak 55 och Su 29
2023-11-19, 17:08:28
Snyggt jobbat Tobias, du kan väl snart kalla dig "auktoriserad Krill reparatör"?
Fast min Yak55M flygplanskropp från sista flygningen med den i augusti hade du nog gått bet på, inte mycket helt där..... :'(

Gullberg