Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Kent

#46
Utrustning / Powebox batterier
2017-03-26, 09:58:07
Skulle laddda powerboxbatterierna i min Yak i morse. Ett av dem ville inte ta laddning. Tog in det för undersökning. När jag sen försökte ladda det så gick det bra.
Kollade specen på hemsidan.

Temp range, discharge: 0 to 60 grader C
Temp range, charge: 0 to 40 grade C
Nån som tänkt på detta?

Är detta sant ska man hellst inte flyga i minusgrader.

Det var runt nollan när jag skulle ladda i carporten.

Beror nog på att laddaren är inbyggd tillsammans med batteriet i boxen.
Hoppas på en varm sommar :D
#47
Utrustning / SV: Vibrationer Krill-Yak
2016-10-15, 10:34:15
Hade tänkt plasta igen öppningen i botten, men den underlättar vid borttagning av enbart motorn.
Blev bra så här.
#48
Utrustning / Vibrationer Krill-Yak
2016-09-26, 18:45:48
Har haft problem med vibrationer på låga varv i min Krill-Yak
Förstärkte motorfästet med två krysstag. Blev mycket bättre.
#49
En del närmanden gjordes under IMAC finalen i Helsingborg. Kanske sista chansen för i år.
#50
Hej, hade sett fram emot en tredagarstävling då denna blir den sista för säsongen.
Hur som helst anmäler jag mig idag. Vi ses.
#51
Utrustning / Igensatt 3W ljuddämpare
2016-06-15, 11:11:55
Hur rengör man en 3W aluminiumdämpare?
Varför satte bara den ena igen sig på min 3W 170. Den andra kunde man andas igenom.

Har försökt med olika medel, tom VodkaCola. Blev lite bättre men ingenting man bör flyga med. Fick tipset att hälla i patronhagel och skaka om. Nån som har nåt bra tips?
Nu har jag köpt nya dämpare av Ingemarsson så det brinner inte i knutarna.
#52
Blev nog inte så bra i alla fall. Märkte att det blev stor skillnad på tomgång på marken och
under flygning.
Hur det än är, får nog membranpumpen jobba lite hårdare med två tankar. Blir nog för
stor tröghet pga av de relativt smala slangarna mellan tankarna.

Fick problem med detta i Älmhult då det var svårt att få en låg tomgång i luften. Fick bla vänta
ut spinnen så jag knappt såg kärran då den aldrig ville stalla.

Var ute och flög idag med en tank. då fungerade allt som det skulle.

Detta med två tankar går nog att fixa, men har inte tid för mer expriment just nu. Har beställt en Sebart cap till en
Vodka/Cola flaska på 1,5 L som jag tänker installera.

#53
Fungerar hur bra som helst. Har varit ute två gånger, senast idag. Först töms röktanken och sedan bränsletanken. Idag brände jag på med 10 sekvenser intermediate + lite andra övningar. När jag landat var Röktanken tom och ca 40% kvar i bränsletanken.
Fortfarande lite ovant att flyga så länge.
Glömmer alltid att resetta timern när jag startar. Var ensam på fältet (i blåsten). Vet inte ännu vilken tid jag bör ställa in på timern. Troligen runt 15-17 min.
#54
Jovisst räcker 1L mer än väl till 2sekvenser. Inga problem på tävlingar. Men när jag tränar vill jag stanna uppe längre än 9 - 10 min. Tänkte ut och testflyga idag men det blir nog för kallt i blåsten.
#55
Testade denna ihopkoppling idag. Vid testtillfället var den normala bensintanken full och ca 20% i botten på röktanken. Startar motorn och låter den gå. Röktanken töms först och sedan bensintanken.
Motorn gick helt normalt på marken. Får prova i luften nästa gång.
#56
Jag har två enliters tankar i min krillyak, en för bensin och för rökmedel. Funderar på att använda även röktanken för bensin. 1L är i minsta laget för en 3W 170.
Tankarna sitter på samma höjd bredvid varandra.

Är det så enkelt att koppla ihop dem som jag skissat eller har jag åsidosatt något?

Vad jag förstår borde röktanken tömmas först och sedan den normala bränsletanken.
Kanske blir det för stor tröghet i systemet som påverkar bränsletillförseln. Vad vet jag.

Kom gärna med tips. Jetflygarna har väl ofta fler än en tank.
#57
Utrustning / Laga spricka
2016-04-12, 06:11:02
Fick en längsgående spricka i sömmen undertilll på Yaken vid utelandning i Kalmar ifjol.
Får ta bort motor, ställ för att komma åt. Motor olja har smugit sig in. Får väl rengöra och lägga en bit glasfiber/kolfiber på insidan/undersida. Sedan på med lamineringsepoxy.
Får väl klämma ihop halvorna också.
Nåt annat förslag.

Flög Yaken igår för första gången i år. Kändes bra
#58
Kanon Paul. Bara en sak, bafflingen skall vara svart, så det får du göra om. 8)
#59
Det finns ju en fjäderbelastad ventil som stänger när motorn inte är i drift
#60
Har inte anmält mig då jag inte vet om jag får Yaken flygfärdig till tävlingen. Har beställt nytt tändsystem och killswitch. Nuvarande tändsystem är dött. Den beställda killswitchen har en reglerad 5,5V utgång (EMCOTEC).
Efter mycket velande har jag nu bestämt mig att stanna hemma.
Vad gäller boendet så fick jag en plats i nåt hus på fältet. Den platsen kan någon annan ta.
Lycka till med tävlingarna/Kent