Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Aeroparts

#21
Köp och Sälj / Krill Su-29 33%
2011-03-15, 20:09:51
Vi säljer nu vår omonterade Krill SU-29 33%.
Variant med genomskinlig huv och med Revoc custom made wingbags.
Standard målning så att den går att pimpa rejält:-)

Pris: 11900:- Prutat och klart.


Image Insert:

79.05 KB

Nypris Krill(1610Euro)+ Revoc wingbags(ca 90 Euro)

http://www.krill-model.com/eu/en/index.php?id=kits&model=140
http://www.krill-model.com/download/SUKHOJ.wmv

/Lennart & Carl


0730-702650

#22
Allmänt / Bästa Flygsportare 2010
2011-03-13, 15:50:29
Vid Flygsportsförbundet Västragötalands årsstämma utsågs idag Carl Olsson till Västergötlands bästa flygsportare 2010.
Carl höll föredrag om modellflyg inomhus samt mycket IMAC och dess nästan \"lavinartade\" uppsving. Mycket bra reklam.[;)]
/Lennart
#23
Allmänt / FAAST
2011-02-05, 15:14:48
Nu snackar vi grön energi.
/Lennart
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1383846
#24
Allmänt / Propeller bult mönster mm
2010-09-24, 22:31:51
Här är en lista som kan vara till hjälp när man vill kunna prova andras propellrar, vilka motorer som har vilka bultar mönster och mått.
/Lennart
http://www.flyinggiants.com/forums/showpost.php?p=1046445&postcount=1


Image Insert:

89.53 KB
#25
Men faktisk en bra rapport på FG från en IMAC flygareom vad F3M innebär om jämförelse behov skulle uppstå.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=54738
/Lennart
#26
Byggen / Spinnertips.
2010-02-17, 17:37:14
Här är ett sätt att få till propeller urtagen på spinner konen.
Bilderna är från M. Richter Tyskland. Det finns säker mer vetenskapliga sätt.....också.[;)]
/Lennart

Image Insert:

62.37 KB

Image Insert:

61.64 KB

Image Insert:

63.25 KB

Image Insert:

62.49 KB

Image Insert:

61.54 KB

Image Insert:

61.63 KB

Image Insert:

62.07 KB

Image Insert:

60.3 KB

Image Insert:

63.64 KB

Image Insert:

59.4 KB
#27
Utrustning / Tankar om tankar
2010-01-21, 12:16:21
Här finns en liten film som visar,vad som händer i tanken under flygning.
Sen kan man fundera lite på när och hur man möjligen skulle kunna få störningar vid olika flygfall samt setuper.
Problem att länka till filmen så länken går till sidan i FG forumet.
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=38890&page=10
/Lennart
#28
Image Insert:

63.34 KB

Hej. Snart är det dags för EIM - Electric Indoor Masters i Bradford UK och förberedelserna är i full gång.
Denna tävling som genomförs 5-6 December är en utökning av förra årets UK F3P Championship med några av Europas bästa piloter.
Carl Olsson som Sveriges enda deltagare kommer att tävla i F3P-A samt F3P-AM där han tog en förstaplats -A samt andraplats-AM  2008.
Flygplan blir Topmodels Mercury Evolution F3P-A samt Aeroparts YAK 55 ETOC-08 edition i AM.
/Lennart

http://www.f3p-uk.org.uk/
#29
Team Olsson var i helgen och hälsade på dottern/systern som studerar på ett universitet i Aberystwyth som ligger i västra wales,
naturligtvis så fick vi ju kolla om de hade modellflygfält, och se de hade de, 2 gräsbanor och med egen sjö som man tyvärr inte fick flyga i[:(], och vilka hang Oj oj[:)]. Jag fick kontakt med klubben och vi fick en inbjudan, de visste vem Calle var efter resultaten i UK F3P och de skulle just börja inomhus säsongen på kvällen samma dag som vi åkte hem, tyvärr så var vi tvungna att åka innan vi träffade dem personligen.

http://www.adrmc.co.uk/

Image Insert:

57.66 KB

Image Insert:

62.6 KB

Image Insert:

63.67 KB

Image Insert:

58.56 KB

Image Insert:

69.74 KB
#30
Himlen sönderkörd av Sportsman och Intermediate och ett och annat okänt program[;)].

Image Insert:

74.72 KB

Image Insert:

73.87 KB


Image Insert:

60.4 KB
#31
Byggen / Lock öppning hos olsson
2008-10-19, 16:31:33
Det blev inte så mycket flyget för mig 2008, så satsar jag på 2009. Det fick bli tysktillverkat för det har ju funkat förut och sen har jag ju kollat vad som verkat fungera under 2007/ 2008 så jag slog till och köpte komplett set.
Äntligen efter lång väntetid så dök posten upp, och faktiskt så var det inte några synbara skador på utsidan på kartongerna, otroligt nog.[:D]

Image Insert:

80.28 KB

Verkar vara komplett.
Image Insert:

79.14 KB

Bra packat var det också.
Image Insert:

80.38 KB

Sen var det stora lådans tur.
Image Insert:

72.64 KB

Bra packat även här och inga synliga skador på utsidan men man vet ju aldrig hur elektroniken mår efter hårdhänt transport.
Image Insert:

76.05 KB

Otroligt komplett med solskydd, sändarfäste etc.
Image Insert:

75.84 KB

Första provmontering utan elektronik enhet. Färgschemat valde jag så att det inte sticker ut allt för mycket.
Image Insert:

85.25 KB

Jag fick justera lite på fästena till elektroniken men annars helt otrolig passform och finish C-ARF och Krill släng er i väggen.
Image Insert:

85.2 KB

Jag kunde inte låta bli att ställa ut den på gräsmattan bara för att kolla lite.
Image Insert:

89.35 KB

Kolla detaljarbetet, det är det inte många som slår. Som gammal byggare så är det ingen ide att bygga själv längre när sånt här finns färdigt på marknaden.
Image Insert:

75.86 KB

Efter att läst bruksanvisningen (tyska så klart) så hittade jag flightmode som såg schysst ut, så den får det bli.
Image Insert:

92.42 KB

Sen kommer ju alla tillbehören till trots att det står komplett men det får bli nästa steg.
Vad bygger ni???[;)]
//Lennart
#32
Helt ny Power box Sensor. Samma system som vi har i vår YAK.
Lite info.
http://airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=455
650:-
//Lennart
SÅLD!!!!
#33
Bilderna försvann i cyberspace[:I]
#34
Byggen / Krill Velox revolution II
2007-11-18, 18:58:27
OK vi ger oss[:)],det blev ett impulsköp.
Av olika anledningar så verkade det vara en strykande åtgång på YAKarna i sverige[;)] och större Edge 540 dröjer väl. Extra var ju inte aktuellt så det fick bli en Velox med ett förflutet i Sverige samt Norge. Tyvärr så vet vi inte så mycket om modellen än men vi får se till att lägga ut det vi kommer fram till, och det kanske finns andra ute i cyberspace som vet mera och kan komplettera.
Hälsningar Lennart & Carl


Image Insert:

56.4 KB

Image Insert:

47.79 KB
#35
Utrustning / Motor kylning
2007-11-14, 15:44:16
Så här inför 2008 års säsong med nybyggen mm, så kan det kanske vara på sin plats att titta lite på kylning av bensin motorer, vilket ofta inte är omnämnt i bygginstruktioner mm.
Det är mycket lätt att förstöra en motor med övertemp.
Bara för att motorn sitter helt öppet i ett stort hål typ sjärnmotorkåpa behöver den inte få tillräckligt med kylning, troligtvis får den det inte.
För att få en effektiv kylning krävs oftast bafflar som styr lyften dit den ska samt tillräckligt med utlopps area för den uppvärmda expanderade kylluften att smita ut från. Tro inte att luften kommer att smita in i motorns kylflänsar och kyla effektivt om det finns vidöppna luftgenomsläpp bredvid.
Naturligtvis behöver motorer som har små kylflänsar t.ex. konverterade glödmotorer MVVS 26/35, som man tar ut hög effekt av en mycket bra kylning men som sagt alla motorer mår bra av en effektiv kylning. På "riktiga" flygplan är man mycket noga med detta för en optimerad kylning ger också ett mindre motstånd vilket ger bättre prestanda fart/ekonomi etc. viket vi kanske inte direkt behöver bry oss om så mycket.
För att inte uppfinna hjulet igen så finns det mycket bra information om kylning på olika forum värt att läsa, här är en bra länk.
http://www.prme.nl/forum/viewforum.php?f=18

Vår EF YAK 54/ 74" som är utrustad med en MVVS 26 IFS som finns med här i forumet visade direkt tecken på överhettning under första provflygningen och utrustades genast med bafflar som styr kylluften och de höga temperaturerna försvann.
Lite svårt att se på bilderna men de förklarar lite i alla fall.
Lennart

#36
Allmänt / Norska Mästerskapen IMAC 07
2007-07-27, 20:23:31
Hej allihopa. Carl Olsson var och knep en andraplats i Basic och tillika en andraplats i freestyle på de Norska mästerskapen i RENA.[:)]
Tyvärr så blev det en liknande tillställning som i Brännebrona dvs
det blev bara en tävlings dag p.g.a. väder.[:(]
Det var en bra tävling på ett fint fält och det kommer säkert mer info vad det lider på Norska IMAC sidan tror jag.

Image Insert:

77.13 KB

Image Insert:

73.35 KB
#37
Ni ute i svängen som har hållit på ett tag.
Vilka servon tycker ni är \"tillräckligt bra\" till att stoppa i tex
en ca 2m IMAC maskin.
Är Digitala en nödvändighet?
Växellådstyp metall/Karbonit?
4.8V resp 6.0 V.?
m.m.
Det finns ju många fler fabrikat än Hitec, Graupner, Mpx....
där man kanske slipper att betala för namnet.
Jag vet att denna fråga har i stort sett obegränsat antal svar.
Någon typ av lista med servon och utrustning som har provats där ute
vore kul att få ihop.
Lennart
#38
Byggen / ExtremeFlight YAK54
2006-10-19, 23:37:13
Äntligen har vi fått en YAK. Så kanske det kan bli tävlat 2007 säsongen. Mera byggbilder(montering)kommer.
Den får en MVVS 26 med pipa i nosen.

Image Insert:

91.5 KB