Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - imacse_peter

#101
Manövrar / Kända program 2008
2007-10-20, 16:56:55
Programmen för 2008 är ute nu, bara att börja träna...

www.mini-iac.se

____________
Peter Schmidt
#102
Min oerhört välflygande Extra 330L från Composite-ARF, eller Fiberclassic faktiskt, som jag flög med säsongen 2005 gick en tidig vinterdvala[xx(] till mötes på hösten samma år. Utan förvarning tog den till 70% laddade acken i radion slut och då brukar det inte gå så bra...

Så här såg modellen ut innan premiärflygningen:

Image Insert:

122.75 KB

Ca 130 starter senare var det ett vrak. Hjulkåporna gick rakt genom ena vingen och kroppen sprack på ett flertal ställen. Dämpare och mycket annat blev skrot...

Image Insert:

118.8 KB

Image Insert:

83.27 KB

Vingen och motorkåpan pusslade jag ihop ganska omgående, men jag har funderat i två år nu hur jag skulle göra med kroppen. Att köpa bara nya kropp går på över 4000kr plus all målning...

Men nu har jag bestämt mig för att försöka lappa ihop kroppen också. Kroppen tvättades ren från jord och grus och allt löst plockades ur. Jag vägde den sedan för att kunna jämföra mot när den är färdiglagad. 1987g vägde den innan operationen påbörjades.

Nu har jag kommit så pass långt att alla flikar och sprickor är ihoplimmade med CA. Sedan har jag tänkt lägga en tunn väv på både ut och insida över alla sprickor. De flesta skadorna är under vingen, så förhoppningsvis behöver jag inte måla så mycket när allt är klart.

Sen kommer man till själva iordningställandet, motor, dämpre, servo, ackar, dvs den dyra delen[V].
Har funderat mycket på motor och är lite spänd på den nya DA85:an, men det blir nog en 100cc till slut[:)], vi får väl se...

____________
Peter Schmidt
#103
Så har säsongen äntligen sparkat igång på \"riktigt\". De flesta hade väldigt få starter i fingrarna och var ivriga att komma igång. Efter upprop, genomgång av hur dagen var upplagd och genomgång av flygområde var det full fart på flightline. Den starka vinden låg tack och lov rakt i banan och efter första starten kunde man konstatera att det var inte så farligt som det såg ut.

Mycket glädjande hade en del nya ansikten hittat till Habo för att prova på IMAC. Daniel Casselby hade en snabbkurs dels i hur själva tävlande går till och även hur programmen flygs.

Under lördagen fanns domare (Hans Flyckt och Ingemar Thöörn) på plats och kunde direkt ge feedback till piloterna om vad man behövde träna på, mycket bra.

Tre lyckade premiärer klarades också av.
Först ut var Fredrik Carlsson som tog upp sin Composite-ARF Yak 55SP 2,6m för första gången. Efter landning var det ett smile från öra till öra.[:)]
Sedan var det fantastikt duktiga Carl Olsson, som under dagen trotsade vinden med en el-driven Extra från Extreme Flight, som tog steget upp till bensindrift och Extreme Flights Yak54. Han hanterade naturligtvis även den större modellen utan problem.
\"Siste man ut\" blev Micke Scander med en Lagemann Cap232 och även det gick bra, även om den flöt ut i landningarna och var lite svår att få ner...

Söndagen var det samma strålande sol som under lördagen och samma starka vind, men nu hade vi vant oss så kön för att flyga var hela tiden lång.

Modellerna var av varierande slag, från nämnda el-modell via Extra och Giles med glödstiftare och sedan upp till bensinmotorer på bl.a Yakar på 1,8m 2,1m 2,6m och upp till Extra 260 och Extra 330 på 3m.

Tack Habo för en trevlig helg !
____________
Peter Schmidt
#104
Byggen / Comp-ARF, Extra 260, 3m
2007-05-09, 22:47:16
Jag fick ett mail från Daniel Casselby med en bild...

\"3 starter sen kunde jag inte hålla mig längre!
Mvh Casselby.\"


Bilden talar väl för sig själv[8D]
Lycka till med den Daniel, det flyger säkert helt fantastiskt.

Det finns ännu en likadan modell här i Sverige, fast den turkos, som snart? också ska provflygas...

Image Insert:

137.65 KB

____________
Peter Schmidt
#105
Hur många dyker upp på denna stora hobbymässa?
http://www.faszination-modellbau-messe.de/de/faszinationmodellbau

Vi är 11 st som åker från Helsingborg torsdagen den 15:e och kommer att springa runt i hallarna under fredag och lördag.

Vi ses !

____________
Peter Schmidt
#106
Regler / Regler 2007-2008
2007-02-28, 09:12:34
Nedan har jag översatt några av de grundläggande reglerna. Jag kommer att fylla på med mer efterhand som det dyker upp frågor eller försöka förklara mer ingående.

Competition Regulations  2007-2008

Sammanfattning av IMAC-regler 2007-2008
SCA-1, 1.1 – Hänvisning till sidnummer samt stycke i orginaltext.


SCA-2, 1.
Syfte. Att efterlikna full-skala-aerobatic med mindre radiostyrda flygplan på ett realistiskt sätt som både är en utmaning för de tävlande och intressant för åskådare.

SCA-2, 2.1
Säkerheten för de tävlande, funktionärer och publik är av högsta vikt. Osäker flygning över kontrollerade område resulterar i omedelbar diskvalificering av flygningen. Upprepas det diskvalificeras piloten från tävlingen.

SCA-2, 4.3.
Gyro eller andra hjälpmedel är ej tillåtna.

SCA-2, 4.4
Piloten behöver inte ha byggt modellen själv.

SCA-3, 5.4
Ljudpoäng. Varje sekvens ska bedömas efter hur modellen låter, "För högt", "OK" eller "Mycket tyst". Båda domarna måste vara eniga om beslutet "För högt" eller "Mycket tyst" annars är det "OK". Får piloten betyget "För högt" måste modellens setup justeras till nästa flygning och kontrollmätning.

SCA-3, 6.5, (det står som punkt 6.6 men även nästa är 6.6 så denna punkten borde heta 6.5).
Spännvidden på modellen avgör skalan. Modellens "outline" ska inte avvika mer än 10% i skala. (Detta gäller ej Basic där alla modeller är tillåtna).

SCA-3, 6.6
En realistisk tredimensionell pilot och synlig instrumentbräda ska finnas i cockpit. Om något saknas blir det 1% avdrag på flygpoängen, (gäller ej Basic).

SCA-3, 7
Hantverksskicklighet. Tävlingsledaren har rätt att neka piloter att starta om modellen, enligt TL åsikter, har brister i radioinstallation, material eller annat rörande säkerheten.

SCA-3, 8.2.
För att kvalificera sig och flyga i klassen Freestyle måste man deltaga i någon av de ordinarie klasserna (Basic-Unlimited).

SCA-4, 9.1.
Den tävlande får börja i valfri klass. Man får dock inte "gå ner" en klass utan skriftligt intyg från styrgruppen.

SCA-4, 10.1.1
En officiell flygning av det kända programmet består av två sekvenser, dvs. programmet flygs två gånger vid varje start. Se vidare punkt 11, tävlingen flygs ju i mer än en officiell flygning, men vid varje start flygs programmet två gånger.

SCA-4, 10.2.1
En officiell flygning av ett okänt program består av en sekvens, dvs. programmet flygs endast en gång.

SCA-4, 11
Antalet flygningar ska inte begränsas av annat än tillgänglig tid för tävlingen.

SCA-9, 4.3, denna regel är ny och är till för att hålla flygningen inom rimliga avstånd.
Airspace Control Score.  Varje sekvens ska ges en ACS-poäng mellan 0-10 (endast heltal). Höga poäng utdelas till piloter som kan visa på god skicklighet med att placera sin modell på ett optimalt sätt i luftrummet, där det syns på bästa sätt hela tiden och gör det enkelt för domarna att döma.

SCA-9, 5
Alla manövrar ska flygas vindkorrigerat och det är modellens flygbana som bedöms, inte attityd.

SCA-10, 5.3
De enda manövrar som inte kan vindkorrigeras är de som innebär någon form av stall, dvs. hammerhead, tailslide, spin och kvickroll. Det är bara under själva stallen som domarna ska bortse från eventuell avdrift pga vind. Upp och nergången i t.ex en hammerhead ska vindkorrigeras.

SCA-12, 7.1 d)
Avbrott i en sekvens. Även om det kostar en nollad manöver och lite avdrag så kan det vara värt att ibland ta ett "avbrott" för att lugna ner sig och komma i rätt spår igen.


När det gäller utförandet av enskilda manövrar och dess bedömning hänvisas till orginaltexten då det är många sidor.
http://www.mini-iac.se/dokument/scaleaerobatics07-08.pdf

____________
Peter Schmidt
#107
Utrustning / Spectrum DX7 - 2,4GHz ??
2007-02-05, 20:44:24
Är det någon som har eller har tänkt prova detta nya system?

Spectrum DX7 har ju varit ute ett tag nu och i USA är dom näst intill lyriska.
Även Futaba verkar komma med någon 6-kanalare framåt sommaren och sedan finns det tydligen XPS som lovar och lovar men säger sig komma med sändarmoduler för 2,4 GHz till de vanliga sändarna.

http://xtremepowersystems.net

http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPM2710

http://at.robbe-online.net/rims_at.storefront/45c3f1b6003a37cc271b3e0dc1460682/Product/View/1&2DF4068

Men som sagt, är det någon här hemma som provat?
Störningar från tändsystem, problem med långa servokablar och annat kan man tydligen glömma...



____________
Peter Schmidt
#108
Manövrar / Freestyle-tips...
2007-01-15, 21:05:00
Ingen direkt välbesökt kategori men det tyder kanske på att vi kan allt redan, eller [;)]

Nåväl, lite tips inför kommande Freestyle-övningar... (Patrick ska ha credit för att hittat länken)

http://www.rcuniverse.com/forum/m_4459958/anchors_4459958/mpage_1/key_Extreme%252Cflight%252CYak/anchor/tm.htm#4459958


____________
Peter Schmidt
#109
Byggen / Aeroworks 2,6m Yak54
2007-01-11, 20:03:53
Lite bilder på Mikael Ingemarson nyanlända Yak 54 från Aeroworks.

Jag förväntar mig att Mikael berättar mer om modellen, motor, utrustning mm här...

Image Insert:

62.05 KB

Image Insert:

62.9 KB

Image Insert:

71.92 KB

Image Insert:

43.68 KB

Image Insert:

73.23 KB

Image Insert:

39.76 KB

Image Insert:

56.85 KB

Image Insert:

52.24 KB

____________
Peter Schmidt
#110
Frågor och funderingar ?

____________
Peter Schmidt
#111
Frågor och funderingar ?

____________
Peter Schmidt
#112
Frågor och funderingar ?

____________
Peter Schmidt
#113
Byggen / Ännu en Yak54, 220cm
2006-11-22, 19:32:03
Hämtade en hyfsat stor låda idag. Stor som sagt, men den vägde inte så mycket.
En Yak 54 från Östersunds Modellhobby. Spännvidd 220cm och avsedd för en 50cc bensinmotor.

Lite bilder innan bygget kommer igång:

En tjusig blå keps låg också i lådan...
Image Insert:

84.95 KB


Image Insert:

84.75 KB

Image Insert:

82.48 KB

Image Insert:

86.87 KB

Image Insert:

90.41 KB

Fina vingskydd med plats för vingröret följde med
Image Insert:

102.12 KB

Motorn blir denna ZDZ 50cc
Image Insert:

87.2 KB

Klädseln behöver som synes sträckas upp annars ser den väldigt fin ut.

____________
Peter Schmidt
#114
Allmänt / Happy Halloween
2006-11-02, 21:13:50
[:D][:D][:D]
A cabbie picks up a Nun. She gets into the cab, and notices that the VERY handsome cab driver won\'t stop staring at her.

She asks him why he is staring.

He replies: \"I have a question to ask you but I don\'t want to offend you. \"

She answers, \"My son, you cannot offend me. When you\'re as old as I am and have been a nun as long as I have, you get a chance to see and hear just about everything. I\'m sure that there\'s nothing you could say or ask that I would find offensive.\"

\"Well, I\'ve always had a fantasy to have a nun kiss me.\"

She responds, \"Well, let\'s see what we can do about that: #1, you have to be single and #2, you must be Catholic.\"

The cab driver is very excited and says, \"Yes, I\'m single and Catholic!\"

\"OK\" the nun says. \"Pull into the next alley.\"

The nun fulfills his fantasy with a kiss that would make a hooker blush.

But when they get back on the road, the cab driver starts crying.

\"My dear child,\" said the nun, why are you crying?\"

\"Forgive me but I\'ve sinned. I lied and I must confess, I\'m married and I\'m Jewish.\"

The nun says, \"That\'s OK. My name is Kevin and I\'m going to a Halloween party.\"


____________
Peter Schmidt
#115
Lite \"inside information\"...

Denna regeln var ju föreslagen att slopas till nästa år men jag har hört att AMA tydligen inte godkände det[V].

Så för att undvika 1% avdrag får vi allt sätta dit en gubbe OCH en instrumentbräda.

____________
Peter Schmidt
#116
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-05-24, 20:07:50
Jaha, CA Extran blev ju mos på premiären.

Ska försöka få ihop den här Composite-ARF kopian så att jag kan flyga lite i sommar i alla fall...

Här är länken till deras hemsida
//www.xtremecomposite.com/index.asp

Det är väl inte riktigt samma finnish som C-ARF men helt OK ändå.
Bilder kommer efterhand.

// Peter
#117
IMAC-tävling i Brännebrona, 26-27 augusti !

Klasser : Basic, Sportsman och Intermediate

Kontaktperson : Mikael Ingemarson, telefon 0501-70114,  e-mail mikael@zdz.se
#118
Byggen / CA Extra 34%
2006-05-14, 19:49:48
Äntligen...

Nu är den klar, ja nästan i alla fall. Hjulkåporna ska väl på också.
Vikten slutade på 12,2 kg, något mindre än C-ARF Extran med andra ord.
Hoppas nu bara det slutar blåsa så att jag kan provflyga den innan det bär iväg mot Maarud i Norge på fredag (19 maj).
Byggbilderna finns under \"Modeller\" och \"Peter Schmidt bygger en CA Extra\"


Image Insert:

138.11 KB
#119
Utrustning / Hitec servo-programmerare ?
2006-05-02, 23:04:39
Någon som har en sådan pryl och är villig att låna/hyra ut den ?

// Peter
#120
Yes !!!

Det gick som vi ville på helgens (1-2 april) förbundsmöte [:D]. IMAC röstades enhälligt igenom, att gå som en provklass under F3A i två år. Enligt uppgift ska mötesdeltagare även ha berömt motionen för sin utförlighet, det tackar vi för !

Så nu jobbar vi vidare och hoppas på stor uppslutning på årets två tävlingar.

// Peter