Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - imacse_peter

#1171
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-06-04, 19:44:32
Jodå, bara att ta nya tag...

Vara bara tvungen att provmontera allt idag,

Image Insert:

143.38 KB

Image Insert:

133.29 KB

Väntar nu på att motorn ska komma tillbaka från Tjeckien med ny vevaxel.
Det som återstår att göra är
  • montera skevservo  
  • limma fast plattan för tanken
  •  limma fast plattan för sidroderservo
  • limma fäste för gas och chokeservo
  • montera hjulkåpor
  • plus allt det där sista som tar längst tid...


#1172
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-05-30, 23:59:07
Det går framåt...

Image Insert:

79.69 KB



Image Insert:

76.49 KB
#1173
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-05-25, 10:10:04
Så här ser det ut \"right out of the box\".

Hel kroppsstrumpa och även fodral till ving- och stabrör!
Image Insert:

119.27 KB


Image Insert:

140.36 KB

och efter att öppnat lite mer...

Image Insert:

121.66 KB


Image Insert:

98.12 KB
#1174
Byggen / Xtreme Composite Edge 540T 2,6m
2006-05-24, 20:07:50
Jaha, CA Extran blev ju mos på premiären.

Ska försöka få ihop den här Composite-ARF kopian så att jag kan flyga lite i sommar i alla fall...

Här är länken till deras hemsida
//www.xtremecomposite.com/index.asp

Det är väl inte riktigt samma finnish som C-ARF men helt OK ändå.
Bilder kommer efterhand.

// Peter
#1175
IMAC-tävling i Brännebrona, 26-27 augusti !

Klasser : Basic, Sportsman och Intermediate

Kontaktperson : Mikael Ingemarson, telefon 0501-70114,  e-mail mikael@zdz.se
#1176
För er som inte tar med husvagn för att bo på flygfältet finns här lite länkar till hotell / vandrarhem i närheten !

Scandic Helsingborg Nord Florettgatan 41 Tel: 042 - 495 20 00
Webbplats: //www.scandic-hotels.se/helsingborgnord Ligger ca 5km norr om flygklubben

Scandic Horisont Gustav Adolfs gata 47 Tel: 042 - 495 21 00
Webbplats: //www.scandic-hotels.se/horisont   Ligger ca 6km söder om flygklubben

Helsingborgs Vandrarhem Järnvägsgatan 39 Tel: 042 - 14 58 50
Webbplats: //www.hbgturist.com Ligger mitt i centrum, ca 7km från klubben

Helsingborg Villa Thalassa Vandrarhem
3 km norr om centrum, 500 m från kusten
Dag Hammarskjölds väg Tel: 042 - 38 06 60
Webbplats: //www.villathalassa.com Ligger ca 8-9km norr om flygklubben

STF Vandrarhem Miatorp 2.5 km söder om centrum
Planteringsvägen 69 Tel: 042 - 13 11 30
Webbplats: //www.miatorp.nu  Ligger ca 7-8km från flygklubben

// Peter
#1177
Hello Bjarne and \"brother\" !

Welcome to our swedish IMAC-site.

To answer your question, YES and YES !
There is no rule in IMAC that prohibits two or more contestants to use the same airplane.
As there is no points for scale-appearance it\'s OK to use the same airplane for you and your brother.

Looking forward to seeing you in Helsingborg i August!

Regards,
Peter
#1178
Byggen / CA Extra 34%
2006-05-14, 19:53:50
Fler bilder...

Image Insert:

69.77 KB

Piloten har nog lite för bra självförtroende, Unlimited.... jo visst !!


Image Insert:

125.79 KB
#1179
Byggen / CA Extra 34%
2006-05-14, 19:49:48
Äntligen...

Nu är den klar, ja nästan i alla fall. Hjulkåporna ska väl på också.
Vikten slutade på 12,2 kg, något mindre än C-ARF Extran med andra ord.
Hoppas nu bara det slutar blåsa så att jag kan provflyga den innan det bär iväg mot Maarud i Norge på fredag (19 maj).
Byggbilderna finns under \"Modeller\" och \"Peter Schmidt bygger en CA Extra\"


Image Insert:

138.11 KB
#1180
Hej Mattias !
Välkommen och kul att du hittat hit.
Jag är ingen expert på området, men just de två du nämner är väl ganska likartade fast från olika tillverkare.
Finessen med Powerbox/DPSI är att man har dubblerad säkerhet med strömförsörjningen (dubbla ackar som förbrukas parallellt). Strömbrytaren som ingår i dessa system är också \"failsafe\", så även om den går sönder under flygning så fungerar boxen som den ska i alla fall.
Vidare så har man oftast signalförstärkning för att underlätta vid långa servokablar. På DPSI\'n kan man också ställa in utspänningen (5,5V 6,0V eller 6,5V) så att man alltid har konstant spänning till servona.
På boxen finns det även utgångar för flera servo, exempelvis 2 för höjd, 4 för skev och 2-3 för sida (beroende på modell) men man använder bara en utgång på mottagaren per kanal. Mottagaren blir också avlastad genom att all ström till servona går via boxen och inte mottagaren. På riktigt stora modeller med många servo klarar nog inte mottagaren av de stora strömmar som kan uppstå under en 3D-show.
Ulf / Mikael / Niklas m.fl har säkert mer att tycka till om dessa \"boxar\"

// Peter
#1181
Utrustning / Hitec servo-programmerare ?
2006-05-02, 23:04:39
Någon som har en sådan pryl och är villig att låna/hyra ut den ?

// Peter
#1182
Yes !!!

Det gick som vi ville på helgens (1-2 april) förbundsmöte [:D]. IMAC röstades enhälligt igenom, att gå som en provklass under F3A i två år. Enligt uppgift ska mötesdeltagare även ha berömt motionen för sin utförlighet, det tackar vi för !

Så nu jobbar vi vidare och hoppas på stor uppslutning på årets två tävlingar.

// Peter
#1183
Regler / ACS - ny regel inför 2007
2006-03-15, 08:27:22
ACS - Airspace Control Score, är en regel som kommer att bli officiell 2007. Den kommer att ersätta dagens \"Utanför box avdrag\".
Enligt reglerna idag ska programmen flygas inom en box. Detta kräver så mycket extra personal att det i praktiken inte är genomförbart. Att låta domarna själva döma om man är utanför boxen är också orealistiskt.
Man har testat i USA med GPS monterade i modellerna för att verkligen mäta och se hur vi själva uppfattar avstånd i luften och piloterna var utanför boxen långt tidigare än vad dom trodde.

Så istället för att ge avdrag för manövrar som \"kanske\" var utanför boxen så ges en ACS-poäng. Höga poäng delas ut till de som flyger disponerat och inte drar ut manövrarna. Det är positivt både för domare och publik som då kan se modellerna bättre. Drar man istället långt ut i sidorna för att \"ladda\" och försöka komma rätt blir det lägre poäng eftersom modellen naturligtvis blir mindre och svårare att döma.

K-faktorn för detta blir för Basic 3, Sportsman 6 och Intermediate 9. Endast hela poäng kan ges.

Detta är naturligtvis också en subjektiv bedömning och helt upp till domaren att avgöra, men det är nog lättare att ge en sådan här poäng än att försöka hålla koll på om man är utanför boxen eller inte i varje vändmanöver.
Redan i år kommer man på flera tävlingar i USA att använda ACS istället för OOB (Out Of Box penalty), då den är betydligt lättare att hantera.

Reglen i sin helhet, och bakgrunden till den, kan läsas här (länk till ACS)

// Peter
#1184
Missa inte det...

#1185
Nordic IMAC Challenge, 11-13 augusti.

Kolla www.hmfk.se för mer info !