Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Lonsan

#81
Allmänt / Varför tjuvstannar motorerna?
2010-08-17, 18:26:13
Efter helgens tävling är frågan befogad.
Att en och annan motor är svår att starta tycker jag inte är mycket att orda om och anledningarna är många och logiska och i allmänhet åtgärdade innan planet tillåts lyfta.
Men att de stoppar i luften är riktigt uselt! Ska det kanske till utbildning, checklistor och rekommendationer ang. installation, inställningar och kanske även motortyper för att få slut på eländet?
Vi fick se ett antal snygga nödlandningar i helgen men hur hade det slutat om det rört sig om något mindre skickliga piloter och vädret varit mindre gynnsamt? Ryyys...

no more gassers 4 me???
#82
Allmänt / Sponsor info: Plettenberg
2010-07-05, 23:43:41
Plettenberg Elektromotoren sponsrar finalen med en av sina stora motorer.
Mer info kommer.

Plettenberg Elektromotoren will sponsor the final contest with a large motor.
More info to follow.
[img=right]uploaded/Lonsan/201075233640_Logomotor.gif[/img=right]
#84
Hej, ni har antagligen sett Energon bannern på mini-iac.se

Energon Solutions sponsrar IMAC cup Sverige 2010

Sponsringen är i form av priser till, i bästa fall, samtliga deltävlingar.

Priserna är en serie LiPo som heter EON-X RX.
Eventuellt kan det bli ett fett \"motor driv-paket\" till finalen också.

EON-X RX är i alla fall särskillt anpassade för drivning av radioutrustning dels genom att de ska ha en jämnare urladdningskurva, dels genom att de levereras 2 parallella anslutningskablar med UNI-kontakter (servo kontakter). Exakt tanken med det valet ska jag kolla upp, i de flesta fall så kör vi ju med MPX gröna till EMCOTEC DPSI eller PowerBox och då är det lika bra att parallellkoppla trådarna och löda på en \'gröning\' i stället.

Nåväl, det delades ut några RX packar igår och för att motivera vår sponsor så vill jag gärna ha bilder från prisutdelningen om någon
lyckades få en sådan. Och på sikt gärna installationsbilder där ni använder dessa ackar, även från er som redan valt FlightTech eller föregångaren FlightPower till era bygge.

/Pontus


no more gassers 4 me
#85
Utrustning / Gabriel servoarmar
2010-03-25, 10:11:10
SWB och Secraft i all ära men jag tycker att dessa är
väldigt genomtänkta.







http://www.ganz-klar-vitrinen.de/product_details.php?id=152

Har några utan gaffel från samma tillverkare, extremt god
passning på splinsen, extremt styva (nylon med 45% kolfiberfyllnad)

Tror det blir sådana till SU-26:an.

no more gassers 4 me
#86
Köp och Sälj / Seb Art SU29 1,94m el
2010-03-19, 22:37:03
Kärran är upppiffad med bättre servon så nu är den ännu dyrare, se nedan

sugen på att förnya mig...trots att detta är den bästa kärra jag någonsin spakat.

Säljes komplett eller mer eller mindre urplockad. Planet är uppgraderat med kolfiberställ och har ett Hacker alufäste för motorn.

servo:
2 st HS-7975HB
3 st DS20-UMD
4 st HS-7975HB
1 st HS-7955TG


mottagare:
AR 7000

motor:

XTRA 30-10 Evo
specialspinner och fäste för fällbar prop, motorn sitter i spinnern.

prop: RASA 22x10

reglage:

schulze 32.80K (förstorad kylfläns, klarar bra bit över 80 A kontinuerligt, över 100 A kortvarigt)

Förfrågningarna hittills är på allt utom ackar och mottagare.
Pris på det är 13000:- (rundat nedåt till jämnt 1000-tal)
Nytt totalpris är 14500:- (ex ackar och mottagare)

Planet: 3950:- (inkl. kolställ, motorfäste) (-35% mot nytt)
Servona: 1550:- (-20% mot nytt)
Servona: 2400:- (-20% mot nytt)
Drivlina: 8100:- (-25% mot nytt)


ackpaket:  
FP 5+5 4500 EVO30 2000:- 1800:-
Elite 5+5 4500 30C 1200:- 800:-
Desire 5+5 5000 25C 3000:- 2500:-

FP och  Elite packarna ger i princip samma drag och flygtid men Elite har gått fler cykler.
Desire packen ger en avsevärt högre effekt och troligen lite mer flygtid. Är också relativt nya, max 20 cykler.

Fundera på vad ni vill ska ingå så räknar jag ut totalpris.

no more gassers 4 me

no more gassers 4 me
#87
Byggen / SU-26 40% electric
2010-03-07, 13:43:34
Varför stiga upp halv 6 en söndag morgon?

Bilen avgick

06:38

mot Växjö.

no more gassers 4 me
#88
Tävlingar och evenemang / Gotlands info?
2010-03-02, 22:04:43
Hej, söker info om Gotlands tävlingen. Tror jag bokade färja och sån\'t redan i februri förra året. Gäller den där idrotts-rabatten i år också?

no more gassers 4 me
#89
Regler / Dynamisk mixning ok?
2010-02-22, 20:08:44
Lagt in så att kvickrolls automatik, dvs full sida, skev + höjd
ger en reducering av höjdutslaget. Finns visst i vissa anläggningar (bl a JR\'s 12:a) Detta är en villkorsstyrd mixning helt enkelt.

Har också lagt in dynamisk gas-skev mix, dvs om jag ger ett snabbt gaspådrag så styr skeven imot, men bara under en viss tid.
Resultatet blir att motorns accelerationmoment motverkas men önskat varv uppnåtts så har också lufthastigheten över roderna ökat och då behövs inte kompenseringen.

Får man göra så\'nt?



no more gassers 4 me
#90
...ni sitter väl inte och ser på snö på TV?

no more gassers 4 me
#91
Utrustning / #\"utaba S-bus
2010-02-09, 14:39:19
Jaha, ännu en grunka för att mura in användarna till ett specifikt [xx(]märke. Att varje servo måste programmeras (adresseras) gör ju inte saker
och ting smidigare vid installation. Nog är det modernt och hajpat
med ett mini-nätverk i planet...men det blir inte värst mindre kablar
för det. Servona måste ju fortfarande ha ström.[^]

http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=50037

Eller vad tycker ni??[?]

no more gassers 4 me
#92
Funderar på alla långa och ganska grova servokablar som ska till i större kärror och också kontaktdon mellan vingar/stabbhalvor och kropp.
Vore det inte väldigt smidigt med alla servo i kroppen och nå\'n smart mekanisk koppling som anslöt samtidigt som vingarna monterades?

no more gassers 4 me
#93
Utrustning / Smörjning i 4-taktare?
2010-02-03, 18:04:07
Hej, jag bara undrar hur smörjningen av motorn går till i 4-takts motorer för bensindrift?
T ex MOKI stjärnorna. Går de på oljeblandad soppa?

no more gassers 4 me
#94
Allmänt / Titantråd någon?
2009-12-04, 16:57:10
Hej, har hittat en möjlighet att köpa \"piano tråd\" av titan.[:p]

2, 2.5 och 3 mm finns i Grade 3, en medelstark kvalitet som kan
jämföras i styrka med de delvis gängade pinnar som man ofta använder
som stötstänger eller med styrkan i vanlig blank spårskruv(4.6).
De kan kallbockas (Z-bockar etc) och gängas.[:)]

I Grade 5 finns 2 mm och 3,18 mm (1/8\").
Denna kvalitet är den starkaste som finns.
Sträckgräns över 800 N/mm2, dvs bättre än 8.8 skruv men svagare
än 12.9 skruv (svarta skruvar)
Tyvärr går denna kvalitet inte att kallbocka.[:(!]
Går att gänga med visst besvär (segt).

Titan väger 4,5 g/cm3, dvs 42% lättare än stål men nästan dubbelt
så tungt som aluminium.

Pris beror såklart på hur mycket jag handlar in men skulle troligen
hamns runt 50-lappen per 1 meter.

Intressant?

Själv tänkte jag ersätta stålpinnarna till höjd och sidroder
på min C-ARF med detta.
OK, sparar bara 7 gr i vikt i baken [:I]men många bäckar små...det finns ju inget tradigare än att lägga bly i nosen[:(!] på en kärra eller för den delen att behöva knöla in ackarna långt fram i motorkåpan[xx(].

no more gassers 4 me
#95
Allmänt / Lågvattenmärke?
2009-11-27, 21:07:22
Men hallå![:0][:0]
Det händer ju inget kul alls längre här på forumet.[:(]
Är det vädret, är det den annalkande julen[xx(], är det Hobbygårdens nedläggning, är det avmattningen i Paroos\' strida ström av HALLÅÅE! topics.
Jag deppar snart ihop[V] av de förstnämda anledningarna.

no more gassers 4 me
#96
Hej, efter att svävat i ovisshet så har jag nu fått latency (fördröjning) uppmätt för Multiplex 3030 med Spektrum modul DSM 8
och i detta fall en AR7000 mottagare
Den ligger på 52-66 ms mätt på ett 10-tal värde.
Bättre blir det inte...med någon annan moduluppgraderad sändare heller misstänker jag.

Som jämförelse så lånar jag denna tabell från ett test gjort av Carl Orr. (kan hittas i sin helhet hos Spektrumrc.com)

Image Insert:

53.1 KB

Om ni jämför rad 6 med 13 så ser man att \"kostnaden\" är
ca 25 ms för moduluppgardering jämfört med integrerad 2,4 från början. Inte helt oväntat, en frame i PPM-mode är ju 20-25 ms lång och den ska ju först skapas av sändare, läsas av modulen, kodas för utsändningen och avkodas i mottagaren.

Jag hade farhågor att de gamla Multiplex sändarna med processorer
från slutet av 80-talet skulle ha en stor fördröjning i sig men så ser det inte ut. Puuuh.

Jag ställer frågan, är det någon som har en känsla för eller har märkt av fördröjningen som alla sändare har?
Typ när ni gått från 35 MHz PPM till PCM osv?

Enligt marknadssnacket så skulle såväl IMAC som heli 3D piloter
vara så kräsna att de märker av skillnaden mellan 50 och 10 ms.
Är ni det?[?]

no more gassers 4 me
#97
Allmänt / Surdeg avklarad!
2009-10-10, 14:31:13
Äntligen!

4 år efter inköp och 3 år efter hovringspremiär så har jag äntligen
flugit med min EC135:a!

En dåligt samvete/energi-läcka mindre, puh!

Image Insert:

81.83 KB


no more gassers 4 me
#98
Hej, tycker det skulle passa fint med en tråd med beräkningar och formler
av nytta för våra maskiner och byggen. Efterhand som kärrorna blir större,
motorstarkare och tyngre så försvinner också mycket av de generösa marginaler
som man \"får på köpet\" i mindre modeller. Men att bara hugga till med fetaste
servot och M4 linkage är kanske inte det som ger den bästa modellen heller?

Jag listar några huvudämnen:

* Hållfasthet och dimensionering (varför ska vingröret hålla för 40 G?)

1. Vingrör!!

Gjorda av aluminium eller kolfiber.

Styrka (sträckgräns) på den typ som t ex C-ARF \'skryter\' med (6061): ca 240 MPa
En av de starkaste legeringarna (7075): ca 450 MPa
\'Ospecad\' kvalitet: kan vara så lågt som 100 MPa.

Kolfiber: typiskt 4500 MPa (19 gånger starkare än 6061)
MEN, detta är för fiberna i sig.
Maximalt kan man få in ca 60% fiberandel i uni-direktionella laminat. (extruderade rör)
Men då tenderar rören att spricka på längden.
Så ett bra rör måste ha fiber även på tvären.
Ett välgjort rör kan då ha kanske 25-40% volymandelar fiber i längsriktningen,
det som är av intresse för att räkna ut vid vilken belastning röret knäcks.
Så effektiv styrka på kolfiber kompositen blir då ca 1500 MPa.
Man skulle alltså enkelt uttryckt kunna ersätta ett 40x1.5 alu rör med
ett 40x0.25 rör. Nu är det tyvärr så att vid så pass tunn väggtjocklek så uppstår
instabilitet, dvs röret vill bli platt. Ett sätt att förhindra det är så klart att
stötta det med antingen en kärna eller att det löper inne i ett annat rör som
håller det runt. Rent praktiskt blir det oftast att man behåller samma dimensioner
på kolfiberröret som på aluminiumröret. Viktbesparingen blir då ca 40 %.
Men som synes så har materialet, rätt använt, potential till betydligt mer
viktbesparingar. En bra idé är att satsa på att bibehålla samma styvhet och då
kan diametern minskas 10-20 %. Med bibehållen godstjocklek har man då snabbt nått
halva vikten och har ändå ett betydligt starkare rör.

Böjgräns 6061 alurör dim 40x1,5:
M = Rm * pi * (D^4-d^4)/(32 * D)
Ger M = 403 992 Nmm ~ 404 Nm.

Om man uppskattar c-c mellan varje vinghalvas ytcentrum till ca 35 % av spännvidden
får vi då för en 2,6 m kärra:

F(max) = 2 * 404 / (2,6 * 0,35) = 887 N ~ 90 kg.
Om kärran väger 14 kg så böjs alltså röret redan vid 6,4 G.
Detta om det är helt ostöttat inne i kroppen.
Oftast så löper röret genom ett mer eller mindre stabilt papp- eller glasfiberrör.
Detta lastar av mitten på röret något men trots allt känns det lite klent med
denna dimension och materialval för 2,6 m kärra (?) men OK för en 2,3 m á 10 kg.

Ett kolfiberrör i samma dimensioner kan uppskattas vara 6 ggr starkare!
Det ger belastbarhet på över 30 G. Men då brottöjningen för kolfiber bara är ca 3 %
och styvheten är ungefär dubbel mot aluminium så kommer ett ev. brott plötsligt.
Det smäller av.


* El-lära (am-päron och volter[:D])

TBC

* Påkänningar (hur starkt behöver det vara för att klara...)

2. G belastningar...

Enkelt uttryckt så är det maximala antal G som ett plan kan komma att utsättas
för beroende på vingyta, hastighet och vikt.

En gammal tumregel jag använder är:

Stall-fart: 0,94 * (g/dm^2)^0,5. (m/s)

Vingens maximala bärkraft blir då:

F(vinge) = v^2 * A * 0,94/1000 * 9,81 [N] (A i dm^2)

Om en kärra med 100 dm^2 håller hastigheten 40 m/s (144 km/h)
och man pressar den till den G-stallar så är kraften alltå 1475 N eller 150 kg.
Om kärran har massan (\"vikt\") 15 kg så har vi här 10 G belastning.

Intressant att veta är ju vilken svängradie detta motsvarar...

a=v^2/r => r=v^2/a (a är accelaration, dvs G * 9,81)

r =(40*40)/(10 * 9,81) = 16,3 m.

Dvs en ganska tight sväng, vid 144 km/h (40 m/s) så innebär det en 180° sväng
klaras av på 1,3 sekund.


* Motorisering (varv, vrid och effekt)

TBC

Friskrivning/disclaimer:

Jag tar inget ansvar för vare sig riktigheten i eller följder av tillämpning av
teorier, formler eller andra påståenden i detta inlägg eller andra inlägg på detta forum!

Pontus Claesson


no more gassers 4 me
#99
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-09, 09:58:19
Börjat trilla in grejor.

se mer:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1107601



hur får man bilder att funka i detta forum??
bildlänk

no more gassers 4 me
#100
Utrustning / Vikter C-ARF extra 330L 2.3m
2009-08-09, 19:10:12
Hej någon vet vikten på denna kärra tom?
Länk till seriös byggtråd etc?

Pontus

no more gassers 4 me