Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Lonsan

#3091
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-10-05, 16:28:50
OK ok ok! Keep It Simple Stupid[:I][:I]

no more gassers 4 me
#3092
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-10-05, 16:27:18
Jamen, det SKA vara lite knepigt, annars hade jag sysslat med vedhuggning eller ev. snickeri i stället.

Montera på en box, tja, det blir liksom box på box, en bensinare blir ju en 150-200 mm lång med sin standoff\'s, min motor börjar ju där bensinaren slutar så att säga....

Motorkåpan är ju i prima material som i normalfallet inte gör mer nytta än att ge kärran
rätt form.
Det gäller bara att leda in och ut krafterna till den på ett smart sätt så slipper man
boxen.

Vad är KISS principen??

Kom i alla fall på ett test, kan man bryta av snurran utan att man bryter loss motorn så
är det väl stark nog? Så starkt är det nog inte nu...men snurran är ju fällbar...hmm

no more gassers 4 me
#3093
Jippiee!

Blev just \"Sportsman\" postare (50 inlägg?)

no more gassers 4 me
#3094
Kul med automatöversatta siter[:D]

Vad sägs om :

Kärnlös Digital Servo
...utrustad med en exakt skära drevet...

Bostäder: Aluminium

Vattentålig: bostadsmarknaden har fyra silikon sigill \"för maximal tätning mot fukt och smuts

Krav på återförsäljare ställs också:

Återförsäljaren måste erbjuda roliga konsumenten modellen.




no more gassers 4 me
#3095
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-10-05, 12:51:33
Jotack, har misslyckats några gånger med denna princip[V]

Men då räknar vi lite[:p]

Påkänningar vid t ex en kvickroll beror på:

p: motorvarvtal (rad/s)
O: \"precession\" speed (rad/s)
I: polärt masströghetsmoment på motor+prop+spinner
t: tracking vinkel (hur många grader som man slänger med röven på kärran jmf rak kurs)

Svaret kommer ut som ett moment (gyralmomentet) som alltså vill bända loss motorn och knäcka motoraxeln.

M=I * p * O * sin (t)

Exempel (värde från min kärra)

I=0,004 kgm2
p=681 rad/s (dvs 6500 rpm)
O=6,28 rad/s (dvs 1 rpm i rollhastighet, kommentarer på detta?)
t=30°(kommentarer på detta?)

=> M = 8,4 Nm. Hmm, det är som om man hängde ca 2,5 kg i ena bladspetsen alltså...knäcker ju en del.

Tuffaste fallet är nog flatspinn med fullgas (heter nog något annat??)
Då blir nämligen t=90° och påkänningen dubblas alltså. (sin 90 = 1, sin 30 = 0,5)
Om det bänder upp eller ner beror på spinnriktningen.
Högerspinn bänder neråt, vänsterspinn bänder uppåt.
Fan vet vilket håll det bänder åt i en kvickroll, tror det blir på diagonalen eftersom man håller både sida och höjd.

Vill ni räkna själva så behöver ni räkna ut I för er prop.
För att göra detta måste man veta både proppens vikt, diameter och radiella viktdistribution, vilket man bara kan finna genom att såga isär proppen i ett antal delar
som vägs. Ett vettigt närmevärder ges av:

I(prop) = m * r * r * 0,55

m= vikt i kg
r= propens radie i meter

Ytterligare att tänka på är att för 2-bladiga proppar så pulserar det bändande momentet
med varvtalets frekvens. Maxpåkänningen är därför också ca 41 % högre än det beräknade.
För en 3-bladig snurra så blir det ingen pulsation alls. Det är därför så gott som
alla vindkraftverk har 3 blad!

/Nm



no more gassers 4 me
#3096
Hej, du listar några \'guldkorn\', jag undrar över 2 andra märken:
Dymond
Savöx

Vet inte mycket om dem, har inte brytt mig...men nu när du ändå satt bollen i rullning...ett utvecklat motiv till dina val/bortval kanske?

no more gassers 4 me
#3097
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-10-04, 21:10:47
Motorfäste á la PC...

Nå\'n som tror att det håller för 20 (nåväl 18) kg och 10 Nm?

Förresten, någon som funderat på omvandlingen mellan \'knas\'-enheten kgcm som andvänds för servo och Nm som är grundenheten för vridmoment (och även energimängd faktiskt)?

I alla fall, 10 Nm motsvarar ca 102 kgcm. Egentligen är alltså
våra servon löjligt svaga men när man tittar på en hävarm av 1 cm
så ser det ju fräckt ut med 35 kg...men vad blir det ute längst ut på ett riktigt sidoroder...dryga 1 kg kanske?

Eftersom energimängd i grunden har enheten Nm så kan man säga att mina ackar (7,15 Ah 40,7 V) innehåller förbluffande 1 047 618 Nm. Hoppla!

Image Insert:

145.94 KB

no more gassers 4 me
#3098
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-10-01, 21:22:44
quote:
Originally posted by BOMA

Kommer att bli bra drag i den kärran, du kan få drygt 20 kg dragkraft med 11 celler och rätt prop.[:D]
Ser att du parallellkopplar 3350 och 3800 mAh celler, borde vara svårt att få helt jämn/korrekt strömdelning. Men 7150 mAh bör räcka till två IMAC rundor med marginal.

Bosse



Äh, jag berättar inte om 3350 acken för 3800 acken helt enkelt[:D]
Strömmen ska enligt beräkningar räcka till i alla fall 6 sekvenser, den som lever får se.

Mottagarack blir antagligen 2 st 1100 mAh LiFePO (A123)
Räckte lite dåligt till 50 cc men det drar väldigt mycket
mindre när man inte har 2-takts ristet att fightas med hela tiden.
Min 5 kg Sukhoi gör av med 60 mAh per 10 min flygning. (känns som jag skrivit detta nyss..??)

no more gassers 4 me
#3099
Sett den, ny serie dekorer från SebArt, den är så j-la snyygggg![:p][:p]

Var har du köpt den?

Den var länge en kandidat för mig också men efter lite mailande
med SebArt kom jag fram till att den var lite för tung
för en elektrifiering som passade min plånbok.
Men framförallt ville jag ha en lite snabbare kärra + komposit, därför
blev det \"mellanklassaren\" 2,3m Extra.

Blir det 1-cyl 85:a eller 2-cyl 100+?

titta gärna så fin lill-brorsan är i kvällsolen
[:)]
no more gassers 4 me
#3100
Manövrar / Kända program 2010 !!
2009-09-22, 22:12:05
Va, bara 2 lodräta stiglinjer i Sportsman, det var 4 st 2009.
Och jag som investerat i massa muskler...[;)]

no more gassers 4 me
#3101
Manövrar / Kända program 2010 !!
2009-09-22, 22:04:59
Tjo, det var snabbt!
Mikael Jönsson (propect till Basic 2010) stod och nötte
B 2009 i veckan när vi upplyste honom om att \"det är inte det
programmet som gäller nu längre\".
Vad glad han ska bli nu då![:)][:)][:)]

no more gassers 4 me
#3102
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-22, 10:08:38
quote:
Originally posted by Skymic

Biffiga accar, hur skall de paras ihop?

/Micke
Teampilot Autopartner RC





Så här:



no more gassers 4 me
#3103
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-21, 23:23:33
Oj oj oj, de sista 10 kg med grejor kom idag:

Feeet laddare (1200 W)[:p]:



Elektrontankar[:p][:p]:



Skit mycket kisel[:)]:


USB-kabeln behövs inte när man flyger...[;)]

Snacka om enkelt gränssnitt[|)]:



no more gassers 4 me
#3104
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-21, 13:23:29
Alltså, det är här det händer

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13160734&postcount=12

no more gassers 4 me
#3105
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-19, 13:29:32
öhh, ja som ni kanske räknat ut så var jag bara tvungen att ha med motorn på jobbet första dagen[:I]

no more gassers 4 me