Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Lonsan

#3106
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-19, 13:29:32
öhh, ja som ni kanske räknat ut så var jag bara tvungen att ha med motorn på jobbet första dagen[:I]

no more gassers 4 me
#3107
Allmänt / EXFC - lite filmer...
2009-09-17, 23:09:14
quote:
Originally posted by paroos

Såg att en av sponsorerna var denna firman:
http://www.model-composite.com/

Aldrig hört talas om denna tillverkare?

De har en SU-31, som är 2550cm i vingspann. Väger 4500g tom!!!
Jisses, det måste vara tunnt![8)]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...



Hepp, den såg jag också nyss!!
En sådan ska jag ha! (Också!)

no more gassers 4 me
#3108
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-17, 22:54:13
Nu kom det en liten motor...fast det är mest luft så väger den 1294 gr.



no more gassers 4 me
#3109
quote:
Originally posted by imacse_peter

Sitter inhyrda Hitec 7955 (24kg) nu på skeven plus 2x1800mAh LiPo istället, så nu ska förhoppningsvis varken skev eller ström svikta[8D]

Test i kväll !

Peter Schmidt,  Teampilot Autopartner -  http://www.autopartner.se



Om du vill ha ännu mer ström så har jag 2 st 2200 mAh LiPo, byter
dem gärna rätt av mot dina 1800 mAh om de är hyfsat nya.
Jag måste kämpa lite för att komma under 10 kg med mitt nya el-monster...men med dryga 9 hp uteffekt kanske det funkar ändå...

/Pontus

no more gassers 4 me
#3110
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-10, 00:01:54
En lite klistermärkesdesignstudie.
Hur fixar man toningen i \'PREDATOR\' texten?
Går det att få bilder utskrivna på vinyl eller är det ett
kombinerat dekal- och paintbrush jobb?



no more gassers 4 me
#3111
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-09, 23:35:47
Ahh, det var min passagen adress som nog inte godkändes pga pop-up
eller andra hyss som de har för sig.(??)
Med \'thepicturebin\' gick det bättre





no more gassers 4 me
#3112
Byggen / C-ARF 2,3 m Extra 300L electric
2009-09-09, 09:58:19
Börjat trilla in grejor.

se mer:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1107601



hur får man bilder att funka i detta forum??
bildlänk

no more gassers 4 me
#3113
Tight var ordet, Tim leder med hela 0.025367833587011669203450025367834 %
över Ulf i Sportsman.[:0]

Lugnare för Emanuel F, han håller ca 80 ggr större avstånd till sin närmsta konkurrent (utklassning?[;)])



no more gassers 4 me
#3114
Mer mer meer info!!
Sitter på dass med mini-laptop och sörjer att det \'sket\' sig...

/magsjuk, svalde en ficklampa. Lös i magen.

no more gassers 4 me
#3115
Hmm, elverket fick gå en del...passade på att elda upp vad jag hade kvar av ASPEN 2-t men verket hostade lite av oljan (?).
Det få väl bli ett vindkraftverk i stället[;)], då kommer det säkert att sluta blåsa på våra tävlingar.[:(!]

no more gassers 4 me
#3116
Utrustning / Vikter C-ARF extra 330L 2.3m
2009-08-12, 23:40:36
Jasså, den går så lågt?
Får väl gjuta mig ett par \'Claesson-ställ\' då, brukar bli bra fast jag bara har vacuum pump och ingen autoklav.
Tänkte varva på med 11 celler (12 blir för mycket) men stanna på 25x12.
Eftersträvar goda fartresurser så att det ska kunna se snyggt ut även i kuling ;)
Enligt mina beräkningar kommer jag ev att tanger \'rip\' speed då (mach 0.7) men man kan ju tagga ner lite i de första stigen när spänningen är på topp.


no more gassers 4 me
#3117
Utrustning / Vikter C-ARF extra 330L 2.3m
2009-08-10, 15:27:28
hehe, du är på rätt spår, det lär bli en P25:a! :D

med enkel matematik borde det motsvara ca en 85 cc, vet inte om det är tillräcligt övermotoriserat ;)

no more gassers 4 me
#3118
Utrustning / Vikter C-ARF extra 330L 2.3m
2009-08-09, 21:23:23
quote:
Originally posted by Speedbird

såå... det är en elkonvertering på G ? [8D]
ska kolla om jag kan hitta lite viktuppgifter [:)]



Det kan du kallt räkna med![:D]
Försökte faktisk hitta ditt telefonnummer idag och så är det just du som svarar, kul!!

Fick förresten ett vagt erbjudande att köpa just en ACTR 60-200
men det skulle i så fall varit till en SebArt kärra som inte kommit än (2,2 m Sukhoi 29).

Jag tänkte ha lite mer krut i min 2,3:a. Siktar på 6 kW peak in.
Många anser att en DA50:as 5,5hp  är i minsta laget och 4 kW
input blir väl ungefär i den häraden.

Låt se nu, 5 kg...
Morot med ESC 1,5 kg.
LiPo...har inte bestämt mig men 2 - 2.5 kg.
Minsta möjliga övrigt:
5x60=300 gr servo
Mottagar + liten ack eller en fet BEC: ca 100 gr.
+/- 0 för ackfäste och lättning av firewall etc.
Hmm...med stor ack 9.4 kg, med liten 8.9...verkar lovande!

Var rädd att jag skulle komma nära 10 kg.

Tack för hjälpen, det kommer en byggtråd när grejorna börjar trilla in.

/Pontus

no more gassers 4 me
#3119
Utrustning / Vikter C-ARF extra 330L 2.3m
2009-08-09, 19:10:12
Hej någon vet vikten på denna kärra tom?
Länk till seriös byggtråd etc?

Pontus

no more gassers 4 me
#3120
Oj, ursäkta att jag inte bevakt tråden bättre Daniel[:I]

Först vill jag nämna att jag haft ett problem med dessa ackar.
Använde 2 celler som tändack och redan efter ett mindre antal flygningar så lade det paket av. Har inte fått rätsida på vad det berodde på men teorierna varierar mellan överhettning vid lödningen, vibrationer (satt nära motorn) till att det skulle vara högspänningspikar från tändsystemet som denna typ av ackar inte tål.
Bytte tillbaks till NiMh för tändingen efter det.
Mina övriga 3 packar använda som mottagarceller har dock fungerat klanderfritt genom ca 30 snabbladdningar (4-5 A in i 1100mAh celler) och 100-talet flygningar.

A123 cellerna behöver inte balanserings-laddas men man bör (tycker jag)
ändå ha polerna åtkomliga för att kunna kontroller balansen då och då.
Ett fulladat A123 håller 3.6-3.65 V men tar ingen skada av att överladdas ända upp till 4.2 V per cell eller tömmas ner till ca 2V per cell. Risken för skadade celler pga överladdning/urladdning är alltså väldigt liten. Men om det skulle uppstå en stor obalans är risken dock att man inte laddar fullt, om en cell (av 2) är på 4.2 V så kan i värsta fall den andra cellen ligga på bara 3.1 V när laddaren stänger av (7.3 V) och då har man en full cell och en nästan tom.
Detta är ett extremfall som nog aldrig kommer att inträffa om man inte gör bort sig ordenltigt, typ lödar ihop en tom och en full ack.

Om man kollar då och då och det inte skiljer mer än typ 0,1 V så är det lugnt. Skiljer det mer kan man kompletteringsladda den ena cellen, räcker ofta men någon minut med ett par ampere.
Efter en sådan korrigering kan det vara bra att ladda fullt och sedan ladda ur igen för att mäta kapaciteten så att inte en cell är dålig.

/Pontus

no more gassers 4 me