Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Lonsan

Sidor: 1 ... 207 208 [209]
3121
Utrustning / Batteri-Tråden!
« skrivet: 2008-10-29, 12:33:03  »
Vaa??11

En \"batteri-tråd\" som jag inte tittat på på en hel månad!

Ännu mer pinsamt, jag har ju för tusan en Schulze laddare med Akku-Soft och interface men har aldrig testat det. CC, vad visar den oranga kurvan egentligen (trappstegformad).

Jag ska ta och koppla upp mina A123:or till detta.

kortsluten ack luktar illa

3122
Utrustning / Signal latency...
« skrivet: 2008-10-23, 17:57:19  »
...ja va fan betyder det?

Sprang på detta test:
http://www.runryder.com/helicopter/t172571p1/

Visar alltså hur lång fördröjning det kan bli mellan spakutslag tills att det kommer uppdatering till servot. Och hur mycket denna tid  varierer (slumpmässigt spriding)

Tester rör bara 2,4GHz och PCM setuper. Vanlig hederlig PPM ligger
nämligen på en fördröjning på typ \'0\' till 25 ms då signalen inte ska processas en massa.

Det intressanta är att Futbas värsting 14 MZ är riktigt trög, upp mot 100 ms fördröjning, då spelar det ju föga roll att servona är snabba liksom. Dock framgår det också att med 2,4 GHz av rätt typ så blir det faktiskt både snabbare och mindre spridning än PPM, vilket ju är för väl, att någon fattat att man ska använda ny teknik till förbättring:)



kortsluten ack luktar illa

3123
Utrustning / Alternativa ackar till tändsystem
« skrivet: 2008-10-21, 20:05:26  »
Rapport:

Har testat A123-1100mAh nu.

1. Laddade ur med 7 A, de blev knappt jumna.
2. Utan avsvalning, direkt till laddning med 5,5 A (5C)
Fulladdat efter 14\'07\"!
3. Laddaren mätte inre resistans till 58 mohm, att jämföra med
de GP2700(5s) packar jag hade innan, de höll ca 400 mohm.(!)

Ovants. betyder t ex att om man drar säg 8A peak så sjunker
spänningen från GP2700 med 0,4x8=3,2 V!!! Säg att de ligger på ca 1,35 V/cell obelastat och nära fulladdat, då blir det temporärt bara
(1,35 x 5)-3,2 = 3,55 V kvar! Ooops!
Har man 2 packar GP2700 (vilket är att absolut rekommendera för 2 m och uppåt kärror) så blir det iofs bara 4 A per packe av en 8A peak.
Men ändå, bara 5,15 V kvar, servonas \"6V-prestanda\" uteblir...

OK, samma räkneövning med A123-1100 ger;
6,6 V - 0,068 x 8 = 6,06 V@8A (1 packe)
6,6 V - 0,068 x 4 = 6,33 V@4A (2 packar)

PS, LiPo med regulator är givetvis fortfarande ett fullgott alternativ gällande både spänning och kapacitet om man inte bryr
sig om det intressanta snabbladdningsmöjligheterna.

kortsluten ack luktar illa

3124
Utrustning / Alternativa ackar till tändsystem
« skrivet: 2008-09-10, 13:39:31  »
Ja, det stämmer. Tydligen ingen fara med maxspänningen heller, i praktiken sjunker den snabbt till 3,2-3,4 V (beroende på belastning)
och ligger sen väldigt konstant under hela urladdningen, typ som för
ett klassiskt NiCd batteri.
Nyligen såg jag att Hyperion specar tillåten spänning på sina servo
på följande sätt:

Die Engangsspanung ohne Last darf maximal 7,8V, unter Last 6,25V betragen.

Någon som sett motsvarande uppdelning av spänningstålighet för andra servo/fabrikat?



kortsluten ack luktar illa

3125
Utrustning / Alternativa ackar till tändsystem
« skrivet: 2008-09-09, 18:55:54  »
Hej, har konstaterat att tändsystemen till bensinmotorer har lite
olika krav från olika tillverkare och kanske också årgångar.
Enligt DA\'s manual så är det 4-5 NiXX celler (4,8 - 6,0 V) som
gäller. 3W\'s nyare grejor (?) ska också klara 2xLiPo, dvs 7,4 V.

Det finns ett annat alternativ, LiFePO (A123 System) celler.
De är på typ 3,2 V/cell. De går att använda (2s) till DA\'s system, se nedan.

Kan rekommendera dessa celler också som mottagarceller, finns som
2,3 Ah (70gr) eller 1,1 Ah(38gr).
De lämnar 30/50 C (dvs skitmycket, peak för 2,3 Ah är 120 A[:D])
Det bästa av allt, de kan laddas fulla på 15 minuter!!![:p]

Ännu bättre, de används i en del elbilar (alltså riktiga), vilket borgar för att de är säkra och håller länge.

Ja just det, de lämnar ström ända ner till -20 grader celsius.
Funkar alltså för vinterflyg också. Ni som kör LiPo, passa er för vinterflyg med sådana!

Jag ska inhandla 6 st 1,1 Ah celler, 2+2 till mottagare, 2 till tändning. Den kanske något klena kapaciteten kompenseras av att jag
kan ladda fullt under tiden som jag tankar upp kärran[|)]

***********************************************
Pontus,

You can use A123 cells directly in to our ignitions.  Our ignition  
will work fine without a regulator on those cells.

Thanks,
Jeff
Desert Aircraft



Quoting Pontus.Claesson@skf.com:

> Hello, I\'ve read the manual abuot using 4 or 5 cells (4.8 to 6.0 V nominal
> voltage) for the ignition.
>
> I understand a 2s LiPo is far outside spec (7.4 V nominal) but what about
> the
> 2 x A123 cells (LiFePO4) at 3.2 V nominal?
> Love those cells, charges in 15 min or less and barely loose charge at
> storage.
> There is no problem to go from 5 x NiXX to 2 x A123 for a receiver system.
>
>
> Pls. let me know your opinion/experience.
>
>
> BR
>
>
> Pontus
>



kortsluten ack luktar illa

3126
Köp och Sälj / ACT-mottagare + power-switch säljes
« skrivet: 2008-09-08, 00:42:14  »
Är det sant att ingen powerbox behövs...tänker på filtrering/störundetryckning. Eller är det det alla ferriterna är till för[;)]. Och hur blir det om man kör med 2 LiPo ackar á 7,4 V ([:0]


ensam elektriker

3127
Tävlingar och evenemang / KARLSKRONA -08
« skrivet: 2008-07-06, 23:41:55  »
quote:
Originally posted by Aeroparts

Jo du Lonsan, det är mycket fel i tidnings artiklarna, det blir ofta det när det inte kan faktakollas innan tryck. Men snälla ta det för vad det är, man står inte och ljuger medvetet,Clarence är t.ex. inte från Såtenäs och Calle läser inte normalt till honom, så tänk på vad mycket som är fel i de artiklarna som vi inte kan något om. Men vi behöver all publicitet vi kan få så vi får väl vara glada ändå.

Vad gäller farten så har vi haft indikerat i GPSen i planet en groundspeed på 275 km/h på 90m höjd men då hade vi landningsfart på 13 km/h något blåsigt med andra ord(och det gäller Veloxen som du förmodar) och naturligtvis har även du helt rätt i dina kalkyler.
Så jag tror att ingen av oss far med osanning.

\"Men skulle det inte funka så är det bara att springa, får man planet i huvudet är det kört\", säger Carl.

Men detta är väl ändå riktigt eller....jag skall inte nämna Calles kommentar till detta, själv tyckte jag det var kul[;)]
Var glad det är snart tävling igen[:)]
//Lennart



ensam elektriker

3128
Tävlingar och evenemang / KARLSKRONA -08
« skrivet: 2008-07-04, 16:15:11  »
quote:
Originally posted by imacse_peter

Så hamnade några i tidningarna också...

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/miniflygplan-ven-i-luften(717847).gm   (länken funkar inte, kopiera hela och klistra in i webläsaren)

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/17-arig-vann-tavlingen(717849).gm    (länken funkar inte, kopiera hela och klistra in i webläsaren)

http://www.sydostran.se/index.66372---1.html?page=1

____________
Peter Schmidt




Hej, måste få gnälla lite, det står i artikeln att våra plan (VELOXEN förmodar jag) kan gå i 275 km/h. Tänk efter. Om man har en 24x10 snurra
måste man upp i ett motorvarv på ca 18000 rpm för att nå denna \"pitch-speed\". (dvs en bit över 20 000 rpm för att kompensera slip) Baserat på rimliga antaganden om planets aerodynamik och propellerverkningsgrad så skulle det då behövas en motoreffekt på ca 50 hp (40 kW).

ensam elektriker

3129
Regler / Hur räknas det ihop?
« skrivet: 2008-06-03, 22:04:25  »
Eh, hittar kanske bara inte det...[:I] men:

I en deltävling, hur funka det med strukna omgångar?
Stryke man en HEL omgång, dvs programmet x 2?

Hur räknas deltävlingar ihop, dvs hur många behöver man
minst vara med i för att ha en möjlighet totalt?

Hur räknas ljudnivåpoängen med i det hela?

Ja, det var nog allt jag undrade.



ensam elektriker

Sidor: 1 ... 207 208 [209]