Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Lonsan

#3121
Utrustning / El-nördig uträkning....
2009-08-07, 00:38:07
öh,hej på er.

Gjorde en liten uträkning för mitt nästa plan som kommer att
drivas med i huvudsak atomkraft och vattenkraft. Men även i vissa fall
med bensin...här snackar vi verkligen \'flexifuel\'[:D]

Kärran kommer att behöva fyllas på med ca 0.3 kWh
efter en flygning på 10 minuter.
Det kommer att ta ca 30 minuter att ladda och laddarna kommer att
kunna drivas med ett 1kW elverk. (55cc fyrtakt)
Elverket drar bara 0.4 l per timme vid kontinuerligt uttag på 800 W.
Så, trots en 7-helsikes massa energiomvandlingar (bensin till mekaniskt till generator, via sinusinverter 220 VAC, switchaggregat ner till 13.8 VDC, via laddare som switchar upp igen till 36-46 VDC som trycks in i LiPo accarna som sedan via fartreglaget blir växelström igen åt motorn som ger mekanisk energi åt proppen)
så kommer det alltså bara att gå åt 2 dl 95 oktan utan olja per flygning.[|)]

Totalekonomsikt är det givetvis en katastrof ändå då LiPo ackar i hårt bruk inte lever så länge som man skulle önska...men man kan ändå smått undra vad en påkostad 2-taktare egentligen gör med all soppa, sprids det mesta ut oförbrännt helt enkelt?

Bensin avger för övrigt 9,5 kWh energi per liter
vid korrekt förbränning, bara en mindre del går att omvandla till mekanisk energi, det mesta blir värme (egentligen blir rubbet värme, förr eller senare...)
Så vekningsgraden på mitt lilla elverk ligger i alla fall på ca 21 %, kemiskt till elektriskt 220 VAC.

Ja varnade ju att det skulle bli nördigt...[:o)]

/Pontus



no more gassers 4 me
#3122
ojojoj....kanske en fördel om arrangörerna också får veta
hur många husvagnar/husbilar det blir som kommer och på något
sätt markerar upp bestämda platser för ekipagen.

Jag och Ulf Svensson kommer i alla fall med 1 bil+husvagn.

MVH

Pontus


no more gassers 4 me
#3123
Byggen / Krill YAK 55M
2009-08-01, 18:03:36
Utrustning, vikt?? etc etc [:p]


kortsluten ack luktar illa
#3124
Ja jaa (vad är en bal på slottet...) QQ:n (YAK 54 86tum) är terminerad. Vet inte om det är modellen, motortypen eller vad som gjorde att vi inte trivdes ihop. Bensinvibratorn är såld men det finns en hyfsad motorkåpa över och också en Emcotec RCS RV (killswitch med regulator) kvar. Bensinäventyret är över för den här gången. (hindra mig om jag visar tecken på återfall)
Laddar just nu LiPo så det ryker om nätagregatet, hoppa det inte blir allt för blåsigt för min 2m SebArt sukhoi 29:a...22x12 och knappt 6000 rpm ger gott med kraft för en 5 kg maskin men inte så mycket speed.

kortsluten ack luktar illa
#3125
Allmänt / TWINS!!!
2009-05-18, 19:39:59
Guuu va vackert, känns skönt att kärran hamnade i rätta händer :):)
Var nu rädd om den;)

/jag som fegade ur...

kortsluten ack luktar illa
#3126
Utrustning / motordetalj-3W
2009-05-05, 19:08:45
Hej, lyckats bryta den lilla nippeln på bilden.
Kan nog lagas men skulle vilja fatta vad den egentligen är till för.
Någon som vet?


Image Insert:

33.2 KB

/Pontus

kortsluten ack luktar illa
#3127
Byggen / Snabba ryck ibland...
2009-04-27, 23:37:29
smarrigt!

20 h montering sa du...[;)]
hämtar min flygfärdiga C-ARF EXTRA 330 L 2,6 m i Mariestad om ca 20 h från.(tick-tick)..nu [:)][:)]
Den får bo en natt i chefens garage då min 1:a i Göteborg inte är stor nog...häpp!

kortsluten ack luktar illa
#3128
Nu vaknade jag...

Ang. punkt 6 och 7:

Tycker att man kan börja riktigt tidigt båda dagarna och hålla på bra länge på lördagen under förutsättning att flygandet i varje klass koncentreras tidsmässigt ELLER sprids maximalt.

Detta strider kanske både mot \'väder-rättvisan\' och någon regel.(?)
Vad jag menar är att om man kör en smärtsamt tidig runda så
kan det vara skönt att veta att ev. nästa runda inte är förrän framåt kvällen. Och mot mitten av dagen kan man gott köra 2 omgångar på raken i varje klass, sen är man klar.

Vad jag är ute efter är möjligheten att kunna lämna arenan några timmar och åka och bada (t ex). Väldigt skönt om man är nödgad att åka med hela familjen, tycker jag.

Håller också med om att tillämpa de tempohöjande reglerna fullt ut.
(men en (kvick-)roll i starten tar väl inte sååå lång tid iofs[:D])










kortsluten ack luktar illa
#3129
Utrustning / Varning?? A123 trubbel...
2009-04-05, 12:11:02
Hej ursäkta att jag gör en ny batteritråd.

Jag har trummat för de förträffliga A123 cellerna tidigare men måste delge er ett problem jag nyss haft!

Jag fick ett antal tjuvstopp på min motor förra helgen. Sista stoppet slutade i dålig nödlandning (stället gick av) så någon vidare koll av motorn blev det inte då. Igår när kärran var på banan igen så strulade motorn big time igen. Efter ett nytt tjuvstopp på backen var det omöjligt att starta. För att göre en lång historia kort:
En av cellern till tändingen hade drabbats av intern glappkontakt så när motorn gick, bröts tändningen.
Hemma igen så fick jag acken att funka igen men inte helt 100% prestanda. Det verkar som att pluspolens knopp helt enkelt inte har full kontakt med cellens inre. En omlödning av den redan perfekta lödningen på + polen gjorde att acken fick kontakt igen, troligen för att värmen i sig \'ruskade om\' polen lite grann.

Hade varit intressant att veta hur pluspolen vekligen är ansluten vidare inåt cellen.

Jag har bytt till NiMh på tändningen nu men kör vidare med A123 till radion, har DPSI, men håller extra koll så klart.

Tändacken satt ganska utsatt framme vid motorn och kan ha varit i direkt kontakt med någon hård del, trots skumgummi inpackning.



kortsluten ack luktar illa
#3130
Utrustning / Servokrafter
2008-10-29, 12:35:20
http://www.csd.net/~cgadd/eflight/calcs_servo.htm

Kul om då många som möjligt skulle vilja mata in sina värden i detta
program och ge en kommentar.
Extra intressant om någon av er har bytt upp er i servo-size.

MVH

Pontus

kortsluten ack luktar illa
#3131
Utrustning / Batteri-Tråden!
2008-10-29, 12:33:03
Vaa??11

En \"batteri-tråd\" som jag inte tittat på på en hel månad!

Ännu mer pinsamt, jag har ju för tusan en Schulze laddare med Akku-Soft och interface men har aldrig testat det. CC, vad visar den oranga kurvan egentligen (trappstegformad).

Jag ska ta och koppla upp mina A123:or till detta.

kortsluten ack luktar illa
#3132
Utrustning / Signal latency...
2008-10-23, 17:57:19
...ja va fan betyder det?

Sprang på detta test:
http://www.runryder.com/helicopter/t172571p1/

Visar alltså hur lång fördröjning det kan bli mellan spakutslag tills att det kommer uppdatering till servot. Och hur mycket denna tid  varierer (slumpmässigt spriding)

Tester rör bara 2,4GHz och PCM setuper. Vanlig hederlig PPM ligger
nämligen på en fördröjning på typ \'0\' till 25 ms då signalen inte ska processas en massa.

Det intressanta är att Futbas värsting 14 MZ är riktigt trög, upp mot 100 ms fördröjning, då spelar det ju föga roll att servona är snabba liksom. Dock framgår det också att med 2,4 GHz av rätt typ så blir det faktiskt både snabbare och mindre spridning än PPM, vilket ju är för väl, att någon fattat att man ska använda ny teknik till förbättring:)



kortsluten ack luktar illa
#3133
Rapport:

Har testat A123-1100mAh nu.

1. Laddade ur med 7 A, de blev knappt jumna.
2. Utan avsvalning, direkt till laddning med 5,5 A (5C)
Fulladdat efter 14\'07\"!
3. Laddaren mätte inre resistans till 58 mohm, att jämföra med
de GP2700(5s) packar jag hade innan, de höll ca 400 mohm.(!)

Ovants. betyder t ex att om man drar säg 8A peak så sjunker
spänningen från GP2700 med 0,4x8=3,2 V!!! Säg att de ligger på ca 1,35 V/cell obelastat och nära fulladdat, då blir det temporärt bara
(1,35 x 5)-3,2 = 3,55 V kvar! Ooops!
Har man 2 packar GP2700 (vilket är att absolut rekommendera för 2 m och uppåt kärror) så blir det iofs bara 4 A per packe av en 8A peak.
Men ändå, bara 5,15 V kvar, servonas \"6V-prestanda\" uteblir...

OK, samma räkneövning med A123-1100 ger;
6,6 V - 0,068 x 8 = 6,06 V@8A (1 packe)
6,6 V - 0,068 x 4 = 6,33 V@4A (2 packar)

PS, LiPo med regulator är givetvis fortfarande ett fullgott alternativ gällande både spänning och kapacitet om man inte bryr
sig om det intressanta snabbladdningsmöjligheterna.

kortsluten ack luktar illa
#3134
Ja, det stämmer. Tydligen ingen fara med maxspänningen heller, i praktiken sjunker den snabbt till 3,2-3,4 V (beroende på belastning)
och ligger sen väldigt konstant under hela urladdningen, typ som för
ett klassiskt NiCd batteri.
Nyligen såg jag att Hyperion specar tillåten spänning på sina servo
på följande sätt:

Die Engangsspanung ohne Last darf maximal 7,8V, unter Last 6,25V betragen.

Någon som sett motsvarande uppdelning av spänningstålighet för andra servo/fabrikat?



kortsluten ack luktar illa
#3135
Hej, har konstaterat att tändsystemen till bensinmotorer har lite
olika krav från olika tillverkare och kanske också årgångar.
Enligt DA\'s manual så är det 4-5 NiXX celler (4,8 - 6,0 V) som
gäller. 3W\'s nyare grejor (?) ska också klara 2xLiPo, dvs 7,4 V.

Det finns ett annat alternativ, LiFePO (A123 System) celler.
De är på typ 3,2 V/cell. De går att använda (2s) till DA\'s system, se nedan.

Kan rekommendera dessa celler också som mottagarceller, finns som
2,3 Ah (70gr) eller 1,1 Ah(38gr).
De lämnar 30/50 C (dvs skitmycket, peak för 2,3 Ah är 120 A[:D])
Det bästa av allt, de kan laddas fulla på 15 minuter!!![:p]

Ännu bättre, de används i en del elbilar (alltså riktiga), vilket borgar för att de är säkra och håller länge.

Ja just det, de lämnar ström ända ner till -20 grader celsius.
Funkar alltså för vinterflyg också. Ni som kör LiPo, passa er för vinterflyg med sådana!

Jag ska inhandla 6 st 1,1 Ah celler, 2+2 till mottagare, 2 till tändning. Den kanske något klena kapaciteten kompenseras av att jag
kan ladda fullt under tiden som jag tankar upp kärran[|)]

***********************************************
Pontus,

You can use A123 cells directly in to our ignitions.  Our ignition  
will work fine without a regulator on those cells.

Thanks,
Jeff
Desert Aircraft



Quoting Pontus.Claesson@skf.com:

> Hello, I\'ve read the manual abuot using 4 or 5 cells (4.8 to 6.0 V nominal
> voltage) for the ignition.
>
> I understand a 2s LiPo is far outside spec (7.4 V nominal) but what about
> the
> 2 x A123 cells (LiFePO4) at 3.2 V nominal?
> Love those cells, charges in 15 min or less and barely loose charge at
> storage.
> There is no problem to go from 5 x NiXX to 2 x A123 for a receiver system.
>
>
> Pls. let me know your opinion/experience.
>
>
> BR
>
>
> Pontus
>



kortsluten ack luktar illa