Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Aerobat

#16
Allmänt / Gå på knock!
2013-10-14, 12:52:27
Jag måste säga att starten på denna tråd är för mig väldigt kryptisk och jag har iaf väldigt svårt att tyda vad Henrik menar?

Men diskussionen är intressant och relevant och om vi försöker lyfta oss bort från snacket om \"kompisdömning\" och istället diskuterar eventuell \"bias\", omedveten eller medveten.

Att hävda att vi inte har någon form av bias tror jag är farligt.
Det är viktigt att arbeta med den bias man eventuellt har. Det kan ju vara pilot, flygplan, motor(typ), flygstil mm. Jag vill i alla fall hävda att det är väldigt svårt att göra sig helt fri från alla yttre förutsättningar när man dömer. Vi ska ju också var medvetna om att marginalerna kan vara mycket små. 0,5 poäng i ett par manövrar blir helt avgörande.
Vi är knappast ensamma om den här diskussionen, alla bedömningssporter jag känner till har den här diskussionen.
Att just IMAC skulle vara befriade från problematiken känns naivt att tro.

Inom fullskala Aerobatic har man ett Fairplay system som analyserar alla domare/score och domarna blir bedömda med hjälp av statistisk analys.
http://www.fai.org/civa-our-sport/civa-fair-play-system-fps

Här är ett exempel från diskussionen på Olympisk nivå:
http://www.minitab.com/en-US/company/basic.aspx?id=11164&langType=1033
#17
Byggen / Inte nu igen...
2013-10-13, 18:18:13
Pontus!

Den där tratten kommer aldrig att funka.
Du måste göra en ny i kolfiber.

PS. Jag erbjuder min 33% Yak som inkörningsbänk.
DS.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
#18
Tjena Calle,

bra idéer tycker jag. Varför begränsa sig till en sorts platta?
Det är en synnerligen enkel App vi pratar om. Gör appar och ladda upp dem på respektive Appstore så kan man använda dem på vilken enhet som helst. Som jag ser det:
1. Säker inloggning (alla domare har egna)
2. den ska kunna hämta det aktuella programmet från Score
3. programmet ska presenteras med tydliga/stora knappar
4. Resultatet skickas omgående till servern
5. Resultatburken hämtar och presenterar domarsiffrorna efter hand
6. När domaren signerat skrivs en papperskopia ut i sekretariatet och arkiveras
7. Resultatet hämtas till Score och processas vidare

Det smartaste vore att lagra data på nätet (Cloud) direkt, men man kan så klart använda en lokal databas. Ovan skulle i princip kräva en egen databas som Score programmet också kan läsa från och skriva till.

Ang 2.4GHz problem, om det är så kan man väl använda 5GHz istället? De flesta moderna plattor klara det idag.
#19
Tack Emanuel. Men tyvärr säger den inte så mycket om de svenska planerna.[V]
#20
??? Vad händer här???

quote:
Originally posted by paroos

Hej

Inte färdigtänkt ännu, och min tanke är att vi bla tar en diskussion på NM om 2 veckor.
Scander, vår grenchef inom SMFF/Flygsport driver bidragsfrågan hårt och han kommer nog snart att ha information som vi kan diskutera.?????
Bla var det SMFF möte i helgen som han var med på.

Jag har kontinuerlig kontakt med Wayne och f.n. inget revolutionerande nytt. De jobbar vidare på sponsorer och fler låne maskiner. Hittills har de 4. Så fort nåt av vikt är klart kommer jag att informera ut.

Det är ju riktigt att när VM går av stapeln långväga bort så blir ju kostnaden avgörande för de flesta. Man får nog räkna runt 25000-30000kr ur egen ficka för att delta.
Förbundet kommer troligen att stå för anmälningsavgiften i vanlig ordning. Sedan handlar det om vi kan få mer i bidrag och hur vi isåfall distribuerar det. Någon helsponsring blir det naturligvis inte men ett bidgrag till resan, beroende på hur många som skall åka är troligt.

Det är första VM och således första gången för allt. Kräver alltså lite diskussion och tanke innan vi hittar en bra lösning.
Min personliga ambition är att vi skall ha allt klart med vad som gäller vid säsongens slut, dvs ett år innan.Det är nu det...

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se


#21
Chockerande att Patrick kommer med en sådan tidplan[:)]
Hade jag vetat det hade jag verkligen övervägt att komma.

Lycka till på tävlingen alla!
#22
Väldigt intressant med filmer när man kan kolla vad domarna dömde...

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
#23
Allmänt / Hälsning från USA
2013-07-22, 08:05:04
Det som jag inte fick på foto var ett eget insprutningssystem som DA utvecklar.
DA 250fs är under sluttester och kommer om allt går som det ska levereras inom ett par månader. DA släpper inget som de inte är säkra på funkar.
#24
Allmänt / Hälsning från USA
2013-07-19, 17:06:42
Hej alla!

Medan IMAC tävlandet fortgått i Sverige har jag tagit semester (även från flygandet en tid) och varit på långsemester i USA med familjen.
Vi var bl a i Arizona och hade ett stopp i Tucson. Där passade jag på att besöka det mest kända modellflygfältet TIMPA, fältet där TAS (Tucson Aerobatic Shoutout går av stapeln. Sedan åkte jag till DA (Desert Aircraft) och hälsade på grundaren och ägaren Dave Johnson.

Först lite om fältet som ligger ca 2 mil från Tucson mer eller mindre ute i ödemarken utan grannar som kan störas. Jag åkte ut en onsdag förmiddag tidigt. Flygning kan mer eller mindre endast ske då p gr av värmen. Redan kl 09:00 var det va 40 grader. Eftersom det var onsdag var det inte så mycket folk där. I vilket fall fick jag ett mycket vänligt bemötande och fick till och med låna en kärra och flyga en runda. Visserligen en el F3A kärra - men fantastiskt att få göra en flygning där.


Image Insert:

85.99 KB

Man måste köra ståndsmässigt i Arizona[:)] Kolla kaktusarna...
Image Insert:

85.34 KB

Tack Ed, för provflygningen!
Image Insert:

87.17 KB

Fantastiskt landskap!
Image Insert:

79.96 KB

Image Insert:

80.38 KB

Desert Aircraft
Sedan bar det av till DA:
Image Insert:

54.38 KB

Jag togs emot av Dave Johnson, grundare och ägare.
Image Insert:

76.9 KB

Expeditionen (Dave är HD-fan)
Image Insert:

85.03 KB

Image Insert:

77.47 KB

Image Insert:

55.52 KB

Lite bilder från monteringen:
Image Insert:

86.43 KB

Image Insert:

86.26 KB


Image Insert:

87.22 KB

Färdiga delar:
Image Insert:

87.08 KB
OBS lådan med svarta texten - den vägde inte mycket.
Image Insert:

76.71 KB

En bricka färdiga DA170[:D][:D][:D]
Image Insert:

87 KB
CNC avdelningen. Dave berättar stolt att man gör ALLT själv. Var enda del. Tändsystemen görs av DA Australia. Enda undantaget är viss enklare delar som man tidvis lägger ut till en annan (amerikansk) CNC firma. Det gäller vissa delar till de mindre motorerna.
Image Insert:

84.59 KB


Image Insert:

71.16 KB

Image Insert:

86.37 KB

Image Insert:

85.03 KB

Image Insert:

87.21 KB

Image Insert:

86.13 KB

Image Insert:

74.3 KB

Testmotorer:

Image Insert:

86.96 KB

Testrummet.
Image Insert:

82.2 KB

Dynotest. Datoriserad dynotester som kan simulera hela flygningar. Bl a medverka Andrew Jesky i testningen och hans flygningar används som testprogram.
Image Insert:

87.24 KB


Skillnaden mellan DA150 och DA150l... (ursäkta dåligt kort)
Image Insert:

84.4 KB

DA250fs är under sluttestning. Dave garanterar att den effektmässigt är starkare än DA200.
Image Insert:

77.49 KB
En av två egna testmaskiner för DA250fs, den andra var en 60% Cub (ej clipped) - den hängde i taket (STOR).

Kommande option... Här ett system från Powerbox. Men DA håller på att utveckla ett eget. Jag fick inte fota det...
Image Insert:

86.27 KB

Konkurrentbevakning[:0]
Image Insert:

73.38 KB
Image Insert:

86.71 KB

Image Insert:

52.14 KB

Dave berättade också om planer på nya motorer som kommer att bli oerhört intressanta. Stort tack till Dave m fl för ett fantastiskt bemötande.





#25
Stort tack till Tony och alla i Sunne som hjälpte till att göra årets NM till en fantastisk fin tävling.

Grattis till alla vinnare och alla andra som kämpat väl.
Lite mer bilder kommer senare.



Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
#26
Lite bilder från dagens träning...


Image Insert:

86.18 KB

Image Insert:

87.33 KB

Image Insert:

87 KB

Image Insert:

86.51 KB

Image Insert:

86.96 KB

Image Insert:

85.79 KB

Image Insert:

85.53 KB

Image Insert:

86.4 KB

Image Insert:

87.05 KB

Image Insert:

87.15 KB
#27
Köp och Sälj / Köpes: NGK CM-6
2013-05-31, 16:47:07
Någon som ligger på ett par? Skåne eller i Sunne nästa vecka.

Med vänlig hälsning Ulf

0705-279731
#28
Tävlingar och evenemang / IMAC Påldalen
2013-05-24, 23:50:04
Lycka till alla! Glöm inte att uppdatera ofta.
ska bli intressant att se vilka som hamnar på pallen i Advanced[;)]

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
#29
Hej,

Det hade varit bra om IMAC kommittén kunde komma med lite info kring hur uttagningsprocessen mm för VM ska fungera.
Jag har hört en del lösa rykten från olika håll.
- Tas laget ut i vanlig ordning enligt resultat i årets cup? Jag frågar eftersom det ibland har talats om specialuttagningar etc.
- Vilka bidrag/sponsring etc. kommer att finnas? Förstår att inte detta är klart, men vilka planer finns? Flygsport, SMFF andra. Måste var och en hantera detta själv eller delas detta solidariskt?
- Modeller??

Eftersom VM på andra sidan atlanten innebär en logistisk och ekonomisk utmaning bör förutsättningarna vara klara i tid.
En del verkar ju vara inställda på deltagande och har hanterat klassdeltagande \"strategiskt\" p gr av detta. I USA har man tidigt gått ut och talat om vad som gäller.
Det påverkar ju planeringen av denna säsongen i viss mån.

Med vänlig hälsning Ulf

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
#30
Byggen / Premiär dax!
2013-05-18, 14:02:41
Kan bara hålla med Lennart[:(]
Själv känner jag brist på motivation och det är tveksamt om jag kommer att ställa upp på tävlingar där man inte får konkurrera om en pallplats.