Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gullberg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 21
16
Utrustning / Xicoy - Digital weight, balance and angle meter PRO
« skrivet: 2021-02-02, 18:10:31  »
Har ni också upptäckt att det är inte så lätt att kolla tyngdpunkten på en 2,6 meters kärra eller ännu större?  ???
Hustrun här hemma tycker dessutom när jag ber om hjälp att det är plågsamt för fingrarna att hjälpa till och balansera en 13-18kg kärra.  :D 
Ja, ja, det är i luften som man justerar in tyngdpunkten och inte på backen, absolut men det är trots allt trevligt att ha någorlunda kontroll på var den ligger innan jag skickar upp den första gången. Yepp, man kan ju räkna ut var den ligger, men väldigt tråkigt....
För de som inte redan känner till det så finns det elektroniska hjälpmedel.  :)
Xicoy i Spanien har en "Digital weight, balance and angle meter PRO" som består av tre elektroniska vågar och en elektronikenhet. Med den kan du fastställa totalvikt och TP elektroniskt. Väljer du varianten med angle meter kan du även mäta vinkeln på roderutslagen med en liten elektronikenhet som du fäster på rodret.
Xicoy hemsida: www.xicoy.com
Instruction Manual: http://www.xicoy.com/downloads/CGMeter1_4eng.pdf
Video: https://www.youtube.com/watch?v=tfXTyz8w7JY&feature=youtu.be

// Gullberg

17
Utrustning / SV: Byta Servo
« skrivet: 2021-01-28, 14:47:13  »
Hej,

@Gullberg.
Tack för tippset med velcro, det ska jag testa. SU 31an har däremot inte några balansroder på skeven, där får jag hitta på något annat.

Problemet med fladdrande roder är som störst när jag slår i gång motorn, om jag då avbryter motorstartandet och drar roderspaken till ändläge och sakta tillbaka så slutar det fladdra. Men problemet återuppstår så fort jag stöter till kärran, eller åter börjar strata motorn.
Jag börjar med att testa Velcro, men kommer att köpa några servon i reserv inför sommaren.

Futaba BLS 157 & Futaba BLS 172 verkar har ersatts av BLS 177, samma spec vad gäller styrka och hastighet och samma pris runt 2000 sek st.
Ett alternativ kan vara MKS HBL 3850 någon som testat detta?
På din beskrivning låter det som självsvängningsproblemet. Om du lägger en finger eller hand på rodret så slutar förmodligen svängningen eller hur?
När det gäller CARF SU 31'an så har du ju en kortsida på skevrodret vid vingroten, om möjligt prova med lite velcro där mellan vingen och skevrodret för att skapa friktion kring centrumläget. Värt att testa och har avhjälpt liknande problem hos många.

// Gullberg

18
Utrustning / SV: Byta Servo
« skrivet: 2021-01-26, 21:58:20  »
Hej,
Att svara på denna fråga kan vara som att ge sig in i ett getingbo....  ;D
Jag har använt/använder både JR DS 8911 och 8921 och är supernöjd med dessa. Tillverkarna kommer ständigt med nya modeller som blir bättre och bättre. Generellt brukar det vara så att du får vad du betalar för. På min senaste stora modell Krill Ultimate 300KS har jag Hitec HSB-9381TH (35kg 0.14s metal case Brushless) dessa upplever jag som väldigt bra i upplösning och kvalité, men de har ännu inga 300 starter. Hitec HSB-9380TH Brushless håller vad jag vet också väldigt hög kvalité men jag är övertygad om att det finns många likvärdiga brushless från andra leverantörer.
Anledningen jag skriver är egentligen om du är säker på att dina befintliga servon verkligen är uppslitna? Slutar dom att skaka i centrumläget om du belastar rodret? Vad jag har fått lära mig är att de skakar på grund av att de hela tiden jobbar efter att hitta centrumläget och kommer i självsvängning. Hitec hade jätteproblem nån gång 2011-2012 med bland annat sina 7950 servon och även andra. Det skrevs spaltkilometer på många forum om dessa fenomen. Många olika teorier om längden på servokablarna, kabelarea mm. Jag hade själv dessa servon och hade samma problem och i samband med att jag besökte Joe Nall i USA tipsade Extreme Flight's testpiloter mig om ett sätt att avhjälpa dessa problem. Man har ju alltid när man byggde trämodeller strävat efter att få täta roderspalter och att roderna skall gå lätt. På våra kompositmodeller går roderna oftast väldigt lätt och har relativt stor area/vikt vilket bidrar till självsvängningen kring centrumläget. Tipset jag fick var att applicera lite velcro (kardborrband, mjuka sidan) i roderspalten där du har balansroder så att du på så sätt skapar lite friktion kring centrumläget. Detta avhjälpte alla mina problem och många andras. Undersök detta innan du kasserar dina befintliga servon.

// Gullberg

19
Utrustning / SV: o- ring
« skrivet: 2021-01-18, 15:25:48  »
Hej Klavins,
O-ringarna fyller en funktion när man bockar rörets flexdelar för att förhindra att du bockar mer än tillåtet och att flexdelen inte deformeras. Efter bockningen fyller o-ringarna så vitt jag vet ingen funktion, men i mitt fall har jag låtit dom sitta kvar. Instruktionerna från Krumscheid nämner inget om o-ringarna. Vill du ha en djupare analys får du nog fråga Krumscheid direkt.
E-Mail: info@krumscheid-metallwaren.de
Tel.: +49 (0) 2378 2580

// Gullberg

20
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
« skrivet: 2020-12-22, 20:51:21  »
Hej,
När det gäller dämpare så har jag/har haft Krill modeller både med tunnel och utan tunnel för dämparna. Jag tycker att tunnel är mest till besvär och gör dämparna mer svåråtkomliga och svårmonterat. När det gäller temperaturen inne i modellen är det däremot av största vikt att ha en bra luftgenomströmning inne i kroppen för att kyla dämparna och hålla nere temperaturen. Krill har ju som sagt inte så bra bygginstruktioner, men en tumregel brukar  vara att ha ett 1 till 3 förhållande på arean av inluften i förhållande arean för utluften. Med andra ord vikten av att ha ventilationshål i kroppen, vanligtvis undertill. Se exempel bild på en av mina Krill Yakar. Med ordentlig ventilation brukar temperaturen inne i kroppen inte vara några problem åtminstone inte på våra breddgrader.  ;)
Jag har själv inte erfarenhet av 3D printade detaljer i mina modeller men däremot kontroll på temperatur på mottagare etc. och de lägger av tidigare än dina 3D printade plastbitar.
När det gäller buntband tycker jag att de är väldigt praktiska, men kan vara en risk för kablarna vid skarpa kanter och de betydligt större vibrationerna som 2 takts bensinmotorerna genererar, då är det bra att skydda kablarna med kabelspiraler, kabelstrumpor eller exempelvis en slangbit som skydd just där du har buntbanden.

// Gullberg

21
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
« skrivet: 2020-12-20, 22:48:52  »
Nice😋 en sådan hade jag också viljat ha👍
Mikael,
Dessutom så kom jultomten väldigt tidigt i år och han hade med sig en DS-24 och min DS-16 har fått en ny ägare.  ;)
Våren får gärna komma väldigt snart.....

// Gullberg

22
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
« skrivet: 2020-12-20, 18:21:12  »
Lite mera...... ;)

Det som återstår nu är Piloten såklart och lite stickers mm.

// Gullberg

23
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
« skrivet: 2020-12-20, 18:16:25  »
Ni som skryter om målade roderhorn, släng er i väggen. Extreme Flight har målade skruvar som matchar färglayout på spinner  :D

// Gullberg

24
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
« skrivet: 2020-12-20, 18:11:58  »
Lite mer installationsbilder.....

Det är myyycket kolfiber och kolfiberförstärkt plywood med myyycket lätthål. Faktiskt så lite solidmaterial i kroppssidorna så man knappt hittar någonstans att installera elektroniska brytare, fueldot etc.  ???

// Gullberg

25
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
« skrivet: 2020-12-20, 18:03:54  »
Jag kan ju inte påstå att jag behövde denna modell men den är ju lite mindre och smidigare än mina andra befintliga bensinmodeller och därmed enklare att stoppa in i bilen och komma snabbare till flygfältet.
Motor: DLE 61 med cannister.
Servon: Hitec HS-7945TH och HS-7954SH
DPSI Micro DualBat 5.9V/7.2V MPX dual power supply

Lite bilder på motorinstallation.....

// Gullberg

26
Byggen / Extreme Flight Extra 300 85"
« skrivet: 2020-12-20, 17:21:55  »
Det är väldigt tyst på Forumet tycker jag och då får man ju försöka bidra lite själv, så håll till godo.
Det dök upp en begagnad så gott som ny EF Extra 300 85" och jag försökte uppmärksamma några medlemmar i klubben här i Trelleborg om denna mycket lämpliga aerobatic kärra. Tyvärr var det ingen som nappade men jag tyckte det var synd att den skulle gå förlorad så efter en bilresa Trelleborg - Värnamo t.o.r. finns den nu i min "hangar". Inköpt utan drivlina och servon. Den har tidigare haft eldrift men jag har bestämt att det skall bli tvåtakt bensindrift.

// Gullberg

27
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
« skrivet: 2020-10-29, 22:12:43  »
Efter en hel del funderande bytte jag sporrställets böjda kolfiberdel mot en rak. Blev mycket bättre vinkel för styrlinorna. Desutom lite mer skalalikt vad jag kan se på bilder från fullskalamodellen.

Fråga är om jag dragit på mig någon nackdel? Varför är originalsporrstället så böjt?
/OlleG
Svårt att avgöra på bara en bild men nackdelen är att du har betydligt mindre avstånd till rodrets underkant och får du en lite för hård landning kan sporrstället ev slå i rodrets underkant, men vid perfekta landningar fungerar det nog bra, men såklart mindre marginaler för lite hårdare landningar men mer skalenligt för Sukhoi.  ;)

// Gullberg

28
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
« skrivet: 2020-10-27, 13:32:40  »
Super att få goda råd.  Nu har jag inte flugit än... så jag ska prova lite innan jag shoppar loss på trebladigt. Men ett bra tips på propeller (och annat) är alltid välkommet.

Fundering som kvarstår. Den höga tanken. Se tidigare bilder så är tanken sänkt på bekostnad av den genomgående (stag-)plattan inte ger stabilitet längre (viktigt??). Vad är rådet? Min oro om jag höjer tanken och får stabiliteten så kommer det att bli trickigt att ta bort tankslangen efter tankning. Bensin kommer att rinna baklänges genom tankanslutningen innan man får i proppen. Redan nu kan det bli problem. Just nu är inflödet i tanken böjt uppåt och då får man inte problemet, men tanken går inte att tömma.
/OlleG
Jag har visserligen inte haft just en Krill Sukhoi, men jag är väldigt säker på att hyllan för tanken inte är en bärande del av konstruktionen. På mina Krill Yakar och även andra modeller från Krill har man antingen en hemmagjord hylla eller en komposithylla från Krill som sitter skruvad och eller klämd fast på vingröret som sitter i kroppen. Dessa hyllor har ingen förankring i kroppsidorna och absolut inte en bärande del i kroppen. På min Krill Ultimate ligger mina två enliterstankar på en hylla som iofs sitter fastskruvad i de längsgående plywood förstärkningarna i kroppen, men kan inte anses som en bärande del av kroppen.

// Gullberg

29
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
« skrivet: 2020-10-26, 20:52:15  »
Tack för bilderna. Får prova med två "dragtrådar", lite orolig att vinkeln uppåt blir för brant men tror nog mest på den lösningen ändå.
/OlleG
Är vinkeln för brant är det bättre att välja lösningen på bild 3. Väl beprövat och vanligt förekommande på Extreme Flight modeller.
Eller som jag har det på min Krill Yak 55M 33% där vinklen blir för brant med bef sporrställ (se bild nedan)

// Gullberg

30
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
« skrivet: 2020-10-26, 17:09:32  »
Sporrhjul kan ju lösas på diverse olika sätt men här är några exempel.
Sista bilden full size Extra 330  ;)

//Gullberg

Sidor: 1 [2] 3 4 ... 21