Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Gullberg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 20
31
Byggen / SV: Krill Ultimate 300 KS
« skrivet: 2020-09-17, 22:41:58  »
Hej
Hoppas det blir tillfälle att få se den nån gång.
Du kan väl säga till om den blir till salu? ;)
Mvh Isabelle
Hej
Jag skall försöka få till en video vid något tillfälle....
Allt kan naturligtvis bli till salu om betalningen är rätt :D men känns inte aktuellt just nu.

// Gullberg

32
Manövrar / SV: Läslista för 2020 och 2021
« skrivet: 2020-09-07, 19:31:41  »
Jag har gjort en till mig själv för Sportsman 2020/2021 (min nivå.... ;D)
Kan den hjälpa kanske?

//Gullberg

33
Byggen / SV: Krill Ultimate 300 KS
« skrivet: 2020-08-28, 22:18:25  »
Lite sen uppdatering men den 25 juli blev det äntligen premiär för denna fågel som en del av er redan sett på Facebook. Första flygningen lite skakig på grund av för rikt ställd motor men sedan har det gått bättre och bättre.  8)
Den kraftigt försenade premiären berodde till stor del på att Ultimate kroppen är både hög och bred och det krävdes väldigt mycket demontering (för mycket) för att få in den i en XC70 el V90CC. Nu blev det ett släp istället som gör transporten betydligt enklare.
Modellen har Powerbox rökpump och den ryker så gött mot en klarblå himmel.  :D

// Gullberg

(Vet inte varför första bilden har roterat, men klicka på den så blir det rätt)

34
Byggen / SV: Pilot-RC 107\\
« skrivet: 2020-02-09, 17:05:06  »
Ny ägare eller har suget hittat tillbaka?

// Gullberg

35
Byggen / SV: Krill Ultimate 300 KS
« skrivet: 2019-12-04, 15:24:41  »
Så himla häftig den är!  8)

Är det någon som vet hur högt upp i klasserna fullskala Ultimate tävlar? Jag har googlat, men hittar inte.
Mvh Bella

Kanske inte svar på din fråga men i bifogade länk finns en del information om fullskala Ultimate.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_Aircraft_10_Dash

//Gullberg

36
Byggen / SV: Krill Ultimate 300 KS
« skrivet: 2019-11-29, 18:55:50  »
Jag får väl hjälpa till och hålla liv i Forumet  :D
Det är ju flera som frågat om video på Ultimate flygningen, men eftersom den inte blir förrän till våren så kommer här en länk till en annan flygning med en Krill Ultimate 300KS.  8)
Håll tillgodo!
https://www.youtube.com/watch?v=ocnPWtUmgjs

// Gullberg
Trelleborgs Modellflygklubb

38
Byggen / SV: Krill Ultimate 300 KS
« skrivet: 2019-11-09, 16:28:30  »
Kanske på sin plats med en uppdatering på denna insomnade byggtråd.
Det visade sig att det fanns tillverkningsfel i stabilisatorhalvorna och efter lite analys på fabriken så levererades en ny uppsättning. Tyvärr fick jag sedan med de nya stabilisatorhalvorna toleransproblem med kolfiberrören till stabilisatorn. Krill levererade ett nytt kolfiberrör och detta är nu sedan länge fixat och färdigställt. Tyvärr kom sedan höst, regn och blåst och premiärivern avtog.
I höst har jag sålt min 33% Krill Yak 55M (gul/svart) och det blev lite telemetriutrustning ledigt från Yaken.
I väntan på våren och premiär kommer Ultimaten att få temperaturmätning på en cylinder och en ljuddämpare samt optisk varvtalsmätning på motorn. Våren får gärna komma redan i morgon..... ::) :P

// Gullberg
Trelleborgs Modellflygklubb 

39
Allmänt / Vad har hänt....
« skrivet: 2019-10-18, 18:52:02  »
...med kopplingen från Forumet till webbsidan www.mini-iac.se? Jag kan inte längre se de senaste foruminläggen på webbsidan.  :(

// Gullberg

40
Utrustning / SV: Avgasrör av
« skrivet: 2019-10-05, 19:15:29  »
Jag kan inte lova att det löser just ditt problem men jag hävdar fortfarande att 4 långa "stolpar" 68mm långa inte är bra att fästa in en motor med även om du tycker att du spänt skruvarna, bensinmotorer vibrerar. Detta är ett känt problem som debatterats många gånger i diverse forum världen över.

41
Utrustning / SV: Avgasrör av
« skrivet: 2019-10-05, 19:08:43  »
BTW, var finns teflontejp att köpa?
/OlleG
Jag använder vanlig teflontejp som du hittar i VVS butiker för tätning av VVS rörkopplingar.

42
Utrustning / SV: Avgasrör av
« skrivet: 2019-10-05, 19:06:49  »
Hej
Jag ser på bilden av DA-50 installationen att ljuddämpare inte är gummiupphängd. Dvs stelt rör och stel dämpare.

Jag är nyfiken om det finns någon som har stelt rör med gummiupphängd dämpare?

I princip måste det vara fel med gummiupphängd dämpare och stelt rör som jag tänker eftersom om dämparen är gummiupphängd så måste det finnas en punkt på röret (sannolikt den vekaste delen) som tar upp dämparens svängning. Kan inte leda till något annat än utmattningsbrott. Då möjligen om man har något mer flexibelt än teflonröret, som tex armerad silikon som jag fick svar på i annat forum, som kan ta upp svängningen.
Men någon har fått det att fungera ändå?

Min motorinstallation efter koll; den är verkligen helt stum. Inget löst.

/OlleG
Ljuddämapren till DA-50'an är inte stumt infäst, den är upphängd i plywoodfästet + silikonslang och kan röra sig fram och tillbaka samt även lite i sidled. (Composite-ARF lösning)
Lösningen med flex header (böjbar till rätt form) eller knuckle header (som du hårdlödar till rätt form) + gummiupphängd (KS) eller MTW lösning av cannister där den kan röra sig och en skarv med teflonrör är väl beprövad och finns i tusentals modeller världen över och de håller!

43
Utrustning / SV: Avgasrör av
« skrivet: 2019-10-02, 19:51:32  »
Hej Johnny
Behöver du tejpa dina flexrör så att de inte läcker?
Hej Mikael,
Nej jag har aldrig tejpat själva flexdelen på röret, den har aldrig läckt för mig. På senare tid har jag börjat i förebyggande syfte lägga teflontejp över, framför o bakom själva teflonröret för att förhindra ev. läckage där.
Hälsningar...…….Jonny

44
Utrustning / SV: Avgasrör av
« skrivet: 2019-10-02, 18:49:54  »
Hej,
Bifogar en bild på min DA-50 installation som var min första "bensinare". Den hade också långa stand offs och med det jag lärt mig efter, så hade jag inte haft så långa utan gjort en låda istället som ex vis Extreme Flight har på sina modeller. Det ger en stabilare infästning av motorn.
Syftet med flex headers är inte att ge en flexande installation för då brister de. De är avsedda att vara lätta att bocka till utan att behöva hårdlöda.
Jag kan inte svara på din fråga om länken och om det är möjligt att böja dessa så mycket, men i ditt fall hade jag hållit kvar med en "färdigbockad krök" eller den med en bit flex mitt på som du länkade till tidigare.
Lycka till!

// Gullberg
Trelleborgs Modellflygklubb

45
Utrustning / SV: Avgasrör av
« skrivet: 2019-10-01, 23:06:25  »
Hej Olle,
Jag har och har haft både DA-100L och DA-120 med KS dämpare, Comfort mount och de böjbara flex headers. Dessa har hundratals flygningar utan problem. Jag har också haft DA-50 med KS dämpare och din typ av fast krök även den utan problem. Säkerställ att du har avstånd mellan ljuddämpare och krök vid teflonslangen. Inga "vanliga" slangklämmor utan de klämmor som KS eller MTW säljer som kan röra sig. Lägg gärna ut en bild på din installation. Att montera motorn på långa standoffs kan skapa bekymmer med vibrationer som bidrar till utmattningar i krökens infästning som du beskriver. Att ersätta långa standoffs (om du nu har det....) med en uppbyggd "låda" i trä eller kolfiber gör att du får en stummare infästning av motorn.
På nedanstående byggtrådar kan du se några av mina installationer
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1113.0
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1567.0
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=2723.0
// Gullberg

Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 20