Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Gullberg

#46
Byggsatsen plus lite eget så är nu instrumentpanelen klar. Stommen uppbyggd av Herex med lätthål (så fick vi med lite Krill även i denna CARF ;D )

Till Admin:
Det går inte att ladda upp bilder, får nedanstående felmeddelande
"Uppladdningskatalogen är full. Försök med en mindre fil, eller kontakta en administratör"

Uppdatering, nu med bilder

// Gullberg
#47
Utrustning / SV: "White 02" CARF
2021-02-15, 12:07:08
Hej,
På min Extra 330SC 3.1m 41% (Swiss scheme) har jag också en "white#02" enligt CARF.
Med hjälp av RAL karta K7 har jag läst av den till att vara RAL 9003 signal white.
(To the best of my knowledge, but no guarantee... ::) )

// Gullberg
#48
Så kom då "byggsatsen" till renoveringsprojektet, en custom instrumentpanelbyggsats från www.aerocockpit.com   8)

// Gullberg
#49
Lite mer från renoveringen.....

- Vänster landställsdamask hade spruckit. Lagad och förstärk på insidan samt omlackerad.
- Båda hjulkåporna hade lite skador som är lagade och förstärkta på insidan samt omlackering av det röda.

"Little Rikard" inspekterar resultatet.  ;)

// Gullberg
#50
Quote from: Mikael_Ingemarson on 2021-02-03,  08:22:55
Spännande, jag har ju som du kanske vet också en sådan här kärra.
Är detta Bexanders tidigare maskin?
Har du kikat något på om roderupphängningen är glapp?
Hej Mikael,
Hmm, jag känner till att du har en Model Power Extra 330LC men jag har inte sett att du har en CARF Extra 330SC också? Nytt projekt eller befintlig? Lägg gärna upp en bild och lite mer info, 4cyl?
Ja det skall vara Bexanders tidigare maskin, men har vandrat runt lite efter. Kommer närmast från Kalmar  ;)
Jag har sett över roderna och servosynkningarna på skev och sida, men jag har inte uppmärksammat något nämnvärt glapp i roderupphängningarna, får kanske kolla en gång till.... (känt problem?)

// Gullberg
#51
Befintlig Emcotec Mini 5 Magic + Jeti R9 2,4GHz + Jeti Rsat 900MHz (backup) installerat och klart.
Kabinen målad mattsvart på insidan.
Nya filtlister mellan kropp o vinge. (förhindra skrammel och slitage)

To be continue....

// Gullberg
#52
Jag är lite trött på de vanliga "Hjälmgubbarna" så med stort tack till cad maestro R. Levenstam fick jag tillgång till hans 3D print fil  (Tack Rikard!) och med "goda grannar"s hjälp har jag nu en "Little Rikard" 3D printad i 41% . Tyvärr är ju nu inte min artistiska målarförmåga på samma nivå som den motivlackerade i Rikards Extra.  >:( men istället har "Little Rikard" blivit begåvad med ett par "Jay-Ban" by Gullberg  8)

To be continue....

// Gullberg
#53
Lite bilder på renovering / förbättring

- Ny kabeldragning i motorrum
- Tagit upp större hål för bättre luftflöde/kylning av dämpare
- Nytt ventilationsgaller i motorkåpa
- Installerat telemetri temperaturmätning på en cylinder och en dämpare
- Delaminerat sporrställ lagat med kolfiberstrumpa x2
- Renoverad sporrhjulsupphängning och fjädrar.

To be continue.....

// Gullberg
#54
Modellen var som sagt välflugen och lite sliten här o där. En av Krumscheid gummiupphängningarna hade delaminerat och en av dämparna hade läckt. Den hade också en del tekniska lösningar som jag inte gillade. Summa summarium så rev jag ut det mesta av installationen i modellen och började göra om. Efter en grundlig rengöring utvändigt och invändigt + ett lager cleaner och bilvax på utsidan började den se skaplig ut och hade gjort sig förtjänt av ett komplett set REVOC skydd.  ;D

// Gullberg
#55
Med hem från resan norrut hade jag istället denna modell som har några år på nacken och förmodligen en hel del flygningar. Den känns säkert igen av några här på Forumet. Den behövde en hel del översyn och "kärlek" och fick bli vinterns renoveringsprojekt.

//Gullberg
#56
Det är tyst här på forumet så får försöka bidra med lite läsning i väntan på våren.....
Det är ju ganska känt att YAK 55M "tätheten" var ganska stor i mitt hobbyrum och succesivt har det blivit lite förändringar....
- September 2019 sålde jag min Krill YAK 55M 33% med DA-100L
- Maj 2020 sålde jag min GB YAK 55M 1,8m
- Augusti 2020 packade jag bilen o släp och min Krill YAK 55M 37% lämnade för färd norrut....

// Gullberg
#57
Har ni också upptäckt att det är inte så lätt att kolla tyngdpunkten på en 2,6 meters kärra eller ännu större?  ???
Hustrun här hemma tycker dessutom när jag ber om hjälp att det är plågsamt för fingrarna att hjälpa till och balansera en 13-18kg kärra.  :D 
Ja, ja, det är i luften som man justerar in tyngdpunkten och inte på backen, absolut men det är trots allt trevligt att ha någorlunda kontroll på var den ligger innan jag skickar upp den första gången. Yepp, man kan ju räkna ut var den ligger, men väldigt tråkigt....
För de som inte redan känner till det så finns det elektroniska hjälpmedel.  :)
Xicoy i Spanien har en "Digital weight, balance and angle meter PRO" som består av tre elektroniska vågar och en elektronikenhet. Med den kan du fastställa totalvikt och TP elektroniskt. Väljer du varianten med angle meter kan du även mäta vinkeln på roderutslagen med en liten elektronikenhet som du fäster på rodret.
Xicoy hemsida: www.xicoy.com
Instruction Manual: http://www.xicoy.com/downloads/CGMeter1_4eng.pdf
Video: https://www.youtube.com/watch?v=tfXTyz8w7JY&feature=youtu.be

// Gullberg
#58
Utrustning / SV: Byta Servo
2021-01-28, 14:47:13
Quote from: Konradsson on 2021-01-28,  10:43:55
Hej,

@Gullberg.
Tack för tippset med velcro, det ska jag testa. SU 31an har däremot inte några balansroder på skeven, där får jag hitta på något annat.

Problemet med fladdrande roder är som störst när jag slår i gång motorn, om jag då avbryter motorstartandet och drar roderspaken till ändläge och sakta tillbaka så slutar det fladdra. Men problemet återuppstår så fort jag stöter till kärran, eller åter börjar strata motorn.
Jag börjar med att testa Velcro, men kommer att köpa några servon i reserv inför sommaren.

Futaba BLS 157 & Futaba BLS 172 verkar har ersatts av BLS 177, samma spec vad gäller styrka och hastighet och samma pris runt 2000 sek st.
Ett alternativ kan vara MKS HBL 3850 någon som testat detta?
På din beskrivning låter det som självsvängningsproblemet. Om du lägger en finger eller hand på rodret så slutar förmodligen svängningen eller hur?
När det gäller CARF SU 31'an så har du ju en kortsida på skevrodret vid vingroten, om möjligt prova med lite velcro där mellan vingen och skevrodret för att skapa friktion kring centrumläget. Värt att testa och har avhjälpt liknande problem hos många.

// Gullberg
#59
Utrustning / SV: Byta Servo
2021-01-26, 21:58:20
Hej,
Att svara på denna fråga kan vara som att ge sig in i ett getingbo....  ;D
Jag har använt/använder både JR DS 8911 och 8921 och är supernöjd med dessa. Tillverkarna kommer ständigt med nya modeller som blir bättre och bättre. Generellt brukar det vara så att du får vad du betalar för. På min senaste stora modell Krill Ultimate 300KS har jag Hitec HSB-9381TH (35kg 0.14s metal case Brushless) dessa upplever jag som väldigt bra i upplösning och kvalité, men de har ännu inga 300 starter. Hitec HSB-9380TH Brushless håller vad jag vet också väldigt hög kvalité men jag är övertygad om att det finns många likvärdiga brushless från andra leverantörer.
Anledningen jag skriver är egentligen om du är säker på att dina befintliga servon verkligen är uppslitna? Slutar dom att skaka i centrumläget om du belastar rodret? Vad jag har fått lära mig är att de skakar på grund av att de hela tiden jobbar efter att hitta centrumläget och kommer i självsvängning. Hitec hade jätteproblem nån gång 2011-2012 med bland annat sina 7950 servon och även andra. Det skrevs spaltkilometer på många forum om dessa fenomen. Många olika teorier om längden på servokablarna, kabelarea mm. Jag hade själv dessa servon och hade samma problem och i samband med att jag besökte Joe Nall i USA tipsade Extreme Flight's testpiloter mig om ett sätt att avhjälpa dessa problem. Man har ju alltid när man byggde trämodeller strävat efter att få täta roderspalter och att roderna skall gå lätt. På våra kompositmodeller går roderna oftast väldigt lätt och har relativt stor area/vikt vilket bidrar till självsvängningen kring centrumläget. Tipset jag fick var att applicera lite velcro (kardborrband, mjuka sidan) i roderspalten där du har balansroder så att du på så sätt skapar lite friktion kring centrumläget. Detta avhjälpte alla mina problem och många andras. Undersök detta innan du kasserar dina befintliga servon.

// Gullberg
#60
Utrustning / SV: o- ring
2021-01-18, 15:25:48
Hej Klavins,
O-ringarna fyller en funktion när man bockar rörets flexdelar för att förhindra att du bockar mer än tillåtet och att flexdelen inte deformeras. Efter bockningen fyller o-ringarna så vitt jag vet ingen funktion, men i mitt fall har jag låtit dom sitta kvar. Instruktionerna från Krumscheid nämner inget om o-ringarna. Vill du ha en djupare analys får du nog fråga Krumscheid direkt.
E-Mail: info@krumscheid-metallwaren.de
Tel.: +49 (0) 2378 2580

// Gullberg