Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Gullberg

#61
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-12-22, 20:51:21
Hej,
När det gäller dämpare så har jag/har haft Krill modeller både med tunnel och utan tunnel för dämparna. Jag tycker att tunnel är mest till besvär och gör dämparna mer svåråtkomliga och svårmonterat. När det gäller temperaturen inne i modellen är det däremot av största vikt att ha en bra luftgenomströmning inne i kroppen för att kyla dämparna och hålla nere temperaturen. Krill har ju som sagt inte så bra bygginstruktioner, men en tumregel brukar  vara att ha ett 1 till 3 förhållande på arean av inluften i förhållande arean för utluften. Med andra ord vikten av att ha ventilationshål i kroppen, vanligtvis undertill. Se exempel bild på en av mina Krill Yakar. Med ordentlig ventilation brukar temperaturen inne i kroppen inte vara några problem åtminstone inte på våra breddgrader.  ;)
Jag har själv inte erfarenhet av 3D printade detaljer i mina modeller men däremot kontroll på temperatur på mottagare etc. och de lägger av tidigare än dina 3D printade plastbitar.
När det gäller buntband tycker jag att de är väldigt praktiska, men kan vara en risk för kablarna vid skarpa kanter och de betydligt större vibrationerna som 2 takts bensinmotorerna genererar, då är det bra att skydda kablarna med kabelspiraler, kabelstrumpor eller exempelvis en slangbit som skydd just där du har buntbanden.

// Gullberg
#62
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
2020-12-20, 22:48:52
Quote from: Mikael_Ingemarson on 2020-12-20,  22:28:05
Nice😋 en sådan hade jag också viljat ha👍
Mikael,
Dessutom så kom jultomten väldigt tidigt i år och han hade med sig en DS-24 och min DS-16 har fått en ny ägare.  ;)
Våren får gärna komma väldigt snart.....

// Gullberg
#63
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
2020-12-20, 18:21:12
Lite mera...... ;)

Det som återstår nu är Piloten såklart och lite stickers mm.

// Gullberg
#64
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
2020-12-20, 18:16:25
Ni som skryter om målade roderhorn, släng er i väggen. Extreme Flight har målade skruvar som matchar färglayout på spinner  :D

// Gullberg
#65
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
2020-12-20, 18:11:58
Lite mer installationsbilder.....

Det är myyycket kolfiber och kolfiberförstärkt plywood med myyycket lätthål. Faktiskt så lite solidmaterial i kroppssidorna så man knappt hittar någonstans att installera elektroniska brytare, fueldot etc.  ???

// Gullberg
#66
Byggen / SV: Extreme Flight Extra 300 85"
2020-12-20, 18:03:54
Jag kan ju inte påstå att jag behövde denna modell men den är ju lite mindre och smidigare än mina andra befintliga bensinmodeller och därmed enklare att stoppa in i bilen och komma snabbare till flygfältet.
Motor: DLE 61 med cannister.
Servon: Hitec HS-7945TH och HS-7954SH
DPSI Micro DualBat 5.9V/7.2V MPX dual power supply

Lite bilder på motorinstallation.....

// Gullberg
#67
Byggen / Extreme Flight Extra 300 85"
2020-12-20, 17:21:55
Det är väldigt tyst på Forumet tycker jag och då får man ju försöka bidra lite själv, så håll till godo.
Det dök upp en begagnad så gott som ny EF Extra 300 85" och jag försökte uppmärksamma några medlemmar i klubben här i Trelleborg om denna mycket lämpliga aerobatic kärra. Tyvärr var det ingen som nappade men jag tyckte det var synd att den skulle gå förlorad så efter en bilresa Trelleborg - Värnamo t.o.r. finns den nu i min "hangar". Inköpt utan drivlina och servon. Den har tidigare haft eldrift men jag har bestämt att det skall bli tvåtakt bensindrift.

// Gullberg
#68
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-29, 22:12:43
Quote from: OlleG on 2020-10-28,  19:08:02
Efter en hel del funderande bytte jag sporrställets böjda kolfiberdel mot en rak. Blev mycket bättre vinkel för styrlinorna. Desutom lite mer skalalikt vad jag kan se på bilder från fullskalamodellen.

Fråga är om jag dragit på mig någon nackdel? Varför är originalsporrstället så böjt?
/OlleG
Svårt att avgöra på bara en bild men nackdelen är att du har betydligt mindre avstånd till rodrets underkant och får du en lite för hård landning kan sporrstället ev slå i rodrets underkant, men vid perfekta landningar fungerar det nog bra, men såklart mindre marginaler för lite hårdare landningar men mer skalenligt för Sukhoi.  ;)

// Gullberg
#69
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-27, 13:32:40
Quote from: OlleG on 2020-10-27,  08:52:37
Super att få goda råd.  Nu har jag inte flugit än... så jag ska prova lite innan jag shoppar loss på trebladigt. Men ett bra tips på propeller (och annat) är alltid välkommet.

Fundering som kvarstår. Den höga tanken. Se tidigare bilder så är tanken sänkt på bekostnad av den genomgående (stag-)plattan inte ger stabilitet längre (viktigt??). Vad är rådet? Min oro om jag höjer tanken och får stabiliteten så kommer det att bli trickigt att ta bort tankslangen efter tankning. Bensin kommer att rinna baklänges genom tankanslutningen innan man får i proppen. Redan nu kan det bli problem. Just nu är inflödet i tanken böjt uppåt och då får man inte problemet, men tanken går inte att tömma.
/OlleG
Jag har visserligen inte haft just en Krill Sukhoi, men jag är väldigt säker på att hyllan för tanken inte är en bärande del av konstruktionen. På mina Krill Yakar och även andra modeller från Krill har man antingen en hemmagjord hylla eller en komposithylla från Krill som sitter skruvad och eller klämd fast på vingröret som sitter i kroppen. Dessa hyllor har ingen förankring i kroppsidorna och absolut inte en bärande del i kroppen. På min Krill Ultimate ligger mina två enliterstankar på en hylla som iofs sitter fastskruvad i de längsgående plywood förstärkningarna i kroppen, men kan inte anses som en bärande del av kroppen.

// Gullberg
#70
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-26, 20:52:15
Quote from: OlleG on 2020-10-26,  19:53:02
Tack för bilderna. Får prova med två "dragtrådar", lite orolig att vinkeln uppåt blir för brant men tror nog mest på den lösningen ändå.
/OlleG
Är vinkeln för brant är det bättre att välja lösningen på bild 3. Väl beprövat och vanligt förekommande på Extreme Flight modeller.
Eller som jag har det på min Krill Yak 55M 33% där vinklen blir för brant med bef sporrställ (se bild nedan)

// Gullberg
#71
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-26, 17:09:32
Sporrhjul kan ju lösas på diverse olika sätt men här är några exempel.
Sista bilden full size Extra 330  ;)

//Gullberg
#72
Härligt Jonas!
Det finns ju diverse byggtrådar på 33% Krill Yak 55M både här på forumet och även på andra ställen och de två nedan är ju väldigt bra.  ;)

http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1567.0
http://mini-iac.se/forum/index.php?topic=1113.0

// Gullberg
#73
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-20, 19:00:27
Hej,
Tänk på att en helkompositmodell blir något tyngre (oftast) jmf med trämodeller.
14,2 låter rimligt om än lite i överkant. Mina två Krill YAK 55M 33% har vägt ca 13,6 om jag minns rätt men då med dubbla tankar och rökpump. 3W motorerna är inte kända för att vara lätta men pålitliga (jag har haft DA-100L och DA-120 i mina Yakar). Krill har aldrig varit bra på manualer, men har väl blivit lite bättre på senare år. När SU-29 kom ut fanns det  troligen ingen assembly instruction alls, möjligtvis en A4 som visar TP läget. Krill har tidigare förutsatt att man var erfaren byggare/flygare när man införskaffar den typ av flygplan som de producerar. Om du googlar hittar du diverse byggtrådar både från Sverige och andra som kan bidra med tips o hjälp tror jag.

// Gullberg
#74
Byggen / SV: Krill Ultimate 300 KS
2020-09-18, 15:23:44
Quote from: Par A on 2020-09-18,  11:25:07
Bara sälj Jonny.... ;D ;D ;D
//Pär

Pär är bara lite avis för att han inte har en Krill Ultimate 300KS med rööök!  :D

//Gullberg
#75
Byggen / SV: Krill Ultimate 300 KS
2020-09-17, 22:41:58
Quote from: Edge540 on 2020-09-17,  21:07:52
Hej
Hoppas det blir tillfälle att få se den nån gång.
Du kan väl säga till om den blir till salu? ;)
Mvh Isabelle
Hej
Jag skall försöka få till en video vid något tillfälle....
Allt kan naturligtvis bli till salu om betalningen är rätt :D men känns inte aktuellt just nu.

// Gullberg