Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Guzzten

#241
Det är inte så att det finns en hobbybutik i stan man kan besöka? Jag vill gärna handla lite saker och tänkte passa på när man kanske är nära en fysisk installation. Kommer ner tidigt fredag så det behövs inga konstiga öppettider.

Hoppas på bra väder!
#242
Allmänt / Säsongspremiär!!!
2012-03-12, 23:24:21
Det är trist att sitta och titta på färg som torkar. Batterier är som färg.[:D] Flygtid är den enda tiden, och för att få flygtid krävs, i våra fall, motortid. och ska man flyga mycket, som jag behöver och vill, kan man inte bränna tid med att titta på när saker laddas.

Hade jag haft råd, tid och kunskap hade jag kanske övervägt en elsetup. Det låter mindre, slabbar mindre och är relativt felfritt. Men med den tid jag spenderar på fältet \"vinner\" jag tid med fossilt bränsle.
Jag har en elkärra också.. Fast i depron. För att kunna träna IMAC i trädgården utan att störa grannarna! Det ger mersmak när dom står och hänger på staketet och tycker man är duktig.
#243
Allmänt / Säsongspremiär!!!
2012-03-12, 21:15:50
Jag köpte min maskin komplett för 4000 kr.
Jag vill ha samma drag i bitarna från första till sista propellervarvet. Inget sackande på grund av att \"soppan\" ta slut. Jag vill inte starta krig, elkärror är häftiga att se, men inget för mig.
För mig är det skönt att kunna åka ut på fältet och flyga \"nonstop\" i 5 timmar, utan att behöva vänta på att tanka fullt.

30cc kanske är i minsta laget, men jag anser att det är bättre med 30cc bensin än 30cc argsint metanol. billigare i drift med.

Som parantes kan jag nämna att jag kommer ha en Das Ugly Big Stik med en SC91FS metanol som reservkärra.
#244
Allmänt / Säsongspremiär!!!
2012-03-12, 01:06:28
En annan ska fortsätta flyga Basic i år. jag har uppgraderat mig med att köpa en 30 cc Sbach med en DLE30 med canisterdämpare till. Jag trivs bra med maskinen men behöver mycket flygning för att få ordning på roderharmonien.

Radion är en Turnigy 9X med ny programvara och ASSAN 2,4 modul och 7 kanals mottagare, servon är Tower hobbies 7 kilos analoga.
Var ute i dag och fick ca 20 sekvenser. Känns mycket bra!
#245
Allmänt / I vilken klass flyger du 2012?
2011-11-01, 22:43:41
Med tanke på hur totalt misslyckad min satsning på IMAC blev förra året så flyger jag Basic 2012 med. Jag har skaffat något bättre material än det \"skräp\" jag flög med. En Sbash 30cc har jag nu, att träna med i alla fall. Jag hoppas på att få tag på en 100cc, men eftersom advokater och annat sätt käppar i hjulen för pengar (arvsskifte)så blir det nog senare i vår.
Min 30 cc maskin köpte jag byggd men oflugen i höstas. har typ 25 flygningar på den. Sitter en DLE 30 med canister och Tower PRO 7 kg servos i den. Funkar bra, flyger kanon, men jag behöver mer flygtid. Den här maskinen FLYGER om man jämför med allt annat jag har.
#246
Tävlingar och evenemang / Tidaholm IMAC
2011-06-20, 11:09:54
Jag tycker det låter bra med lite mer tempo. Själv är jag \"van\" vid linflygets tempo, där nästa 3 deltagare, team eller combatanter står klara för \"utryckning\" i readybox. I Södertälje (min enda tävling hittils) vart jag lite konfunderad över just det långsamma tempot tidvis. Visst, fler piloter ger mer väntetid, av naturen, och man kan nog inte, som i tex karting, ha ett tidsschema med 10 min per pilot. Men att kunna \"tjäna\" nån minut per pilot och omgång med att \"nästa man är flygklar\" vid hjulsättning skulle öka takten drastiskt i mitt tycke. Den, mycket viktiga, sociala biten hinner man med i alla fall. Det blir ju ca 30x10 min \"dötid\" mellan flygningarna.

Bara mina tankar.
Anders
#247
Allmänt / Tack allihopa !!
2011-06-19, 12:52:47
Vill bara meddela att ny maskin är på gång från Autopartner. Den skall hämtas veckan efter midsommar och sättas ihop med vördnad. Maskinen blir en Sbash 107\" med DLE111 i näsan. Dessutom köper jag en ny radio. En Multiplex Royal Pro 9 kanalare. Jag litar helt på autopartner och köper dom saker som dom rekomenderar till maskinen, vilket innebär (för mig) gigantiska 29 kg servon, lippoaccar och annat \"lyx\" som jag såg i maskinerna i Södertälje. Den kommer inte bli klar till Tidaholm, och tyvärr måste jag stå över Gotland med. finns det någon vänlig själ i närheten av Tranås som kanske vill vara behjälplig vid maiden, och hjälpa mig kolla över den innan, under och efter första flygning?

Till Tidaholm kommer jag ha med mig en BIG STIK med en SC.91FS. Att jag inte har flygit den tidigare fattar jag inte. Den flyger 100 ggr bättre än det \"skräp\" jag flygit hittils. Jag kanske snöade in på skalariktigheten... Målet för resten av säsongen är att på någon tävling INTE komma sist! Jag kommer nog inte göra byggtråd, det finns så många om Sbashen endå, så vida ni inte vill det förstoss.....

Vi ses i Tidaholm!

Anders
#248
Allmänt / Tack allihopa !!
2011-05-17, 23:48:16
Jag har, av min fru faktiskt, fått valmöjligheter. Inte då att \"vi har bara råd med...\" utan mer att \"du behöver nått bra, nu när du tycker det är så roligt\". Jag tänker hålla projektet hemligt till allt är klart för inköp, men det kommer bli bra! Mycket bra! I södertälje så tittade jag mycket inne i maskinerna, utan att för den skull pilla på nått utan lov. Och att det ser snyggt ut i samtliga, inspirerar mycket. I mina maskiner ser det ut som ett ormbo. Ingen ordning och totalt kaos. det finns naturligtvis lika många lösningar på saker som det finns piloter, och det slutar nog med att man gör \"på platsen lösningar\" i alla plan. jag har i allafall fått en bra uppfattning om vad för hårdvara man \"bör\" ha i större maskiner. Min största hittils körde jag ju bort stället på... :) Jag hoppas på bättre resultat senare, men just nu håller jag mig i botten på cupen. Tyvärr ser det ut som jag får stå över Gotland, av rent ekonomiska skäl, men det kommer betala tillbaka senare :)

Träna flitigt! Det gör jag.

Anders
#249
Allmänt / Tack allihopa !!
2011-05-15, 20:17:48
Jag vill bara personligen tacka allihopa som var på tävlingen i Södertälje nu i helgen. Jag har aldrig lärt mig så mycket på så kort tid, och aldrig träffat så många trevliga och öppenhjärtliga mäniskor. jag tror att jag pratat med alla faktiskt. Att få se er med era fantastiska maskiner och er flygskiklighet är en ren ära!

Jag kommer fortsätta flyga mitt \"skrot\" ett tag till, men tack vare Autopartner kommer jag ha ett nytt projekt i källaren i mitten på sommaren.

Jag kom ju absolut sist, med saker som knappt flyger, men jag har roligt endå, och jag hoppas att jag gett er ett leende också, det bjuder jag på.[8D]

Åter igen, tack ALLA som var där!

Anders Hellsen[:D]
#250
Som nybörjare inom IMAC så skulle jag uppskatta om ni som har, eller ska arrangera tävling kunde skriva vad för alternativa boenden som finns på er ort.
Själv är jag \"på\" för att tälta på plats, men eftersom frugan vill vara med (det tycker jag är kul) så vill \"vi\" sova på typ vandrarhem eller liknande.
Jag är inte lat, kan kolla på nätet, men jag tror att ni som bor och verkar i områdena vet bättre och har mer aktuell information.

Tack på förhand

Anders i Tranås
#251
Allmänt / Fråga från en IMACnybörjare.
2011-03-30, 10:46:29
Jag har fått mail från SMFF, där kanslisten säger att hon ska höra med styrelsen, om licensfrågan går att lösa genom SMFF Direkt. Om det inte gör det, finns det inga \"licenslangare\" där man kan fiska en licens genom annan klubb, utan att vara med där? Jag vill inte ställa till nått, så är det olagligt slutar vi här... och jag går med i en riktig, och inte en fiktiv klubb!
#252
Allmänt / Fråga från en IMACnybörjare.
2011-03-29, 23:49:43
Hej! Jag heter Anders och bor i Sunhultsbrunn, Småland. Jag tänker börja flyga BASIC IMAC i år.
Eftersom jag är med i Tranås MFK, som inte är med i SMFF, tänkte jag gå med i SMFF Direkt. Det i säg är inga problem, men nu har jag fått höra att man inte kan få tävlingslicens via SMFF Direkt. Detta verkar konstigt tycker jag, då SMFF skriver på sin sida att \"klubben är som vilken klubb som helst\".... Problemet går säkert att lösa med att lösa medlemskap i en SMFFansluten klubb, men det blir, enligt snåljåpen, dyrare då [:)]. Finns det nån annan väg att gå?

Eftersom jag inte har fått SMFFnummer kan jag inte anmäla mig till tävlingarna. Nu är det ju ett tag kvar för visso, men räcker det med att visa ett kvitto kanske, att man betalat, OM det skulle strula nått?

Ska tillägga att jag tävlat i linflyg förr, för 100 år sen typ, och inte varit med i SMFF sen dess... Är med i RCFF men det lär ju inte hjälpa nått [:I]

Jag kommer flyga med en Graupner Super Star med en Roto 25 i, och har en Kyosho EDGE 540 Red Bull, med en .46a i, som reserv.

Jag hoppas på en trevlig sommar tillsammans med er!

Anders