Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - HansE

#16
Utrustning / Uppblåst EF Yak54 på G!
2011-05-26, 09:11:22
Här gör Donatas müsli av prototypen vid Clover Creek:



Herr Hinson ser lätt nervös ut...

Wow, kan killen flyga eller? [:0]

/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#17
Utrustning / Någon som provat JR DSX 11?
2011-05-24, 16:24:58
Verkar klokt Peter!

Min EU-DX7:a har aldrig glitchat ens på löjligt långa avstånd (AR7000). Men jag saknar trottelkurva för fpl.

Är du nöjd med din DX8:a Paroos?
Läser man på High Alpha blir man livrädd [:0]. Fast Mike Williams et. al kanske är Tafubasponsrade?

DX10 vekar lovande, men jag har äntligen lärt om till tumflyg...

/Hans
#18
Byggen / H9 Extra 260
2011-05-23, 13:14:31
Mycket intressanta synpunkter, tack för dem.

Jo lukten vore ju kul att slippa. Eftersom jag råkar vara fysikalkemist kan jag tänka mig att förbränningen är ren med lite sot om man kör alkylat med bra olja, men hur det funkar i verkligheten har jag ingen aning om [:D]. Kan också tänka mig att motorn blir lättstartad efter vinteride då inte så mycket klägg bildas.
/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#19
Ja, alltså förutsatt att man har nåt linkage av plast emellan, förstås.
/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#20
Vad bra att det finns folk som går före och visar hur man gör!!!

Mycket snyggt flygetyg förresten. Den flygande Holländaren. Me love orange.
Hmmm, det kanske inte är så dumt med uterum ändå, ser jag nu.Gräset behöver klippas förresten. Sätt på en trettitummare och taxa lite...(Kvarterets snyggaste weedeater!)
Mitt gaslinkage är av stål. Är det nån nackdel? (Okunnig nybliven motorägare)
/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#21
Utrustning / Någon som provat JR DSX 11?
2011-05-22, 16:21:24
Hmmm,
Väldigt intressant läsning. Jag letar efter en ersättare till min DX7:a och har länge sneglat på 11x. Antar att detta vevats runt ett antal varv, men hur olagligt på en IMAC-tävlingsskala kan det vara att köra med en US-version (128 mW EIRP) i stället för en EU-version (100 mW EIRP). Borde ju bara vara bra ur säkerhetssynpunkt med (något) högre effekt? Man vill ju ha HH:s dsmx-version ifall man köper 11x, och inte hamna mellan JR och HH:s skyttevärn....
mvh
/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#22
Byggen / H9 Extra 260
2011-05-22, 13:15:16
Tack för svar,
Ang. soppan så börjar jag med V-power då.
Ang. vingarna, he, he, så kör jag mest gubb-3D (harrierrolls, o.s.v.) så de lär nog hålla... De är v.1 men qual-stämplade. Limfogarna man kan se verkar fina.
mvh/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#23
Byggen / H9 Extra 260
2011-05-21, 23:00:43
You got me! That\'s where I shopped.
/H

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#24
Byggen / H9 Extra 260
2011-05-21, 22:10:43
Tack för vänliga ord,

Jag förstår Patrick att man bär med sig en sådan krasch i flera år. Det är ju liksom inga små maskiner. Tanken på vad som kunnat hända är naturligtvis det värsta och får en att sätta säkerheten i fokus. Skall definitivt tänka på kablageinstallationen. Allt verkar skaka rejält även med boxer när man kör bensin.

Har förstås en massa frågor. Här är några:

a) Patrick: Vilket lim rekommenderar du till \"vinglobotomeringen/fixen\"? HH föreslår Elmer\'s Glue alt. Gorilla Glue. Verkar vara nåt PU-klägg jag inte kan hitta på någon webshop jag känner till.

b) Kan man köra DA på Aspen?

Höll förresten på att skratta på mig när jag hittade ett gammalt inlägg av Dig Patrick på FG. Man kan lätt tro att jag stalkar Dig. Jag har nämligen också en GP Extra 330s 27% (!). Den flyger himla fint med en Hacker A60 på 12s. Lite mer ved än i en Extreme Flight men å andra sidan ganska fälmässig för en 3D-kärra.

/Hans

Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster
#25
Byggen / H9 Extra 260
2011-05-21, 16:37:46
Hejsan allihop!

Jag heter Hans Evertsson och är ny här. Jag har i och för sig smugit runt här ett tag och måste säga att det verkar vara ett himla trevligt gäng. Så jag tänkte att varför inte få hjälp av proffsen när man ändå håller på att montera sin första bensinare.[:D] Hittills flyger jag uteslutande el med en 2m Extra på 12s som största kärra. Lite småsugen är jag allt på att börja med IMAC så småningom. Skall försöka komma till någon tävling i år för att se hur det går till och insupa atmosfären, samt börja träna in ett program tänkte jag. Nu är det så att jag är en lyckligt gift trebarnsfar bosatt uppe i Ånge, så det blir nog ganska sporadiskt till en början... Senare antar jag att man kan bli ohjälpligt fast i den här cirkusen, eller?

Så till nya kärran: En H9 Extra 260 35%. Jag vet eftersom jag naturligtvis lusläst tråden att Herr Roos förlorat en sån här. Beklagar verkligen. Hoppas Du kommit över det hela. Själv undrar jag naturligtvis om Du hittade orsaken till slut???

Detta blir ingen heltäckande byggtråd eftersom det redan finns flera på denna fyra år gamla kärran, utan lite funderingar och bilder på sånt jag undrar över eller gjort annorlunda. Kommentera gärna om ni ser nåt galet.

Jag är ny på bensinare men omgiven av motorsågsexperter (Norrlands inland [:D]) så jag hoppas det skall gå bra. Jag har stödköpt en DA av Obama till kursen 6.07 [^]. (Som nybörjare ville jag ha en motor med rätt inställd tändning vilket de här verkar ha?) Själv hade jag siktat in mig på en 100L då det är ett plug\'n\'play-montage, men min kloka hustru tyckte jag borde tänka framåt på de nya ultralätta 38%:arna som kommer och föreslog denna till mig i stället:

Image Insert:

54.16 KB
[:D]

Övrig setup blir

MTW bulkrökar
KS 88:or (91:orna går bara inte dit med mina byggkunskaper)

Hitec 7954 på skev och höjd
Futaba 9157 på sida
Savöx 1257 på gas\'n
Hyperion LiFe + AR9110
Power Box Spark Switch
150 mm Kavan Luxus (Norrland ä fullt av tjälskott o tover)
m.m.

Trevlig helg!

/Hans


Image Insert:

89.61 KB



Multiplex Parkmaster & Acromaster
OBH Nordica Draughtmaster