Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Eklund

#21
Byggen / Hangar 9 Extra 300 - 35%
2012-07-09, 21:42:46
Suget efter att sätta ihop en helt ny maskin själv har varit väldigt stort egentligen från det att jag bestämde mig för att börja med IMAC. Efter mycket funderingar och läsande på nätet så fastnade jag till slut för en H9 Extra 300. En i mina ögon otroligt snygg maskin och med potential att flyga kanonbra.

Då euron står bra i kurs för tillfäller så slog jag till och gjorde en beställning från Tyskland. Maskinen skall byggas i höst/vinter för att bli tävlingsmaskin nästa år.

Förhoppningsvis kommer paketen i slutet av veckan och då hinner jag kanske med en uppackning med bilder innan tävlingen i Kil, annars blir det veckan efter.

Nästa del att fundera på är vilken motor man skall satsa på. Jag har väl egentligen tre alternativ som det ser ut nu.

Alternativ 1 är 3W-110 iB2 CS. Detta verkar vara en riktigt bra motor. Just nu är det kanske favoriten.

Alternativ 2 är en DA120. Fördel är att modellen är designad med denna motor. Borde vara smidigast.

Alternativ 3 är ZDZ 100B2RV-J när den släpps. Jag gillar verkligen zdz'as nya motorer. Blir 100-kubikaren lika bra som 180 kubikaren så är det en riktig goding.

Jag får suga på den karamellen ett tag till.
--Per Eklund
#22
Utrustning / Motorproblem
2012-06-21, 19:42:51
I kväll var det andra gången jag fick åka hem från fältet utan att ha kunnat flyga pga. en motor som inte vill starta.

1:a gången hade jag ingen nyckel med mig så att jag kunde skruva ur stiftet. Den gången skruvade jag ur stiftet när jag kom hem och det var riktigt blött. Jag blåste rent stiftet och provstartade hemma. Det gick alldeles utmärkt.

Denna gången gången hade jag med mig verktyg och jag testade att skruva ur stiftet ett antal ggr. Oftast var det rätt blött. Jag kontrollerade även att det fanns gnista. Det kom gnistor men om dom är tillräckligt bra är omöjligt att säga.

Detta är inte bra. Jag har tillräckligt svårt att få ihop träningstid ändå så motorn måste funka.

Just nu har jag några teorier om vad som är problemet.
1. Jag kör på Aspen 4-takt med en bra olja. Jag har kört maskinenb 3 ggr och då gick den helt ok på Aspen, men den kanske är tjurig att starta på det.
2. Ett riktigt långskott. När jag monterar ihop maskinen så lutar jag den med nosen i backen när jag monterar stabben. Den skulle i detta läga sura ihop. Tror inte riktigt på den teorin själv.
3. Det är för dålig gnista. Jag har inte mätt spänningen på tändacken i kväll, men förra gången var det inget fel. Det var typ 6.4V om jag minns rätt. Det kommer dock gnista som sagt var.

Jag funderar på att köpa en dunk med Shell super V för att testa om den startar lättare på det. Vill helst inte köra normal soppa då jag måste ha maskinen inne. Dess utom handlade jag 25 liter Aspen idag, men man skulle ju kunna ha en dunk för att starta motorn första gången på dagen.

Det sitter en DA50 i maskinen och startprocedur som jag försöker med är choke, väldigt lite gas och flippa tills den tänder. Stäng av choke och flippa tills den startar. Här måste man kanske sätta någon gräns för hur många ggr man skall flippa med choke.

ALLA tips på vad jag skall göra är välkommna.

--Per Eklund
#23
Allmänt / Flight mode för landning
2012-06-08, 08:55:09
Efter min premiär med Extran så kan jag säga att den absolut största skillnaden med denna stora modell mot allt jag testat tidigare var hur gärna den vill flyga när man skulle landa. Jag är van att komma in lite högra och att modellen sjunker snällt och fint men oj vad denna stora maskin glider bra!

Man kan ju flytta fram tyngdpunkten, men den gick perfekt i inverterat läge så det är ju inte så roligt att förstöra det.

Därför har jag funderat på om man inte skulle försöka göra en flightmode för landning. Förutom att sänka tomgången så lurade jag på om man skulle lägga på klaffar, eller skall det kanske vara \"spoilerons\" (klaffar uppåt) i stället?

Så här hade jag tänkt:
1. Sänka tomgång
2. 5-10% klaff
3. Trimma höjdrodret så att maskinen har ytterst lite dyk vid neutralläge. Man parerar ju ändå med höjdrodret när farten sjunker sedan. Nu var jag tvungen att trycka lite dykroder för att komma ner och det känndes avigt.
4. Öka maxutslaget på skevrodrena för att kompensera för klaffen.
5. Öka expo på skevrodren för att kompensera för ökat maxutslag.

Vad tror ni? Är jag ute och cyklar?
Har ni några andra tipps och trix?

--Per Eklund
#24
Jag var i Brännebrona idag och gjorde premiär med Extran.
Min bror passade på att fota Ulf när han testade lite för ett fritt program. Värsta låga kniveggen[:0]




87.72 KB



88.07 KB
#25
Allmänt / Växjö Airshow
2012-04-26, 22:33:34
Tänkte bara kolla om det är någon från Jönköpingstrakten, eller någon som passerar Jönköping som vill samåka till Växjö Airshow den 5:e maj?

Jag hade tänkt försöka ta mig dit.

--Per Eklund
#26
Hej,

Per Eklund här. Jag har hållit på med modellflyg i ett par omgångar på hobbynivå. Senaste gången var för ca 10 år sedan. Nu efter diverse villovägar har jag halkat in på modellfly igen. Jag är en person som vill ha mål och utmaningar i det jag gör så när jag hittade detta forum så insåg jag att IMAC verkar vara något för mig.

Jag har beställt en Acromaster som första maskin nu för att komma igång. Frågan är om den räcker om man vill testa på en Basic-tävling? Jag vet nu i och för sig inte om jag hinner få till tillräckligt med träning detta året för att köra en tävling, men det skulle vara sjukt kul att testa i år så att man vet vad det handlar om för att komma rustad till nästa säsong. Mitt spontana mål är att komma iväg på tävlingarna i Juli i så fall. Jag bor i Jönköping så Tidaholm ligger ju bra till.

Om det inte räcker med en Acromaster har jag funderat på om man skulle köpa en begagnad F3A maskin. De kostar inte så mycket och det gör inte så mycket om man råkar kvadda.

Det kommer dock helt säkert bli ett bygge också för nästa säsong. Om det är lämpligt att börja på det relativt snart för att kunna köra lite i år eller om man skall vänta till hösten vet jag dock inte. Synpunkter? Man kanske till och med skall bygga nu för att köra i Juli?
Risken är att jag går lite för snabbt fram då jag är duktigt sugen och full av entusiasm nu :-)

Hur som helst räknar jag med att åka och titta på tävlingarna i Helsingborg och Brännebrona.

--Per Eklund