Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Eklund

#511
Utrustning / Ikväll är det inte roligt.
2012-05-03, 22:28:39
Är leverantören av batterierna serviceminded borde han ställa upp med ersättning för skadan.
Det är inte så väl att Powerbox har en skyddsdiod på ingången som har brunnit och som enkelt går att byta?

Beklagar verkligen oturen.
--Per Eklund
#512
Allmänt / Växjö Airshow
2012-04-26, 22:33:34
Tänkte bara kolla om det är någon från Jönköpingstrakten, eller någon som passerar Jönköping som vill samåka till Växjö Airshow den 5:e maj?

Jag hade tänkt försöka ta mig dit.

--Per Eklund
#513
Allmänt / IMAC Sverige syns...
2012-04-13, 14:46:53
Dessa filmer är väldigt värdefulla för mig som total nybörjare på IMAC.
Genom att titta på filmerna så ser man hur allt hänger ihop. Det är lite svårt att läsa ut från pappersvarianten.
T.ex. hade jag aldrig fattat att man går in och ut på samma höjd i många av manövrarna. På pappret ser det ut som att man skall avsluta lägre än ingångshöjden, vilket till slut blir väldigt jobbigt :-).

Så ett STORT TACK till alla inblandade.
--Per
#514
Allmänt / Forumfel
2012-04-13, 14:13:30
Aha, känd bugg. Jag fick samma fel när jag skapade min första tråd så jag tog bort den och skapade en ny.
Det går väl så länge ingen har varit inne och svarat misstänker jag.

Men helt klart är det ju bäst att fixa felet.
--Per
#515
Nytt mail skickat.

--Per
#516
Oj, Tackar för tipset.
Jag har skickat mail, det är precis en sådan jag vill ha egentligen. Rätt maskin och rätt färger!!!
Jag har inga förhoppningar dock då jag ring på en maskin som varit till salu mycket senare.

Nu är det bara att hålla tummarna.

--Per
#517
Jag har försökt ringa Autopartner idag för att kolla om dom får hem fler maskiner från Extreme Flight innan sommaren, men utan framgång. Det är ju många som rekomenderar det fabrikatet.

Jag har även kollar runt på de maskiner som skall finnas på lager enligt internetbutiken och då fastnade jag för en Pilot RC Yak54 87\" Black Orange Silver. Jag gillar den skarp med den färgsättningen och den borde även bara lätt att se i luften.




Det följer med 3st Hitec HS-645MG. Är dessa servon gångbara? Jag har förstått att man skall sattsa på bra grejer här.

Finns det några kända nackdelar med denna modell?

Det kommer nog komma en del frågor framöver då jag har mycket att lara mig.

--Per
#518
Den tråden skall jag läsa igenom. Jag har redan sneglat på den maskinen (en av mina absoluta favoriter) hos autopartner, men den är ju tvärslut. Precis som allt annat av intresse från extreme flight.

--Per
#519
Lät klart intressant med Extran, men 100cc får nog vänta lite. Det måste ju finnas utrymme för uppgraderingar också :-)
De första åren lär det inte heller vara modellen som sätter begränsningarna. Jag har MYCKET att lära, med det skall bli en väldigt rolig resa.

--Per
#520
Tackar så mycket Patrik.

Då vart också det sista potentiella problemet löst. 50cc, here we go [:)]
#521
Mikael: Jag är helt införstådd med att jag kommer att bli helt fast. Det har i princip redan hänt [8D]

Lonsan: Bra med rådet att inte gå på 30cc. Jag känner mig själv så om det är som du beskriver hade den nog inte blivigt långvarig. Pengarna för en 50cc kärra är ok (så länge man inte går i backen för ofta). Det jag är mest fundersam över är transporter. En 30cc går nog in i min Astra kombi, men 50cc känns tveksamt. Åker man på ett släp med 50cc maskiner eller går det att transportera på taket eller inne i bilen?

Alternativet som du skriver är ju en lite mindre elkärra då. Fast tusan vad jag skulle sakna ljudet!

--Per
#522
Jo, det var en MPX Acromaster jag menade.

--Per
#523
Tackar för detta svar.

Acromastern är helt rätt något som jag först och främst tänkte ha som \"komma igång maskin\".

Då ställer jag nog in siktet på en riktig IMAC-kärra direkt då jag absolut vill köra bensindrivet och lite större maskiner framöver.
El funkar väl, men för mig är en \"riktig\" motor en förbränningsmotor. Tolka mig rätt nu så att jag inte startar någon typ av motorkrig :-)

Räcker 30cc eller är det dumt? Skall man gå på 50cc direkt?
--Per
#524
Hej,

Per Eklund här. Jag har hållit på med modellflyg i ett par omgångar på hobbynivå. Senaste gången var för ca 10 år sedan. Nu efter diverse villovägar har jag halkat in på modellfly igen. Jag är en person som vill ha mål och utmaningar i det jag gör så när jag hittade detta forum så insåg jag att IMAC verkar vara något för mig.

Jag har beställt en Acromaster som första maskin nu för att komma igång. Frågan är om den räcker om man vill testa på en Basic-tävling? Jag vet nu i och för sig inte om jag hinner få till tillräckligt med träning detta året för att köra en tävling, men det skulle vara sjukt kul att testa i år så att man vet vad det handlar om för att komma rustad till nästa säsong. Mitt spontana mål är att komma iväg på tävlingarna i Juli i så fall. Jag bor i Jönköping så Tidaholm ligger ju bra till.

Om det inte räcker med en Acromaster har jag funderat på om man skulle köpa en begagnad F3A maskin. De kostar inte så mycket och det gör inte så mycket om man råkar kvadda.

Det kommer dock helt säkert bli ett bygge också för nästa säsong. Om det är lämpligt att börja på det relativt snart för att kunna köra lite i år eller om man skall vänta till hösten vet jag dock inte. Synpunkter? Man kanske till och med skall bygga nu för att köra i Juli?
Risken är att jag går lite för snabbt fram då jag är duktigt sugen och full av entusiasm nu :-)

Hur som helst räknar jag med att åka och titta på tävlingarna i Helsingborg och Brännebrona.

--Per Eklund