Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - OlleG

#16
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-26, 20:26:12
En annan fråga, vad ska man förvänta sig för varvtal för en 3W-110 B2 CS med en Biela 28x10? Gjorde ett kort test och verkar hamna runt 6000 varv. Är det lite?

/OlleG
#17
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-26, 19:53:02
Tack för bilderna. Får prova med två "dragtrådar", lite orolig att vinkeln uppåt blir för brant men tror nog mest på den lösningen ändå.
/OlleG
#18
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-26, 08:09:11
Hej
Eftersom rätt ny på stort så blir det en del frågor.
Bortsett från tank och tankplattefrågan ovan, hur ser typiska sporrhjulsinstallationer ut. På det planet jag köpte blev det en utslagsbegränsning på sidroder. Nu funderar jag på den optimala installationen. Ett krux är att sporrhjulet ligger rätt långt under rodret och därmed lite trickigt att på ett lätt (viktsmässigt) sätt få ned styrningen.
Kanske någon kan skicka en bild på er installation?
/OlleG
#19
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-23, 10:49:00
Tanken är 1 liter. Det är väl typisk storlek för en 110 cc?

Jag undrar hur ni placerat tanken i en Krill? Som ni ser på bilderna verkar tankplattan sänkt. Dvs den ursprungliga delad, men är inte den en del av stabiliteten i kroppen?
Om man har kvar den i ursprungligt skick kommer tanken väldigt högt upp i huven. Ser nog inte vettigt ut. Vad säger ni? Kan också tänka mig att det lätt rinner baklänges i tankanslutningen när man tar bort slangen från dunken om tanken sitter mycket över påfyllningsanslutningen.
/OlleG

#20
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-22, 21:09:31
Ni har ju rätt så klart. 110 ska det vara. Två röda cylindrar!

Men jag hittar inte nålinställning på hemsidan. Har försökt...

Metallställ, kolfiberrör. Tanken har jag inte tänkt på. Ska se vidare på tank och ställ. Blir nog inte att flyga förrän till våren.

Också uppenbart att DA motsvarigheten är ca 400g lättare.

Den är i mycket fint skick, inte en skråma någonstans.

Tack för alla svar. Har hittat drevsats till servona och köpt några.
/OlleG



#21
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-21, 12:47:46
En bild på nyförvärvet.

Vad tror ni om detta med lite ljud från servona? Allvarligt och måste åtgärdas direkt?

Jag söker också vad förgasaren heter till 3W-110iB2 CS motorn. Det är en Tillotson, med markering 232E433. Men kan inte hitta någon uppgift om den.


/OlleG
#22
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-20, 18:23:15
Bild kommer.
Är även vikten vettig?
/OlleG
#23
Byggen / SV: Krill SU 29 33%
2020-10-20, 14:36:34
Måste korrigera mig själv. Sidroderservo är ett HS7980TH, borde räcka med ett. Radioplattan satt för och jag antog felaktigt att det var samma servo som övriga.
/OlleG
#24
Byggen / Krill SU 29 33%
2020-10-20, 12:45:44
Hej
Har just köpt en begagnad Krill SU-29 33% med en 3W112B2 CS.  Tänkte höra med er som kan detta om lite funderingar jag har.
Vikten verkar vara 14,2 kg, är det rimligt? Ganska mycket från den PilotRC Yak54 50cc modellen jag hade, ca 7,6 kg.
Servona är genomgående HS7954SH. Räcker det med ett sådant servo för sida som det är i modellen?
När man rör en del servon, för hand, kan man höra ett aning mer ljud från kuggarna i mittläget samt nära ytterutslagen. Tolkar det som några kuggar mitten av utväxlingen är lite slitna. Bör man byta dreven?

Vad är fabriksinställning på förgasaren, går bra och har inte rört den men ändå?

Är det någon  som har monteringsmanualen? Krills hemsida verkar omgjord och fungerar konstigt.

Tackar på förhand
/OlleG
#25
Utrustning / SV: Avgasrör av
2019-10-06, 09:44:37
Tack för svaren.
Ja jag får fundera hur jag ska göra. Bygga om och förlänga motorboxen är naturligtvis möjligt men känns lite jobbigt.
Det är dock snart vinter och då tid för modifieringar.
/OlleG
#26
Utrustning / SV: Avgasrör av
2019-10-05, 10:37:23
BTW, var finns teflontejp att köpa?
/OlleG
#27
Utrustning / SV: Avgasrör av
2019-10-05, 10:36:28
Hej
Jag ser på bilden av DA-50 installationen att ljuddämpare inte är gummiupphängd. Dvs stelt rör och stel dämpare.

Jag är nyfiken om det finns någon som har stelt rör med gummiupphängd dämpare?

I princip måste det vara fel med gummiupphängd dämpare och stelt rör som jag tänker eftersom om dämparen är gummiupphängd så måste det finnas en punkt på röret (sannolikt den vekaste delen) som tar upp dämparens svängning. Kan inte leda till något annat än utmattningsbrott. Då möjligen om man har något mer flexibelt än teflonröret, som tex armerad silikon som jag fick svar på i annat forum, som kan ta upp svängningen.
Men någon har fått det att fungera ändå?

Min motorinstallation efter koll; den är verkligen helt stum. Inget löst.

/OlleG
#28
Utrustning / SV: Avgasrör av
2019-10-02, 08:51:59
Hej
Tack för svar.
Har du möjligen en bild på DA-50 installationen?
Den installation som gick sönder är urriven och jag har tyvärr ingen bild. Men de stand off jag har är 68 mm, de följer med motorn.  Ska kolla extra noga om något sitter löst.

Vet du om det är möjligt att "böja runt" nedanstående flex header som krävs för en DLE-55. Man måste ju ha runt avgasröret från sidoutblåset 90 grader till rakt bakom motorn. På bild har jag bara sett den användas vid liggande cylinder som på boxrar.

https://www.krumscheid-metallwaren.de/zubehoer/ks-comfortmount-abf-kruemmer/ks-comfortmount-abf-kruemmer-884.html

/OlleG

#29
Utrustning / SV: Avgasrör av
2019-10-01, 08:58:38
Hej
Det är de standoff som följer med DLE 55. Jag ska ta isär igen och säkra att motorn verkligen sitter men jag är rätt säker på det. Det är inte heller så att jag måste ta i för att få på Teflonröret utan dämpare och krök passar precis mot varann.

Funderar på detta med stelt rör och komfort mount om det är en olycklig kombo? Ser på KS sida att de kit de säljer så har de en bit flexrör i kröken.
https://www.krumscheid-metallwaren.de/sets/schalldaempfersysteme-mit-frontein-und-auslass/komplettset-schalldaempfer-mit-frontauslass-651.html

Någon med Comfort Mount erfarenhet?
/OlleG
#30
Utrustning / Avgasrör av
2019-09-30, 22:12:08
Hej
Jag ställde denna fråga på Svenska RC-förbundets forum, men tänker att här är erfarenheten av mitt problem samlad.

Jag har en Pilot RC Yak 54 med en DLE-55 och avgassystem från KS med canister och deras ComfortMount. Det är ett ComfortMount fäste som jag har mitt på canistern, där det är anvisat med en slipad yta, samt helt stumma krökar (headers?) sammanfogade med ett teflonrör mellan dämpare och rör. Dvs avgassystemet sitter fast i gummiupphängningen i mitten på dämparen och i motorns avgasmynning.
Nu har den för andra gången gått av mellan plattan som bultas i motorn och starten av röret. Det som KS kallar "Exhaust stub".
Jag har max 20 starter sedan den gick av förra gången.


Vad är felet med installationen?

Misstänker lite att med helt stumt rör så måste dämparen sitta stumt i planet och med ComfortMount måste man ha en flexböj. I kombinationen som jag har
överförs motorns vibration till dämparen via denna "Exhaust stub". Dämparen kan väl nästan hamna i självsvängning vid viss varv.

Men hur gör ni?
Per på Autopartner svarade att den har en tendens att gå av.....

/OlleG