Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - OlleG

#31
Utrustning / SV: XOAR Kolfiberpropeller
2018-05-29, 20:42:56
Det är en Pilot RC, Yak 54 med en DLE 55. Har bara haft 23x8, men tycker det verkar bra. Tränar lite på intermediate, så det kan man säga är det jag flyger nu.

Så trä har inga egentliga nackdelar? Vad är skälet till kolfiber? Det satt på min kärra när jag köpte den så jag har inte funderat så mycket. Ett tappat hjul i luften gav dock ett lite snabbt stopp vid landningen med noskänning, dvs propellern bröts.

/OlleG
#32
Utrustning / XOAR Kolfiberpropeller
2018-05-29, 12:26:06
Hej
Jag köpte tidigare en XOAR 23x8 kolfiber hos Autopartner. De har den inte nu och är mycket dyrare hos andra handlare än förra gången (2015).
Vilken kolfiberpropeller kör ni med/rekommenderar ni?
/OlleG
#33
Hej
Många switchar rekommenderas för olika manövrar.
Hur mycket av switchar använder ni som tävlar?
/OlleG
#34
Manövrar / SV: För er en lätt fråga
2018-02-26, 20:03:08
Tack igen.
Jo "matematiskt har jag förstått det. Men visste inte att man kunde tolka in riktning i spinnsymbolen.
/OlleG
#35
Manövrar / SV: För er en lätt fråga
2018-02-26, 08:54:36
Tack för svaret.

Kan man av symbolerna utläsa att kvartsrollen ska vara åt samma håll eller måste man "räkna ut det" för att figuren ska bli rätt till slut?
/OlleG
#36
Manövrar / För er en lätt fråga
2018-02-25, 17:25:06
Hej
Jag känner mig inte helt hemma att tolka arestisymbolerna, så en liten fråga om hjälp:
I 2018 intermediateprogram, figur nummer 2 innehåller ett spinn följt av en kvarts roll. Jag tolkar spinnsymbolen som totalt 3/4 varv, dvs inte 1 och 3/4 varv? Visst måste efterföljande kvartsroll vara i samma riktning? Dvs totalt ett varv, samma utgång ur figuren som om man bara tryckt dykroder för att komma in i vertikalen.

/OlleG
#37
Nyfiken på ursprungsfrågan.
Gör det något om roderlinorna slackar när det är utslag. Vinden måste väl ändå ligga på så mycket att bara ena linan används i alla fall.
/OlleG
#38
Manövrar / SV: IMAC v.s. F3A
2017-01-23, 21:38:31
Tack för svaret.
/OlleG
#39
Manövrar / IMAC v.s. F3A
2017-01-19, 10:23:08
Hej
Som inte så kunnig i vara sig F3A eller IMAC så undrar jag över vad skillnaden i manövrar och hur man tänker när man väljer manövrar är mellan de två tävlingsformerna?
 
K värdes beräkningen verkar olika?

Var i svårighetsgrad placerar sig F3A Nordic, F3A och F3A final om man skulle klassa dem i IMAC skalan Basic,...., Unlimited?

Min gissning är att intermediate någorlunda svarar på F3A men att F3A har fler manövrar och därmed svårare.

/OlleG
#40
Manövrar / SV: Hur gör man en kvickroll?
2016-01-04, 16:50:20
Ja jag har förstått det och tänkte om det fanns en kommentar om de båda, som är så olika....

Men även intermediate flygningen som sådan. Skulle det vara en fullpoängare?
/OlleG
#41
Manövrar / SV: Hur gör man en kvickroll?
2016-01-03, 13:29:39
Hej
Återupptar ämnet (är ren nybörjare, aldrig tävlat).

Jag har tittat lite på IMAC på Youtube och ser att kvickrollen ser väldigt olik ut trots att båda källorna verkar väldigt trovärdiga.
Snabb:
https://www.youtube.com/watch?v=dnvKpbiWeOg
Långsam:
https://www.youtube.com/watch?v=LFjwpc_r6pw

Någon som kan kommentera? Är båda godkända?

Hur bedöms den senare flygningen? Tränar själv på det på simulator och den ser i mina ögon helt perfekt ut. Skulle den vara det i en tävling? Skulle behöva någon referens hur en bra flygning faktiskt ser ut.
/OlleG
#42
Utrustning / SV: Svårstartad DLE 55
2015-08-29, 09:34:37
Hej
Tack för engagemanget. Tyvärr har jag inte hunnit prova än.
Det är riktigt att jag frågat tidigare också, även om jag faktiskt glömt det.
Ni förstår att jag inte är en som flyger ofta....
Men det var problemen då som gjorde att köpte starter. Nu går den igång.

Choken tror jag verkligen inte det är eftersom det är lika kall som varmstart.
Och den går perfekt när den gått igång. Har provat med tomgångsnålen men man vill ju inte  att den ska vara ickeoptimal för gående motor.

Ska också säga att den kan flippa igång direkt. En gång av fem kanske.

Anledningen till min förhoppning på bensin, att köra Aspen, är den remarkabla skillnaden det blev på min grästrimmer.  Från att ha krävt minst tio ryck så går den enkelt igång på första.

Återkommer som sagt när jag provat.
/OlleG
#43
Utrustning / SV: Svårstartad DLE 55
2015-08-26, 20:22:41
Hej
Nej choken ser helt korrekt ut. Även tändstiftet är bytt till NGK.

Just nu funderar jag på två olika alternativ.
1) Tändningen justeras till senare, det lilla som nu går att justera.
2) Vet att alla (många i alla fall) förordar Aspen. Av egentligen misstag har jag OKQ8 soppa nu. Eventuellt kan det hjälpa att byta till Aspen som jag nu köpt men inte provat.

Har dock inte haft tid att prova något av ovan. Återkommer när jag gjort det (får inte till så många tillfällen tyvärr....)
/OlleG
#44
Utrustning / SV: Svårstartad DLE 55
2015-08-20, 15:49:14
Hej
När den väl startat går den helt perfekt. Har aldrig tjuvstannat.
/OlleG
#45
Utrustning / Svårstartad DLE 55
2015-08-17, 20:41:59
Hej
Har en DLE55 som jag tycker är mer svårstartad än den borde vara. Har gett upp på det viset att jag köpt en växlad starter, då går den igång snabbt. Sedan går den utmärkt.

Men att flippa igång den är enormt osäkert. Ofta mycket svårt, den tänder ibland men det ser ut som tänder baklänges eller så räcker det inte riktigt över nästa kompression. Svårt att säga vad som egentligen händer. Med träpropeller, dvs mindre rotationsmoment, är den omöjlig att flippa igång.

I princip skulle jag kunna leva med startern men dels tar det emot mentalt för det borde inte behövas dels känns det lite riskablare att stå så nära propellern.

Har försökt med lite rikare och magrare tomgångsblandning men det har inte riktigt hjälp. Kan inte se någon skillnad egentligen annat att den varvar upp sämre eller bättre från tomgång vilket ju är naturligt. Tändgivaren sitter i mitten i den lilla rörelsemånen som är möjlig i en DLE.
Några tips?

Det är min enda bensinare i flygvärlden så jag har begränsad erfarenhet.
/Olle Granberg