Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Byggen / SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
« Senaste inlägg av Kent skrivet 2018-10-06, 14:54:36  »
Är inte axeln gängad. Går kanske att skruva in något där som ”förlänger” axeln.
2
Byggen / SV: YAK55m 33% Krill Models electric => 4-takt
« Senaste inlägg av Lonsan skrivet 2018-10-04, 23:25:44  »
Ny fråga. 10 mm axeln på DA100 kommer inte att nå igenom proppen när jag lägger till en spinner.
Alltså inget som centrerar proppellerbrickan riktigt.
Har någon råkat ut för detta och isåfall, krävs det nån åtgärd?
3
Köp och Sälj / 4 stk. KD Lipo 7s 12000mA 25C Helt nye.
« Senaste inlägg av Erik skrivet 2018-10-03, 18:52:54  »
Sælges:
4 styks helt nye og ubrugte Lipo pakker, end ikke ladet en eneste gang.
DKR. 1000,- pr. stk.
Ved køb av alle 4, finner vi en god pris.
4
Köp och Sälj / Plettenberg Predator 30/8 Evo. Helt ny.
« Senaste inlägg av Erik skrivet 2018-10-03, 17:42:15  »
Helt ny og ubrugt Plettenberg 30/8 EVO sælges.
Nypris DKR. 8250,-
Min pris DKR. 6500,-
5
Köp och Sälj / Hacker Q80 6L m/Phoenix 160A regulator
« Senaste inlägg av Erik skrivet 2018-10-03, 17:37:53  »
Sælges:
Pris for el-motor: DKR. 3500,-
Pris regulator    : DKR. 1500,-
6
Byggen / SV: Renovering av 10 år gammal modell
« Senaste inlägg av Lonsan skrivet 2018-10-01, 17:42:39  »
...Korta hävarmar, alltså både servoarmar och roderok, hör att man inte behöver ha 100kg servon för att...
Eh, citatet ovan, tankevurpa eller felskrivning? Armarna på servona ska vara korta men roderoken ska vara långa om servona ska få en lägre belastning. På köpet blir det också bättre upplösning.
Dock blir det långsammare utslag. S3305 är ett i sig ovanligt långsamt servo...tänk på att farten alltid anges utan belastning så...svagt, långsamt och analogt känns som onödigt mycket prestandaförlust.
Hitec D625-MW är betydligt snabbare, digitalt, och dessutom billigare. Samma styrka men pga modern elektronik garanterat högre precision och centrering.
D645, samma servo med annan låda, 13kg 0,2s.
Om det kan vara värt några 100-lappar extra för att komma upp i normalprestanda
föreslår jag Hitec D954SW. Är i princip ett 7954SH med modernare elektronik som förutom bättre precision också ger närmast ljudlös gång, lägre strömförbrukning och softstart som standard. Klarar 4,8 - 8,4 V!

Det jag vill säga, S3305 är ett stenåldersservo till överpris och är inte rättvist att sätta som arbetshäst i en 100cc IMAC-kärra. De känns mer lagom till trotle och choke.

I all välmening

/Pontus
7
Byggen / SV: Renovering av 10 år gammal modell
« Senaste inlägg av Lonsan skrivet 2018-10-01, 15:00:16  »
Jag har en 7,5 dl tank över med filtklunk. Hade den till 4-takt 120cc, började med 5 dl till den men tyckte det var dålig marginal. Maskinen får nu 100 cc 2-takt och går då upp till 1 liter tank.
8
Byggen / SV: Renovering av 10 år gammal modell
« Senaste inlägg av Mikael_Ingemarson skrivet 2018-10-01, 14:15:43  »
Hej
Jag skulle definitivt köra 7,5dl tank på en 106cc med pipor.
9
Byggen / SV: Renovering av 10 år gammal modell
« Senaste inlägg av Lonsan skrivet 2018-10-01, 13:05:47  »
Lätt känsla av deja vu...allt detta om Rx batterier, SPOF:ar etc har ju redan diskuterats flitigt på detta forum.
Den enkla förklaringen till påbudet om dubbla Rx ackar är väl helt enkelt att åtminstone historiskt så är bristande/fallerande strömförsörjning till mottagare och servo den enskillt vanligaste orsaken till ”oväntade” haverier.
Att man bara har en sändare haltar i jämförelse, det är en enhet som man tar väl hand om och som har en jämn strömförbrukning.
Har du mätt hur många ampere servona drar tillsammans med bensinmotorn igång?
Strömförsörjer du servona via Y-kablar eller går all servoström via mottagaren?
10
Byggen / SV: Renovering av 10 år gammal modell
« Senaste inlägg av Guzzten skrivet 2018-09-30, 21:05:39  »
Hela modellen är genomtänkt med den erfarenhet jag har från min förra, och den samlade information jag läst mig till och hört på tävlingar. Modellen kommer bara ha ett batteripack till mottagaren. Anledning? Inte viktmessigt, utan för att det är väldigt sällan, typ aldrig, som batteriet "slutar att fungera". Oavsett storlek på modell. Dessutom skulle båda batterierna gå genom samma strömkontakt, vilket gör kontakten till svagaste punkten. Då ska man ha 2 såna, till 2 mottagare. Slutar med att man flyger 2 kompletta plan, med EN sändare.....

Dom servon som används är på ca 10 kg/cm, vilket räcker mer än väl för den typ av aerobatic vi flyger. Till saken hör att jag redan provflygit setupen, i en annan Sbash, med mycket gott resultat. Korta hävarmar, alltså både servoarmar och roderok, hör att man inte behöver ha 100kg servon för att få ut 25mm roderutslag. Detta gör dessutom att strömmen begränsas betydligt, och batteriet behöver inte lämna 20A.

Billackaren är modellflygare, så han vet att vikt är ett fult ord :)
Sidor: [1] 2 3 ... 10