Recent posts

#81
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-06, 13:19:17
Tack för era trevliga kommentarer.
Jag har börjat titta lite på vänster vinge som ju var ganska hårt åtgången. Skevroder hade JR DS8921 servon x2 (dvs 36,5Kg x2) vilket ju gjorde att servona (metall gears) höll emot bra men annat runt om fick stryk....
  • Roderhorn utslitet ur skevroder
  • Servoinfästning (inre) i vingen söndertrasat
  • Pinngångjärn vid vingrot bortslitet
  • Delaminering av ytskikt på ovansidan vid gångjärnslinjen på flera ställen
Det blir en del "kirurg" reparationsarbete framöver

// Gullberg
#82
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Par A - 2024-02-06, 08:43:39
Alltid kul med byggtrådar och som vanligt prydligt och noga från herr Gullberg......blir bra detta.
//Pär
#83
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-05, 08:44:07
Blir perfekt 👍
#84
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 11:05:51
Nya MTW headers och cannisters (med rökanslutning) från Mikael på www.zdz.se
Det finns faktiskt en komplett kit för Krill Yak 55M 33% (och många andra också) så inget behov av hårdlödning denna gången.

För de som eventuellt undrar om det blev fel vid hålen i motorkåpan för cannister utblåsen så är svaret nej, det behövs dessa långhål för att kunna demontera motorkåpan.

// Gullberg
#85
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 10:53:21
I avvaktan på omlackering av kroppen har en del installationsarbete förberetts.
  • Frontförstärkning i plywood
  • Krill motordome överlevde och kommer att återanvändas
  • Kolfiberförstärkning vid header ingångar och ventilationsgälar
  • Ventilationsgälar uppritade och på plats

// Gullberg
#86
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-04, 10:37:53
Se där ja ,blev ju fint som attans ☺️
#87
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 10:29:40
Den nya Yak kroppen på plats i hangaren.
  • Transportskadan lagad på insidan med glasfiberväv och lamineringsepoxi
  • Skador på utsidan nerfrästa med Dremel och spacklade med Plastic Padding Finspackel

// Gullberg
#88
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-04, 09:22:48
Då väntar vi på lite bilder på renoveringen  :)
#89
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-03, 23:10:11
Från resterna av Yaken kan man sammanfatta att stabilisator, höjdroder, sidroder och höger vinge var hyfsat oskadade. Vänster vinge lite värre tilltygad men bedömd som reparerbar. Resten av modellen skrot och inte reparerbart med rimliga insatser.

Jag kontaktade Krill direkt i augusti och fick ryktena besannade, produktionsstart väntetid är knappt ett år, men jag var välkommen att sätta upp mig på en väntelista vilket jag gjorde.

Min DA-120 var illa tilltygad och skickades direkt till Toni Clark för analys och "rehab". Ett par veckor senare fit for fight igen med ny vevaxel, nya lager och en del annat också. Suveränt arbete av Toni Clark personalen och efter "rehab" bedömd i skick som ny av servicepersonalen och en video från testkörning som verifiering.

När Tobias Sjögren hörde talas om mitt debacle blev han intresserad av att köpa resterna av Yaken eftersom han råkade ha en ny transportskadad Yak kropp stående i hangaren. Efter funderande från båda parter slutade det istället med att jag köpte Tobias transportskadade Yak kropp och mitt renoveringsprojekt kunde starta sakta men säkert.

// Gullberg
#90
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-03, 18:45:35
Bilderna i tråden återskapade.
Att återskapa Yaken blir inte lika enkelt.
Fortsättning följer......

//Gullberg