Recent posts

#21
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-12, 11:13:46
Arbetet med vänster vinge fortgår.....
  • Opererat in den skadade roderhornsinfästningen i skevroder
  • Återställt ingreppet
  • För att komma åt och reparera den skadade inre servoinfästningen krävdes en tillfällig lucka som kommer att återställas.
Återstår att återställa ingreppet limma, spackla och slipa....

// Gullberg
#22
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-06, 20:49:47
Quote from: Tobias on 2024-02-06,  18:52:43 Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias
Tack för erbjudandet Tobias. Gångjärnsväven är hel hela vägen, så kan jag fixa delamineringen skall byte av väven inte vara nödvändigt.
// Gullberg
#23
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-06, 18:52:43
Har avrivningsväv om du vill göra nya (gångjärn) .
Kan skicka till dig .
Mvh Tobias
#24
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-06, 13:19:17
Tack för era trevliga kommentarer.
Jag har börjat titta lite på vänster vinge som ju var ganska hårt åtgången. Skevroder hade JR DS8921 servon x2 (dvs 36,5Kg x2) vilket ju gjorde att servona (metall gears) höll emot bra men annat runt om fick stryk....
  • Roderhorn utslitet ur skevroder
  • Servoinfästning (inre) i vingen söndertrasat
  • Pinngångjärn vid vingrot bortslitet
  • Delaminering av ytskikt på ovansidan vid gångjärnslinjen på flera ställen
Det blir en del "kirurg" reparationsarbete framöver

// Gullberg
#25
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Par A - 2024-02-06, 08:43:39
Alltid kul med byggtrådar och som vanligt prydligt och noga från herr Gullberg......blir bra detta.
//Pär
#26
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-05, 08:44:07
Blir perfekt 👍
#27
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 11:05:51
Nya MTW headers och cannisters (med rökanslutning) från Mikael på www.zdz.se
Det finns faktiskt en komplett kit för Krill Yak 55M 33% (och många andra också) så inget behov av hårdlödning denna gången.

För de som eventuellt undrar om det blev fel vid hålen i motorkåpan för cannister utblåsen så är svaret nej, det behövs dessa långhål för att kunna demontera motorkåpan.

// Gullberg
#28
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 10:53:21
I avvaktan på omlackering av kroppen har en del installationsarbete förberetts.
  • Frontförstärkning i plywood
  • Krill motordome överlevde och kommer att återanvändas
  • Kolfiberförstärkning vid header ingångar och ventilationsgälar
  • Ventilationsgälar uppritade och på plats

// Gullberg
#29
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-04, 10:37:53
Se där ja ,blev ju fint som attans ☺️
#30
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 10:29:40
Den nya Yak kroppen på plats i hangaren.
  • Transportskadan lagad på insidan med glasfiberväv och lamineringsepoxi
  • Skador på utsidan nerfrästa med Dremel och spacklade med Plastic Padding Finspackel

// Gullberg