Recent posts

#31
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-05, 08:44:07
Blir perfekt 👍
#32
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 11:05:51
Nya MTW headers och cannisters (med rökanslutning) från Mikael på www.zdz.se
Det finns faktiskt en komplett kit för Krill Yak 55M 33% (och många andra också) så inget behov av hårdlödning denna gången.

För de som eventuellt undrar om det blev fel vid hålen i motorkåpan för cannister utblåsen så är svaret nej, det behövs dessa långhål för att kunna demontera motorkåpan.

// Gullberg
#33
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 10:53:21
I avvaktan på omlackering av kroppen har en del installationsarbete förberetts.
  • Frontförstärkning i plywood
  • Krill motordome överlevde och kommer att återanvändas
  • Kolfiberförstärkning vid header ingångar och ventilationsgälar
  • Ventilationsgälar uppritade och på plats

// Gullberg
#34
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-04, 10:37:53
Se där ja ,blev ju fint som attans ☺️
#35
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-04, 10:29:40
Den nya Yak kroppen på plats i hangaren.
  • Transportskadan lagad på insidan med glasfiberväv och lamineringsepoxi
  • Skador på utsidan nerfrästa med Dremel och spacklade med Plastic Padding Finspackel

// Gullberg
#36
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Tobias - 2024-02-04, 09:22:48
Då väntar vi på lite bilder på renoveringen  :)
#37
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-03, 23:10:11
Från resterna av Yaken kan man sammanfatta att stabilisator, höjdroder, sidroder och höger vinge var hyfsat oskadade. Vänster vinge lite värre tilltygad men bedömd som reparerbar. Resten av modellen skrot och inte reparerbart med rimliga insatser.

Jag kontaktade Krill direkt i augusti och fick ryktena besannade, produktionsstart väntetid är knappt ett år, men jag var välkommen att sätta upp mig på en väntelista vilket jag gjorde.

Min DA-120 var illa tilltygad och skickades direkt till Toni Clark för analys och "rehab". Ett par veckor senare fit for fight igen med ny vevaxel, nya lager och en del annat också. Suveränt arbete av Toni Clark personalen och efter "rehab" bedömd i skick som ny av servicepersonalen och en video från testkörning som verifiering.

När Tobias Sjögren hörde talas om mitt debacle blev han intresserad av att köpa resterna av Yaken eftersom han råkade ha en ny transportskadad Yak kropp stående i hangaren. Efter funderande från båda parter slutade det istället med att jag köpte Tobias transportskadade Yak kropp och mitt renoveringsprojekt kunde starta sakta men säkert.

// Gullberg
#38
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-03, 18:45:35
Bilderna i tråden återskapade.
Att återskapa Yaken blir inte lika enkelt.
Fortsättning följer......

//Gullberg
#39
Byggen / Re: YAK 55M-33%-KRILL-Panther ...
Last post by Gullberg - 2024-02-03, 17:28:11
Gammal tråd det här men YAK 55M reparationer verkar ju vara poppis och det händer ju inte mycket på forumet så.....
Nedanstående bild blev tyvärr den sista på min "Svetlana YAK 55M" på grund av ett "pilot error" (dock inte av Svetlana utan av mig) i augusti 2023.

De tidigare bilderna i den här byggtråden har försvunnit i samband med uppgraderingen av forumet och jag skall se om de går att återskapa.

//Gullberg
#40
Utrustning / Re: Kan man göra så här??
Last post by Tobias - 2024-01-30, 20:51:07
Det fungerar alldeles utmärkt att göra så ,gjorde så långt före powerboxarnas inträde i mitt flygande .
Graupner och futaba sålde så brytare som funkade likadant men strömsatte även mottagaren då.