Vilken modell flyger bäst?

Started by Blomman, 2010-10-13, 14:30:34

Previous topic - Next topic

Mats_N

Mig veterligen finns det ingen modell i 50cc klass gjord med el i åtanke, och tro mig jag har letat och mailat runt med diverse tillverkare och föreslagit att de ska göra en. Alla svarar \"inte just men vi kommer säkert göra det i framtiden\". Fattar det inte att framtiden är här redan nu! (Nu ska detta inte bli en el vs bensin, min är större än din grej, jag älskar motorer, även bensindrivna, under min tid som aktiv enduroåkare och man stod med lera upp till grenen och försökte få igång eländet, t.o.m. då log jag som ett barn på julafton när man kunde dra iväg i en kaskad av geggamoja, Hr Otto har inte kastat in handduken än på ett tag)
Men när kommer den första 4-5kW modellen, 7kW, 10kW... utvecklade för el-drift!
Största man kan få tag i idag gjorda för el är Extreme Flights Extra 300 78\" och Sebarts 194cm Sukhoi, GB Models 2.2m Yak 55M är nog det närmaste man kommer än så länge.

Mats
P=U*I

joenella

#46
Se lige den her tråd
http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=32927
50cc model der er kun er beregnet for el :)
www.oriononline.cz
 

imacse_peter

quote:
Originally posted by paroos

Fast inte hälften så mycket som när man ser denna!
Papper!!!

Image Insert:

24.06 KB

Samma schema som Mikes Ms egna 40% tävlingsmaskiner. Han har en med DA-170 och en med DA-200. (Och vi är måånga som tror att detta i själva verket är prototyper och att nästa release är just en 40% version![:p][}:)] Sign me up!)
//Patrick

Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9



Jaha, Patrick[:)], då var det dags [:D][:D]
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=58022


// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

AAaargh!
Kolla så mallig han e Mike...han anar inte hur han har sabbat livet för en...nu snackar vi blytung ångest...[V]
(F-n livet e enkelt nu, man vet redan vad man skall flyga 2011 OCH 2012![^])

Image Insert:

23.05 KB



Livet börjar vid 46%!
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mats_N

quote:
Originally posted by paroos

AAaargh!
(F-n livet e enkelt nu, man vet redan vad man skall flyga 2011 OCH 2012![^])





Upps, vänta lite nu, läste specen:
.
.
Minimum Age Recommendation: 14 years
Experience Level: Advanced
.
.

>14 år, check!
Advanced: Bara 6 man i Sverige som kvalar in att flyga H9s 3.1m Sukhoi. Blir till att klättra i klasserna Patrick. [:D]

quote:
Originally posted by paroos
[br
Sportsman
Patrick Roos
Ingemar Thöörn
Pontus Claesson
Anders Wängström
Robert Ekman
Jörgen Svensson
Henrik Karlsson
Håkan Dahlberg
Andreas Rimsby
Tommy Karlsson

Intermediate
Emanuel Fantini
Tim Larsson

Advanced
Peter Schmidt
Mikael Ingemarsson
Ulf Svartén
Calle Olsson
Ulf Svensson
Daniel Casselby






Mats
P=U*I

paroos

Å inte kan man ha den till ihomhusflyg heller...

Recommended Environment: Outdoor

Check!

[:D]

Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mats_N

Hopplös modell, glädjeruset har lagt sig, bara att jobba sig upp igen [:D]
TGIF

För övrigt är jag just nu extremt trött på skala 1:1 plan där man bara får åka med, och nästa vecka bär det av igen [xx(]

Tur att detta forum finns!

Mats
P=U*I

paroos

quote:
Originally posted by Mats_N

Hopplös modell, glädjeruset har lagt sig, bara att jobba sig upp igen [:D]
TGIF

För övrigt är jag just nu extremt trött på skala 1:1 plan där man bara får åka med, och nästa vecka bär det av igen [xx(]

Tur att detta forum finns!

Mats
P=U*I



Vad jobbar du med, vart reser du?


Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Mats_N

Telecom (ST-Ericsson i Lund) Hela världen typ.

Mats
P=U*I

Mikael_Ingemarson

quote:
Bara 6 man i Sverige som kvalar in att flyga H9s 3.1m Sukhoi


MMMMMM ja just det[:D][:D]

paroos

http://www.hangar-9.com/ProdInfo/Files/HAN1060_Hi.wmv






Livet börjar vid 46%! (Sedan fortsätter det vid 38%)
Team Autopartner-3W, Team Procar-HorizonHobby/Spektrum/Hangar9
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Immelman

Är det någon som testat Hangar 9 SU 26 2,46 m?
Är mycket sugen på en sådan...
Hur flyger den jämfört med exempelvis en Pilot RC Extra? (Vad är bättre och vad är sämre).
 

paroos

Aahh denna eviga fråga![:D]
(Som är halva nöjet med vår hobby![:p])

-Vad för slags flygning skall du utföra med den?
-Vilka egenskaper söker du i modellen?

Just H9 SU26MM är lite svår att jämföra med andra då den är i en \"mellan storlek\". Lite större än en 50cc och lite mindre än en 100cc modell...En sak att tänka på är att den är designad runt en 80cc singel med eller utan pipa (RE3). Såvida du inte funderar på el-setup? (50cc motor för klent, 100cc för stor)
En annan är att i den nya versionen kommer den med Spektrum servon och kablar förinstallerade vare sig man vill eller ej. (bra servon men man kanske har egna eller vill ha annat fabrikat)



//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

\"H9 SU26MM ..den är designad runt en 80cc singel med eller utan pipa (RE3). Såvida du inte funderar på el-setup? (50cc motor för klent, 100cc för stor)\"

Om du sätter i den motor den är designad för Evolution 80/MVVS 80 med RE3 pipa så är inte 100cc för stort, annat än möjligen fysiskt.
Du kan räkna med 11hp ur den motorn med pipa.
Här är resultaten som Pe i holland tog fram till oss, med olika dämpare och pipa.
\"OK, here are the final results:
Prop 24x10x3 Mejzlik. Exhaust Header 14", outer dia 28mm.
TD 75KK, shortened, 6390, 7.7hp
TD75K, 6460, 8.0 hp
3204 mvvs,6350, 7.6 hp
TD110 6450, 7.9 hp
TD75,6420, 7.8 hp
MTW T3 tuned pipe 7000 rising to 7100, 11.0 hp\"
/Lennart

Immelman

Hej Igen..

Jag har en Pilot RC Extra 260 i dag, har tidigare haft en SU 26 båda ca 220 med 3w 55CC.
Personligen gillade jag SU 26an bättre på många punkter, med undantag av knife edge där SU 26 var klart sämre trots stora insatser på intrimning. Extran har en fördel till mot SU 26an, den är lättare att landa riktigt sakta.


Jag väljer nu mellan en CARF extra 300L 2,3 m och SU 26an.
Så om någon har erfarenhet av dessa maskiner är jag tacksam om ni delar med er.