Det här med att ladda accar...

Started by Spitfiremagnus83, 2011-03-29, 22:11:14

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Efter uppehåll har jag nu köpt lite nya accar för att vara på den säkra sidan!

En sändaracce på 2100 mah.

Två mottagar accar på 2100 mah 6v

En tändaracce på 2100 mah 4.8v


På sändar accen står det att den ska laddas med 200 mah i 14-16 timmar. Det är jag med på.
Ska jag då alltså ställa in min Swallow laddare på laddström 0.2 A. Det måste väl stämma?

Om jag ska snabbladda, hur mycket kan jag ladda ackarna med då? Har innan laddat med 1.0 A. Kanske lite i saftigaste laget? Eller?

Kan jag ladda med 0.4 A utan att vara rädd för att förstöra cellerna?

Cycling av Nimh accar... Behövs det? Och i såfall, vad ska jag använda för värde när jag ska \"dra ur\"? 0,1 A?

Om jag laddar accarna på exempelvis måndagen, kan jag med lätthet flyga på lördagen utan att vara nervös?

Accarna heter Instant och ska enligt säljaren vara bra för att de håller laddningen länge. (Om de inte används så att säga)
 

paroos

Helt nya NiMh kan behöve lite cykling för att börja leverera.
Alla nya accar bör cyklas några gånger för att testa att de funkar och att de lev. och tar emot ström ok.

Först: finns inget speciellt med sändaracce, tändacce, motagaracce etc. De är alla bara NiMh paket och funkar lika.

Instant är den senaste ver av NiMh, en hybrid även med vanliga lithium cellers egenskap med liten självurladdning.

0,2A = 200mA

NiMh skall enligt min åsikt och erf. alltid långsamladdas som tänkt med 0,1C. Eller 10% av sin max kapacitet om man så vill.
Blåser man på, de håller för 1C, dvs 1x kapaciteten, så \"falsk  peakar\" de ofta laddaren och den bryter långt innan de är klara.
Dvs spänningen stiger för snabbt då de matas med mycket ström och ger en falsk bild av sin egentliga laddstatus. Omvänt så tåler de inte så hög last utan stort (om än momentant) spänningsfall.
(Detta kan du se på din accevarnare när du vevar runt alla roder och lastar accen. Spänningen sjunker och när du slutar så går den upp till grön igen.)
Därav kör många av oss LiPo/LiIon etc då de kan lämna mycket mer ström under last utan spänningsfall.

NiMh mår bäst av 1C långsamladdning och lagom belastning.

Om alla dina accar är av typen instant kan du tryggt ladda på en måndag och flyga till helgen. De har då endast tappat ett fåtal % av max.

Bli inte förvånad om de tar +20-30% mer ström, dvs har 20-30% mer kapacitet i början. Dvs du får kanske i 2600-2700mA i dina 2100 paket. Detta är normalt och denna överkapacitet kommer att klinga av efterhand.

Falskpeakar de och du ser att de klipper långt innan max så bara starta om laddningen. Kan behövas några gånger i början av ett pakets liv. Skriv ner hur mycket du pyttsar i efterhand så du har koll.

Bästa laddningen för NiMh är en dum \"väggladdare\" som bara matar på med 1C, När cellerna är varma är de knökfulla. Egentligen enda sättet att vara 100% säker på att de är just max laddade.
Våra \"digitala superduper laddare\" är inte så avancerade som vi tror...

Ang. sändaraccen så är därför bästa sättet att använda den medföljande väggladdaren, bara att låta den stå och puttra på 75mA som de brukar ge. När accen är full \"dunstar\" överkapaciteten som värme och man behöver inte vara rädd för överladdning...

Good Luck!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Spitfiremagnus83

Vilket svar! Det uppskattas!


Jo, jag är medveten om att det inte finns något som heter sändaracc, tändaracc osv, det bara blev så! :)

Har satt min sändare på laddning över natten nu, på 0,2A. Ska bli intressant vad laddaren säger i morgon! Tyvärr köpte jag min sändare begagnad, så väggladdaren finnes ej!