Inverterade 90 graders svängar med roll

Started by dahlberg, 2011-09-20, 16:36:13

Previous topic - Next topic

dahlberg

Är inverterade 90 graders svängar med roll tillåtna i Intermediate?

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

imacse_peter

// Peter Schmidt

dahlberg

[B)]Tur att man har en vinter på sig att öva[}:)]

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Lonsan

Vill inte[xx(][xx(][xx(] det går åt[}:)][}:)]


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#4
Svar ja!
Manövern heter 2.3.2 och har 15K

Begränsningen i Intermediate är 90 graders sväng och max en integrerad roll. (pos eller neg)

I Advanced ökar det och man kan ha samma som ovan + 180 grader sväng och 2 integrerade rollar (pos eller neg) samt 270 grader sväng och 3 integrerade rollar (pos eller neg).
(Pos 270 med 3 rollar är med i årets kända)

Från sportsman och uppåt ökar svårighetesgraden ganska mycket för varje klass.

I Intermediate introduceras, negativ snap, snap på 45 och 90 linje (pos eller neg), 4 x 4 moment roll, 4 x 8 moment roll, 540 graders total roll och rollande sväng. Samt att mer negativ flygning tillåts och man får ha mer complementary elements i manövrarna.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ahh, bara 15k, då kan man ha råd att dumpa den manövern, puh[:I]

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

Faktum är att negativ rollande sväng är lättare än positiv[;)]

//Micke I

dahlberg

I teorin håller jag med dig Mikael, men för mig så finns det lagrat i fingrarna att man skall dra lite höjd när svängen väl initsierats. Satt en timme fram för simulatorn igår, och nu funkar det ganska bra när jag kommer ihåg att trycka spaken framåt.[:p]

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

dahlberg

Man inser ganska snart att det finns en hel del att träna på när det kommer till rollande svängar. Bävar för den dagen man skall göra en 360 graders sväng med altinerande rollriktning, men det är väll först i Unlimited hoppas jag.

När introduceras "rolls to the outside"  2.3.3?

Om jag nu inte har fel så har jag för mig att det är upp till piloten att välja riktning på svängen det vill säga höger eller vänster, men rollen måste utföras i den beskrivna riktningen i förhållande till svängen alltså "roll to the outside"  eller " roll to the inside".

Det första påståendet hittar jag inte i regel boken, har jag fel?


//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

imacse_peter

Rätt Håkan, som med alla djupledsmanövrar är det valfritt om man går utåt eller inåt, bara man avslutar manövern åt rätt håll.

Rollande sväng med rollriktning \"utåt\" kommer först i Unlimited.

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

imacse_peter

Rätt Håkan, som med alla djupledsmanövrar är det valfritt om man svänger utåt eller inåt, bara man avslutar manövern åt rätt håll.

Rollande sväng med rollriktning \"utåt\" kommer först i Unlimited.

// Peter Schmidt

AutoPartner RC
// Peter Schmidt

Aeroparts

#11
Ypperligt tillfälle att träna hela vintern inomhus och ställa upp i F3P SM som \"troligtvis\" kommer att gå av stapeln i februari.
/Lennart