GB Yak 55m.......ett bygge.

Started by Paul, 2011-08-08, 23:06:19

Previous topic - Next topic

Paul

#75
Uj, uj uj..... Den flög bra, måste nog differentiera skevarna lite, tyckte att den ormade sig lite i rollarn, två klick på höjden behövdes, och då är det MPX mini klick, tyckte nog att den var ganska neutral inverterat med denna intrimmning och TP.
Men tror att jag måste minska höjden lite till, däremot tyckte jag att den var lite vindkännslig..... det blåste en del, när jag skulle landa i sidvind kom den farandes så fint på tvären , inte så duktig på att landa sidvind, men det såg coolt ut, och lyckades räta upp den innan sättning, men det blev en touch and go[:I]
I det hela en trevlig modell, förutom det då klapprande oljudet som störde mig en del.
Hoppas jag tillfört ngt, känner dock att jag måste flyga den mer innan jag kan uttala mig mer[^]
Vet inte hur mycket den väger, men den verkade lätt i luften, fråga gärna ngt mer så kanske jag kan svara.
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Den borde vara framtung, med 200mm men det är ju oftast lättare att flytta bak TP än fram.
Märkligt om du skulle behöva diffa skeven på denna som har centrum hängda roder och hela kalaset i centrumlinjen, då skulle jag allt testa riktigt ordentligt för att få fram en riktig TP bl.a.till att börja med.
/Lennart

Paul

Det kan vara som du säger Lennart, måste prova mer, vilket jag kommer göra när jag kommer hem igen.
Ska även mäta att typ skevarna rör sig lika mycket på bägge sidor, nu var det bara visuellt, i brist på tid.
Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Mikael_Ingemarson

Min erfarenhet av YAK55 är att de flöjlar ganska friskt i kraftig sidvind.

//Mikael Ingemarson

http://www.zdz.se
MTW-dämpfer

Kent

Ha Ha, nu är vi där igen, har själv aldrig haft ett flygplan som flöjlar.
Grattis Paul

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Spitfiremagnus83

Ser ju fint ut Paul! Film? De där Canon kamerorna kan väl leverera rätt bra film och med din optik(L-objektiv-dreggel dreggel) borde det bli rätt bra!
 

Aeroparts

quote:
Originally posted by Kent

Ha Ha, nu är vi där igen, har själv aldrig haft ett flygplan som flöjlar.
Grattis Paul

Barry CO


Det har aldrig jag haft heller.[:)]
Flygplanet lär följa den luftmassa det flyger i och har ingen fysisk knytning till marken och kommer att vara helt oberoende av densamma.
Påverkas lika lite som en liten modellbåt i en balja som man flyttar runt.
/Lennart

Paul

Även denna Yak fick en rut-ram i silver.

Med vänlig hälsning, Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

I m´happy[:)] Fick bort oljudet i kåpan med klister skumgummi lister, och även oljudet i hjulaxlarna....., en o-ring mellan hjul och bultskalle. Så nu är maskinen tyst, avsaknaden av klapprande oljud är borta[8D]
Flyger med den TP jag hade från början (ganska framtung), men minskat roderutslag, och känner nog att den flyger ganska harmoniskt nu.
På rygg behöver man ytterst lite dykroder, bara en tendens av att nudda spaken. Tycker den rollar fint med, behövs nog ingen diff.... av skevar.
Börjar bli mer och mer hemma med den, allmänt trevlig 50 cc maskin.[:p]
Flugit ngr rundor sportsman och basic idag, och den funkar bra.
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC