Loppa på stift

Started by Ekengren, 2012-06-18, 12:52:30

Previous topic - Next topic

Ekengren

Min DA-100 gick helt plötsligt ojämt när jag skulle landa. Trodde först att det var något mekaniskt fel. Kollade sen tändstiften och det var två ganska stora \"loppor\" på högra stiftet. Bytte till två nya NGK CM-6, går som vanligt igen (satt likadana tändstift där innan). Vad beror loppor på? Misstänker just nu att det kan bero på dämparna. De är kanske inte optimerade för motorn?
Det är rostfria canistrar, mått på dessa ca 6 cm i diameter och 25 cm långa. Går mycket tyst. Kanske motorn inte gör sig av med alla avgaser på rätt sätt? Någon som har erfarenheter av detta?
 

Aeroparts

#1
Hej.
Ett svar på fråga ett.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120430/varfor-far-man-loppa-pa-stiftet

Och sedan är det intressant att veta.

Vad kör du med för bensin?

Olja typ och %?

Vad var det för loppor,bly,eller kol eller dyl?

Hur såg stiften ut för övrigt?

Är den tunad för att gå bra på tomgång,mellan register, toppvarv

Hur har du flugit har den bara gått \"fjös flygning\"[;)]m.a.o aldrig
\"bränt\" ut den ordentligt?

När tog du ut stiften senast och såg hur motorn mår ? (det är i stort sett det enda sättet att få reda på detta)

och till sist, får du ut normala prestanda ur motorn? (likvärdiga varv som andra med samma prop etc.)

Svaren på dessa frågor, kanske kan ge en diagnos
/Lennart

Ekengren

#2
Tack för info. Jag fyller i dina frågor så kanske man kan komma in på fler spår, du har inte hört om det där med att sotpartiklar kan komma \"bakvägen in i cylindern?


quote:
Originally posted by Aeroparts

Hej.
Ett svar på fråga ett.
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120430/varfor-far-man-loppa-pa-stiftet

Och sedan är det intressant att veta.

Vad kör du med för bensin?

Aspen färdigblandad 2%. Förra ägaren 95 oktan med 3% delsyntet tror jag det var.
Olja typ och %?
-

Vad var det för loppor,bly,eller kol eller dyl?

Det var två hårda gråsvarta kulor ca 0,5-1 mm stora.

Hur såg stiften ut för övrigt?

Bra enligt:
http://www.mvvs.nl/MVVS/main_bestanden/petrol.htm


Är den tunad för att gå bra på tomgång,mellan register, toppvarv

Går jämt i hela registret, mojligen ej tunad för toppvarv.

Hur har du flugit har den bara gått \"fjös flygning\"[;)]m.a.o aldrig
\"bränt\" ut den ordentligt?

Typisk IMAC flygning full gas i vertikaler, under halv i planflykt.

När tog du ut stiften senast och såg hur motorn mår ? (det är i stort sett det enda sättet att få reda på detta)

Kollade innan min första flygning, då var det OK. Har flugit åtta flygningar sedan köpet. Förre ägaren hade fått motorstopp några gånger, då hade det varit loppa på stiften.

och till sist, får du ut normala prestanda ur motorn? (likvärdiga varv som andra med samma prop etc.)

Fick ut ca 6400 varv med en 28x8 PT-model kolfiberprop, har nu satt på en 27x10 PT-model. Ska eventuellt fintuna nålarna med hjälp av varvmätare, samt köra med 27x10 proppen ett tag och se om samma fenomen uppkommer igen.

Svaren på dessa frågor, kanske kan ge en diagnos


/Lennart

 

Aeroparts

#3
Det var snabbt [:)]

Bensinen och oljan var det tydligen inte i alla fall.OK
Stiften såg bra ut vad gäller temperatur, så tuningen är rätt. OK

Att det skulle gå tillbaka in i cylindern krävs ju att dämparen har någon resonans effekt som typ pipa ger. Har du extremt korta headrar?

Får förgasaren ren fin luft?

Var det på samma cylinder som förra ägaren fick loppa?
Åtta flygningar efter förra gången tyder ju på att något är fel.

Skifta tändkablarna så kan du ju slå ut om det är relaterat till tändningen.

Har du rök system som används, och i så fall var sitter injektorn?
/Lennart

ps här är några sidor som jag brukar titta på.
Champion har i vänstra raden under PLUG PROBLEM där man kan se olika problem områden och kanske få en ledtråd.
http://www.championsparkplugs.com/sparkplug411.asp?kw=Champion+PowerSport&mfid=2
och sedan finns ju NGK egna sida
http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/index.asp?mode=nml

Ekengren

Det var inte åtta flygningar sedan de fick loppa. Jag har flugit kärran åtta gånger sedan jag köpte den. Vet ej på vilken cylinder eller om det var båda då de fick stopp, ej heller när de fick det. Headern är inte kort. Som sagt ska köra med mina nya stift och se om/när det uppkommer igen. Tack för respons!
 

Ekengren

Skulle provköra motorn, den gick som en klocka i en minut, sen tvärdog den! En kvart och en drypande förgasare senare, kom jag på den briljanta tanken att det kan vara tändningen [:I].

Kan tändnings lipon vara död? Jag bytte plats med en likadan till minimagicen. När jag slog till strömmen för mottagaren så varnade magicen!

Ner i källaren och mäta, den visade 4,5 volt i en 2S lipo! Skönt att hitta felet på det i alla fall!

Först fladdrande servon sen loppa på stiftet och nu lipon. Börjar nästan tro att kärran är flygrädd [;)].
 

Lonsan

Fel? LiPo måste laddas upp ibland...
Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

Mest troligt bara två fel, svag spänning i gnistan ger loppa
på stiften...

Rpm
Rpm

Ekengren

Var nyladdat. Misstänker en dålig cell. Går väl inte att ladda den lipon?


quote:
Originally posted by Lonsan

Fel? LiPo måste laddas upp ibland...

 

Ekengren

ja, se där! Hoppas på det!


quote:
Originally posted by Larsson

Mest troligt bara två fel, svag spänning i gnistan ger loppa
på stiften...

Rpm